Nitrat filter + algeproblem

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Nitrat filter + algeproblem

Indlæg af krebs36 »

Hej.

Jeg vil høre om nogen kan hjælpe mig lidt her?
Jeg har for længe siden købt dette nitratfilter brugt, (http://korallen.dk/product.asp?product=935&sub=9&page=1) og har haft startet det op for ca. 3-4 uger siden. Det drypper lige nu 1 dryp i sek. - har ikke dryppet andet siden start.
Nu har jeg den seneste tid, oplevet at jeg får stadigt flere og flere alger på min baggrund, og begyndende cyano på mine koraller, som er taget til fra den ene dag til den anden. Men kun på enkelte koraller.
Og mine algefaser er forlængst overstået. Så jeg ved det er ikke det. :) Akvariet har kørt siden d.10 marts.
Jeg har haft 2 søharer til at gøre det hårde arbejde, men den sidste har jeg lige solgt, da den alligevel ikke ville tage de grønne korte alger der er for tiden.?
Da jeg kun har 8 små fisk og et par rejer og lidt små skraldemænd i sandet, fra mit RSM, som nu alle bor i det store på 240L, fodrer jeg ikke ret meget eller særlig tit.

Jeg bruger osmose vand, når jeg vandpåfylder via sumpen, og jeg har målt mine No3 værdier her til aften, fordi jeg har lidt mistanke om, noget må være galt?.
Jeg bruger også Rhowaphos i strømpe i overløbet, og Algone nede i sumpen hvor der er cirkulation.
Jeg har masser af cirkulation i akvariet - 2000-15.000 l/t, med wavemaker.
Mit osmoseanlæg har silicat filter, (er den lille model 90L/H) og var helt nyt fra starten. Købt af MSH.

Mine No3 værdier her til aften, er målt henholdsvis fra mit R.O anlæg, (påfyldnings vandet i min sump), samt nitratfilter udgangsvand, og vandhanevand.
Ser således ud:
Rent osmosevand/påfyldnings vand i sump, måler: 10-25 ppm (silicaten måler 0,1)
Vandhanevandet måler: 2 ppm (silicat 0,1)
Udgangsvand fra nitratfilter målt til 50 Ppm.!

Er der nogen der har et bud på hvordan nitratfilteret skal køre, så det får fjernet det nitrat der er i akvariet.? Jeg er i tvivl om det kører rigtigt.?
Jeg vil også mene, at mit osmoseanlæg vist ikke virker mere, trods det kun er få måneder gammelt.? Eller hva?
Skal lige sige, at jeg stoppede med at bruge vandhanevandet da jeg havde mit RSM, fordi der kom alger på ruderne med det samme, når jeg lavede vandskift. Derfor købte jeg det R.O anlæg.

Men jeg håber nogen kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre, eller måske gør forkert, eller.??

Mvh Kim.
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Nitrat filter + algeproblem

Indlæg af Per A »

krebs36 skrev: Mine No3 værdier her til aften, er målt henholdsvis fra mit R.O anlæg, (påfyldnings vandet i min sump), samt nitratfilter udgangsvand, og vandhanevand.
Ser således ud:
Rent osmosevand/påfyldnings vand i sump, måler: 10-25 ppm (silicaten måler 0,1)
Vandhanevandet måler: 2 ppm (silicat 0,1)
Udgangsvand fra nitratfilter målt til 50 Ppm.!
Det lyder som om dit nitratfilter ikke er kørt ind.

Først skal det dryppe langsomt og efterhånden nitraten er aftagende (på afgangen af filteret) kan du åbne mere og mere op for flowet.

Er du helt sikker på din måling efter RO?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Hej Per.

Ja, jeg havde også selv tænkt den tanke, at nitratfilteret måske ikke var kørt ind som det skulle? :embarassed:
Men hvordan gør man det, nu når det har stået og kørt noget tid (dog så uden tilsyneladende at have kørt rigtigt? Lige nu, er der kun blevet farvet brunt i toppen af beholderen/svovlkuglerne.
Har læst noget i en tråd, om at man slukke for det i et par dage, men vil der så ikke komme tryk i beholderen med svovlkuglerne.? Eller det kommer der måske ikke?

Ja, de målinger jeg har taget fra R.O, skulle være korrekt. :y
Men det virker så ikke, vel?
Nitraten er jo alt for høj.! Ja, faktisk vil jeg sige, at den egentlig aldrig har været helt på 0, helt fra begyndelsen, hvilket også har undret mig meget.?
Jeg ville jo vente og se,da det jo vel også først skal indkøres sådan et. Men det tyder på det aldrig har virket.?? :shifty:

Hvad gør jeg så nu.? :be:

Forresten Per, ved du hvor man kan skaffe en Boosterpumpe til et R.O anlæg, I Danmark.?

Mvh Kim.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et nitrat filter skal ikke få nogen farve i toppen. Vil anbefale dig at stoppe det, og få det renset, og så genoptage modning af det. Det skal gå langsomt, og det kna tage flere uger inden det er klart.

Med hensyn til dine målinger, så er der noget helt galt. Uanset om dit osmose anlæg virker eller ej, så
kommer der ikke mere nitrat i vandet , ved at lade det køre gennem et evt. defekt osmoseanlæg.

Hvorfor skal booster pumpen være fra Danmark?? Det gør den en hel del dyrere end at øbe den fra waterpilot.de

Men her er da et link til en i Danmark, nåe ja han siger han er fra Danmark, men han er jyde.
http://www.dendrobates.dk/shop/shop_pro ... 2&id_ctg=5
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Hej Carsten.

o.k, ja det lyder jo ikke så godt?
Det vil jeg så gøre, hvis det er derfor? Kan man genbruge de sten/svovlkugler der er i, eller skal det renses og fyldes op på ny, med nyt? Mest fordi jeg ikke har flere sten og det lige nu. Men ellers så må jeg jo bare ud og købe det, naturligvis. ;)

Jeg er lidt bekymret for farven i nitratfilteret, kan skyldes noget snavs jeg lige har opdaget der ligger på bunden hvor min skummer står, som så bliver suget op i nitratfilteret.? Kunne det være det.? (Er igang med at suge slammen op på sump bunden nu. )
Jeg har også et blåt filtervat, som skummeren står på, for at lyddæmpe, da min Deltec skummer larmer ret meget.
Kunne det have en betydning? Har læst, flere mener blåt filter vat er noget skidt? Men det er kun der jeg bruger det.

På hvad måde mener du det med værdierne og osmosen er helt galt.?

mvh kim.
Billede
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

forresten tak for links til booster pumpe. Vil kigge på dem, og se om det kan svare sig, eller jeg måske skal bruge Ebay.de eller andet.?
Men er der flere der har gode links til billige boosterpumper, tager jeg imod med kyshånd. :) Dk eller udland....?
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Mht til dine målinger på osmose anlægget.. Så vil jeg anbefale at måle direkte på udgangen af RO anlægget (både før og efter silikat filter hvis du har sådan et) i stedet for vandet i dit påfyldingskammer. Det kan jo være forurenet efterfølgende..

Nu da du skriver du ikke har booster pumpe.. Spekulere jeg på om du lader noget vand køre i vasken inden du bruger vandet fra anlægget? Hvis der står gammelt vand i filteret kan det måske få værdien til at stige over tid (og de har vist bedst af og stå med vand i!)?
Jeg lader altid lige en liter eller to rende i vasken+skyller med skylle ventilen inden jeg tapper det jeg skal bruge. Mener at have set en anbefaling på det i tidernes morgen..

/Henrik
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Hejsa.

Jeg har Silikatfilter på mit R.O anlæg. Mht boosterpumpe, så har jeg købt et meget større anlæg, og der er det nødvendigt med en pumpe, som jeg desværre ikke fik med sammen med anlægget.
Men jeg troede bare ikke det var nødvendigt med en pumpe til det lille jeg har lige nu. Men det er det måske?
Passer det at man får mindre spildvand, hvis man også tænder det varme vand, når anlægget kører.?

Men nu har jeg prøvet at måle, som du skriver. Så ser det således ud:
Dette vand har jeg så bare ladet køre i vasken, som du siger.
Uden Silikat filter på: No3 2 ppm / Si 0,5 ppm
Med Silikat filter på: No3 2 ppm / Si 0,5 ppm

Så har jeg ladet det køre i 20 min. hvorefter jeg har målt følg.:
Nitrat (No3) 0 ppm
Silikat (Si) 0 - 0,03 ppm

Så det ser vel egentligt godt nok ud alligevel, ikk.? Så det er måske alligevel ikke DET der giver mig det algeboom i mit akvarie.??

Var der nogen der kunne svare mig på, om jeg skal slukke mit Nitratfilter, eller jeg skal rense det, og om jeg kan genbruge de svovlkugler og grus der er i det lige nu.?

Hvis jeg skal slukke det, hvordan foregår dette så.? - Er der noget jeg skal tænke på, hvis jeg gør det? :)

mvh Kim.
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jo det ser mere rigtigt ud :-)
Men hvorfor pokker har du så en så høj No3 i dit ferskvandskammer? Det vand bør du nok suge ud og erstatte med noget nyt..

Jeg bruger kun koldt vand til mit RO anlæg. Det gør jeg fordi at vandet igennem mit RO anlæg ikke må være for varmt (maks 37 grader står der på silikat filteret) .
Men jo anlægget levere mere vand når det er varmt vand man bruger, pas dog på med temperaturen ikke bliver for høj

/henrik
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Men her er da et link til en i Danmark, nåe ja han siger han er fra Danmark, men han er jyde.
http://www.dendrobates.dk/shop/shop_pro ... 2&id_ctg=5
Carsten den må du vist lige uddybe hvad du mener?

Her er også en :
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=126
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Hej igen.

O.k, ja det var nok en ide. :y Så jeg har nu suget vandet op af ferskvands kammeret, og rengjort det, og påfyldt nylavet R.O vand.
Så må jeg se hvordan det ser ud engang imorgen, evt.

Mine nitrat og Si målinger for osmose vandet var meget høje, Og troede mit osmoseanlæg og silikat filter var i "udu". :embarassed:
- Men iflg. rådet om at lade lidt vand køre ved siden af først, ser målingerne helt rigtige ud nu. :)

Men vedr. nitratfiltret, Her mangler jeg desværre mere hjælp.?

Jeg har ladet det dryppe langsomt fra starten, kun 1 dryp i sek. siden jeg fik det.
Men det har tilsyneladende ikke virket, eller været nok?, da mit nitrat stadig er meget højt i main akvariet. ( ca. 50 ppm.) :BA
Skal lige nævne igen, at filteret har kørt 3-4 uger.

Bør jeg slukke nitratfilteret, eller hvad? Og hvad så?

Jeg kan lige lægge et billede ind af nitratfilteret som det ser ud. Når nu jeg skriver "farvet", så mener jeg bare, det virker mørkere i toppen, end længere nede. Men bedøm selv?. Jeg kan jo tage fejl? Det skal måske være sådan?.
(Farven kom allerede et minut efter jeg havde sat det til første gang.)

Iøvrigt tak for de gode råd, og hjælp indtil videre. :biggrin: :K
Men ville sætte pris på, hvis nogen kunne råde mig, vedr. nitratfilteret,... please anyone..? :pray:

Mvh Kim.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

I den manual som jeg fik med, da jeg i sin købte sådan et filter.
Stod der at jeg skulle skylle det igennem med 10 liter vand.
Først derefter skulle modningen starte.

Svovlkuglerne kan sagens genanvendes. De skal blot renses under den kolde hane.

Angående varmt vand til osmoseanlæg, så er det en dyr måde at få lavet vand på.
Den mængde vand som et somose anlæg under de gunstigste forhold kan give, er målt med vand der har en temperatur
på 25 grader og et vandtryk på mindst 4 bar. Forhold som ingen almindelige mennesker kan opfylde.

Thyme: Det var blot en joke. Er Jyder danskere?? :biggrin:
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Carsten skrev:I den manual som jeg fik med, da jeg i sin købte sådan et filter.
Stod der at jeg skulle skylle det igennem med 10 liter vand.
Først derefter skulle modningen starte.

Svovlkuglerne kan sagens genanvendes. De skal blot renses under den kolde hane.
o.k, Men hvordan skal det skylles igennem? Skal det i øvrigt være fersk eller salt vand?
Skal jeg gøre det under hanen, eller med en pumpe tilsluttet?- Ja, undskyld, hvis jeg spørger lidt "dumt"? :oops:
Bør det ikke være "skyllet" på nuværende tidspunkt, når det har stået tilslutte i 3-4 uger?

Det er da ellers i øvrigt dejligt at høre, at svovlkuglerne kan genbruges. :GO
Jeg har desværre købt det brugt, uden papirer. :)

Mvh Kim.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Du skiller blot filteret af, og skyller det unden den kolde hane. Svovlkuglerne har ikke så meget at gøre med denitrifications processen.
De bruges blot som voksested for de bakterier som skal nedbryde nitraten.

Det skulle have været skyllet igennem inden det blev sat igang, og når nu du har problemer så synes jeg du skal starte det helt forfra.
Du behøver dog ikke lade det skylle igenem med saltvand inden modningen sættes igang.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

o.k tak. Det vil jeg så prøve, og så må jeg håbe på at det vil komme til at virke. :)
Men så skal det altså ikke slukkes og stå slukket i et døgns tid, eller sådan noget, sådan som nogle skriver i andre tråde om Nitratfilter.?

I øvrigt, når det så er tilsluttet igen, efter rengøring og skylning, hvor ofte skal man skrue op eller ned, og hvornår ved man den kører optimalt.? Er det bare, når udgangsvandet måler 0 i nitrat, eller?
Er en smule i tvivl om jeg har gjort det rigtigt, altså det med dryp i sek. og målinger, osv.?

Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

når det kommer igang, så skal det kun dryppe meget langsomt, men kun det skal være nogle få dryp i minuttet. Når nitratindholdeter faldet til 0, kan frekvensen sættes en lille smule op, osv...
Hurtigste hastighed er lige når dryppene bliver til en lille stråle. Men får du når så langt kan der godt går 3 uger eller så.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

o.k på den måde. :)
Jeg skyllede det og gjorde det rent igår altsammen, og satte det til igen i går aftes.
Jeg satte det til 1 dryp i sekundet. Det må jo så være for meget, når nu jeg ser du skriver 1 dryp i minuttet? Skal jeg skrue den ned igen?

Folk snakker om lugtgener med nitratfiltre...?
Er det rigtigt at hvis det drypper for langsomt, lugter det af svovl, og for hurtigt lugter det af rådne æg?
Det er vel ikke meningen det skal lugte af noget, vel.?
Mit lugter ikke, og gjorde det heller ikke, da jeg rensede stenene igår.

Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det skal ikke være et dryp per minut, men nogle få styk 4-5-6 dryp.

Nej det skal ikke lugte af noget som helst.
Det kan komme til at lugte af rådne æg hvis det har været stoppet, og det stopper jo som regel kun hvis flowet har været for langsomt.
Den med at det skulle lugte af svovl har jeg aldrig hørt før. Kuglerne lugter jo ikke af noget som helst.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Hej Carsten.
o.k. tak for svar.
Så sætter jeg den til at dryppe som du skriver, og så venter jeg bare, og ser hvad der sker.:)
Det med lugten, spørger jeg også kun til, fordi jeg har læst forskellige indlæg om emnet, og der er dog lidt forskellige meninger om lugten, når/hvis det er begyndt at lugte for nogen. Men jeg har nu også mest hørt det med de rådne æg. ;) Dog lugtede kuglerne meget svagt af svovl da jeg rengjorde dem, men det er jo også svovlkugler. ;)

Jeg takker mange gange for de gode svar, og den hjælp jeg har fået her.

Fortsat god dag til alle. :)

Mvh Kim.
Billede
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"