Mikke skrev:Jeg vil sige et Osmose anlæg! Det vil du aldrig fortryde. Og derefter et Phospatfilter til at koble på. Og vedr. kalkreaktor. Hvor stort er akvariet?
Kommer lidt an på hvilke værdier vandet har når det forlader vandhanen
>
0
Hilsen Per Følgende sælges: diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
hehehehe .... jo en osmolator er fantastisk! Men jeg mente faktisk RO anlæg! Generelt er det danske vand ikke af det bedste! ... Men det er jo op til en selv, og hvad man kan leve med....
Det eneste på den liste jeg ville have er osmoseanlægget, det ville jeg til gengæld heller ikke køre uden. Selvom det vand der kommer ud af hanen idag er fint kan der være 50 ppm nitrat i imorgen hvis de får lyst til at forsyne dig fra en anden boring.
Det kunne tyde på at det næste må være et osmose anlæg jeg skal have fat i Mange tak for alle svar.
Men så er spørgsmålet bare hvilken skal det være? det skal lige siges at jeg absolut intet kender til osmoseanlæg andet end at det renser vandet. Mit akvarie er 250 liter med en sump på ca. 100 liter. Hvilken syntes I at jeg skal investere i?
Hvis du har godt tryk på vandet i hanen kan du bare købe et af de billige til 190 l/døgn, de koster ca 5-600 kr de billigste steder. Hvis du har lavt vandtryk skal du nok overveje en boosterpumpe også.
Saltvandsbutikken har et stort udvalg og Flyvefisken i København har de billige sæt til konkurrencedygtig pris.
[quote="Chris2500DK"]Hvis du har godt tryk på vandet i hanen kan du bare købe et af de billige til 190 l/døgn, de koster ca 5-600 kr de billigste steder. Hvis du har lavt vandtryk skal du nok overveje en boosterpumpe også.
Nu spørger jeg sikkert meget dumt , men hvad har mit vand tryk i hanen med det at gøre?
Der skal et ret godt tryk på vandet for at presse det igennem osmosemembranen, hvis du har lavt vandtryk vil det gå meget meget langsomt med at få osmosevand ud og du vil have en masse spildvand.
Dragefisken skrev:
Nu spørger jeg sikkert meget dumt , men hvad har mit vand tryk i hanen med det at gøre?
Jo lavere vandtryk jo mindre vand producere anlægget.. Jeg vil aldrig undvære booster pumpen igen.
Jeg nåede aldrig nå de 190l/døgnet som de billige typisk påstår .. Lavede ikke meget over 2liter i timen (48liter i døgnet)..
Med booster pumpe på (og en ekstra membran), laver anlægget ca 20 liter i timen..
/Henrik
Hvis du køber en der er sat til 180 liter i døgnet, så dividerer du det med 24 = 7,5 liter pr time.
20/7,5= 2,66 timer for at levere 20 liter. Men det er optimalt set med rimelig højt tryk (kan ikke lige huske hvor mange bar de plejer at udregne det med), så den vil nok levere mindre. Samme regnestykke kan du bruge på andre osmoseanlæg.
>
0
VH Brian Thyme 120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl viewtopic.php?t=10961
Jeg vil lige indskyde at jeg faktisk også mente at mit vandtryk var ok - Der virker til at være fint tryk på vandet når jeg bruger vandhanerne og bruseren, men det var det altså ikke, for jeg var ikke tilnærmelsesvis nær de liter/timen der var specificeret før jeg fik sat en booster pumpe på.