Jeg har fået vand i baljen, og mens jeg går og venter på levende sten og indkørelsesperioden, savler jeg lidt over de mange koraller der findes ! Meen man kan jo ikke købe dem alle, så jeg har kigget på pumping xenia som min første koral. Udfra det jeg har læst, behøver den "kun" lys stærk strøm og Iod som tilskud... Er det rigtigt forstået, og hvordan synes i den er som første koral?
Mvh Andreas
Hej.
Hvis Xenia får de rigtige betingelser breder den sig med rasende fart i dit akvarie.
Jeg vil foreslå at du starter med nogle blødkoraller og skiveannemoner.
Flere af arterne er nemme at holde og er ikke så dyre.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Den kan nu sagtens holdes på plads men det kræver lidt arbejde ja
Om ikke andet så det med Iod/Jod - begynd ikke at eksperimentere med det. Det er svært målbart og kan ødelægge alt i for store mængder.
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Jeg synes ikke at Xenia, vil være et godt valg, ikke som den første koral. den kan b4rede sig explosivt, men kan lige så hurtigt eller hurtigere forsvinde igen. En Sacrophyton eller lign. vil nok være et bedre valg.
Jeg ville som Carsten også vælge en anden koral som første koral.. Der er så vidt jeg har forstået stor forskel på om man kan holde xeniaen eller ej.. Jeg kan f.eks. ikke få den til at trives rigtig godt hvorimod mine andre koraller stortrives.
Jeg synes at Xenia er et godt valg.Jeg har også haft Xenia som en af mine første koraller. Jeg tilsætter ikke noget, og de har klaret sig godt i begge mine akvarier. Se om du kan få en stump af en anden akvarist, da de ofte vokser hurtigt, kan man ofte bare få noget, og prøv så om du kan holde den.
Held og lykke.
Jeg mener også at Xenia er en udemærket koral at starte med. Den er til at få fat på. Der er mange der har den, og den er billig. Skulle den ske at kradse af, ja så gør det ikke så meget. Man mener jo også at Xenia trives i et forholdsvis næringsrigt miljø, hvilket begynderakvarier jo ofte er.
Mvh Henrik