Jeg er totalt nybegynder med saltvand og ville lige vide hvordan jeg får den bedste start.
Det bliver et 54l. da mine forældre ikke synes jeg har plads til et større.
Hvis jeg køber et 54l startsæt til ferskvand skal jeg så bare have en skummer og T5 rør?
Er en rio nano skummerskummer god? Den behøver ikke et overløb vel? og larmer den?(den skal stå i et værelse hvor jeg også sover..)
hvilke nogen T5 rør vil i anbefale? Og er de lige til at sætte ind armaturet på et startsæt?
Er der andet jeg bør vide omkring teknikken?
På forhånd tak
Jeg er selv helt nybegynder indefor saltvand, jeg har lige købt et Boyu 58 L. Jeg har købt 2 ekstra pumper, for at få en bedre cirkelation i vandet, Eheim compact 1000 og compact 300. det er alt hvad jeg lige har startet op på.
Jeg har fået mit anbefalet, så jeg vil næsten med sikkerhed sige det samme til dig, for der må jo ikke være nogen døde områder i vandet. Den compact 1000 skal kører i overfladen, og den compact 300 i bunden, gemt væk bag nogen sten. Det eneste jeg selv kan høre det er min skummer, og mine 2 blæser som sider oppe ved lampen.
Rio Nano skummeren er ok til den størelse akvarium! Den larmer lidt i indkørings perioden, og den er svær at indstille! Men hvis du har tålmodighed og snilde, skal den nok blive ok. Der er problemer med micbobler fra skummeren, så den skal indstilles perfekt!
Køb nogle små nanopumper til cirkulation, f. eks. Hydor koralia, og drop pumpen som følger med, da den bare vil tage plads i akvariet. Dit filter er jo dine levende sten, og sand.
Nej.. har ikke fået det op at køre enddu.
Hvilke koraller kan man holde under det medfølgende lys på et startsæt??
Og hvis jeg køber den lampe mikke linkede til kan jeg så holde alle former for koraller ?
Det har jeg slet ingen erfaringer i, så der må du snakked med en pro inden for det område hvis dine planer på et tidspungt var at få nogen speciele koraler, kunne jeg forestille mig at du skulle skifte til et større. Nu skal jeg også bare lige ind i det med saltvand, så skal jeg også skifte.
Viggo skrev:Nej.. har ikke fået det op at køre enddu.
Hvilke koraller kan man holde under det medfølgende lys på et startsæt??
Og hvis jeg køber den lampe mikke linkede til kan jeg så holde alle former for koraller ?
Nej du kan ikke holde alle koraller, men de nemme stenkoraller og anemoner mm. Jeg vil regne med at lyset som følger med startersettet, ikke vil give dig det rigtige lys ... Jeg ville invistere i lampen jeg linkede til, det bliver du mere tilfreds med!
Jeg har også et Boyu akvarie ligesom spax og i det er der kun T8 rør - jeg har både LPS stenkoraller, blødkoraller, polypper og skiveanemoner uden problemer.
Køber du det armatur Mikke henviser til, vil du også kunne holde SPS stenkoraller.
Sunsun laver også lamper med både HQI og T5, men der taler vi ca. 2000 kr. for en lampe på 60 cm, så det er en lidt anden pris.
Venlig hilsen Vænge
Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.
Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
spax skrev:Mikke : tror du også jeg skal ud og købe nyt lys hvis jeg skal ha nogen gode koraler? 2*10000 K har et Boyu 58 L
Alle koraller er jo gode koraller! ... Men start ud med nogle som ikke er svære. Det findes Nemme LPS, og SPS, samt blødkoraller.
Skal man ha de svære, kræver de HQI-lys!
Men start op med de nemme, prøv dig frem, og læs flittigt på nettet om de forskellige parametre korallerne behøver og vælg de som har næsten de samme! ...
At det er 10000K Lys er jo ok, men det som er mere interessant er hvor mange W det er! Der findes 11W, 18W osv. med 10000K lysrør! Jeg har selv 2x150W Hqi 14000K Lys over mit akvarie.
Ja det er helt klart at alle koraller er gode Men ja jeg vil lige tage det lidt med ro i starten, så jeg heller ikke bare slår alt ihjel. Men der går lige ca en månede endnu, før jeg får noget i, da det jo kun er i opstart. Ja der er min så kun på 18 W ved ikke om det er meget eller lidt for sådan et lille akvarie ?
spax skrev:Ja det er helt klart at alle koraller er gode Men ja jeg vil lige tage det lidt med ro i starten, så jeg heller ikke bare slår alt ihjel. Men der går lige ca en månede endnu, før jeg får noget i, da det jo kun er i opstart. Ja der er min så kun på 18 W ved ikke om det er meget eller lidt for sådan et lille akvarie ?
Jeg ville nok sige at 18W 10000K er lidt for lite. du skal nok minimum ha en 18W mere. Og med tanke på pladsproblemerne i den originale lampe skal du nok modifisere den til PL-lys, med blåt og hvid lys. Derfor vil jeg anbefale en sån lampe jeg linkede til hvor du ikke skal modifisere noget, og prisen på 560,- inkl. rør ikke er afskrækkende.