ca 250L akvarium
-
- Copepod
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2200 København N
ca 250L akvarium
Jeg har tidligere haft ferskvandsakvarier, men vil nu til at holde saltvandsfisk.
Jeg kunne godt tænke mig nogle klovnfisk, og nogle gule og blå (pinligt, menved ikke hvad de hedder. De ses meget tit sammen med klovnfisk). Derudover en masse anemoner og andre planter.
Udstyret må meget gerne være godt, så jeg slipper for alt for meget vedligeholdelse.
Hvad vil et sådant akvarie sådan ca. løbe op i?
Er et sådant pjojekt egnet til en som er ny indenfor saltvandsakvarier?
På forhånd tak
Jeg kunne godt tænke mig nogle klovnfisk, og nogle gule og blå (pinligt, menved ikke hvad de hedder. De ses meget tit sammen med klovnfisk). Derudover en masse anemoner og andre planter.
Udstyret må meget gerne være godt, så jeg slipper for alt for meget vedligeholdelse.
Hvad vil et sådant akvarie sådan ca. løbe op i?
Er et sådant pjojekt egnet til en som er ny indenfor saltvandsakvarier?
På forhånd tak
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Herning
Re: ca 250L akvarium
jeg gætter på du mener en kirug fisk (Paracanthurus hepatus )..
jeg kan anbefale dig denne side http://www.reeflex.dk/ din fisk du snakker om ligger nok her
http://www.reeflex.dk/dk/5/0/0/liste_Kirugfisk.htm
På den side står en masse om den type fisk du leder efter mht. foder størelse på den hvor varmt vandet skla være for den trives.. men du kan jo altid spørge her inde
Mit akvarie er et 325L
Prisen er ikke noget man snakker med sin kone/kæreste om under opstart bare sig hun kan få en ny taske eller et par sko
men
LS ( Levende sten ) det er ca. 50-75kr kg og du skal nok bruge omkring 25kg og noget Fakse kalk.. ( køb dem brugt da det kan spare dig for meget, og så er der måske koraller og divs. flotte ting inde i dem
Lys ja HQi er nok det bedste, men køre selv med 4xT5 54W
Men alt i alt for mit akvarie med skummer,lys,varmelegme,luftpume,cirkulæations pumper nok omkring de 3-4000kr og er ikke færdig endnu da jeg stadig mangler fisk, jeg er kun i 2mdr. med opstarten
Husk endelig at købe test sæt.
jeg kan anbefale dig denne side http://www.reeflex.dk/ din fisk du snakker om ligger nok her
http://www.reeflex.dk/dk/5/0/0/liste_Kirugfisk.htm
På den side står en masse om den type fisk du leder efter mht. foder størelse på den hvor varmt vandet skla være for den trives.. men du kan jo altid spørge her inde
Mit akvarie er et 325L
Prisen er ikke noget man snakker med sin kone/kæreste om under opstart bare sig hun kan få en ny taske eller et par sko

LS ( Levende sten ) det er ca. 50-75kr kg og du skal nok bruge omkring 25kg og noget Fakse kalk.. ( køb dem brugt da det kan spare dig for meget, og så er der måske koraller og divs. flotte ting inde i dem
Lys ja HQi er nok det bedste, men køre selv med 4xT5 54W
Men alt i alt for mit akvarie med skummer,lys,varmelegme,luftpume,cirkulæations pumper nok omkring de 3-4000kr og er ikke færdig endnu da jeg stadig mangler fisk, jeg er kun i 2mdr. med opstarten
Husk endelig at købe test sæt.
-
- Copepod
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2200 København N
okay. det lyder godt.
Jeps - dert var Paracanthurus hepatus og Zebrasoma flavescens jeg tænkte på.
Men hvad koster disse fisk?
Er 10.000kr nok til at få et velfungerende flot 250L akvarie når men skal købe ALT udstyr og fisk
Jeps - dert var Paracanthurus hepatus og Zebrasoma flavescens jeg tænkte på.
Men hvad koster disse fisk?
Er 10.000kr nok til at få et velfungerende flot 250L akvarie når men skal købe ALT udstyr og fisk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
For 10.000,- kan du godt få det op og stå. Hvis du køber det brugt - Der er vist en del til salg lige nu...
Den her 400L er vist solgt, men ellers havde det været tæt på rent prismæssigt (11.000):
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=11&t=17568
Jeg købte et brugt 250L, bord, sump, returpumpe og pvc for 2500,- .. Jeg har ellers købt det meste fra nyt af og er derfor løbet et godt stykke over de 10000 nu
/henrik
Den her 400L er vist solgt, men ellers havde det været tæt på rent prismæssigt (11.000):
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=11&t=17568
Jeg købte et brugt 250L, bord, sump, returpumpe og pvc for 2500,- .. Jeg har ellers købt det meste fra nyt af og er derfor løbet et godt stykke over de 10000 nu

/henrik
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Mit 300 liter ligger ca på 20k incl indhold.
Jeg har købt både nyt og brugt.
Jeg har købt både nyt og brugt.
/martin
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Herning
ville jeg regne med, men husk at bore huller
det gad jeg ikke og nu skal jeg have alt vandet over i beholdere og sten og divs. krebs og søstjerner og snegle ud :S..
en færdig lavet sump koster ca 700kr hos akvarie udstyr, og divs rør koster omkring 700kr hos http://www.koiimport.dk så er det lys det er ca 5k for et HQI hos akvarieudstyr. og divs filter til sump nok omkring 5-800kr og så er der skummer der bruger jeg en Berlin skummer som køre på luft den koster vist nok 500kr. luft pumpe omkring de 250kr. og LS ja det er jo så svært at sige, der kan du kigge her inde i forum under køb og salg efter billige LS. salt nok 700kr og divs. test sæt ( har jeg aqua marine lab det røde og det blå de koster nok 700kr for 2 ) og bundlag omkring 500kr og levende sand
jeg købte mine cirkulations pumper på ebay.de og ebay.com der er de meget billiger end her hjemme

en færdig lavet sump koster ca 700kr hos akvarie udstyr, og divs rør koster omkring 700kr hos http://www.koiimport.dk så er det lys det er ca 5k for et HQI hos akvarieudstyr. og divs filter til sump nok omkring 5-800kr og så er der skummer der bruger jeg en Berlin skummer som køre på luft den koster vist nok 500kr. luft pumpe omkring de 250kr. og LS ja det er jo så svært at sige, der kan du kigge her inde i forum under køb og salg efter billige LS. salt nok 700kr og divs. test sæt ( har jeg aqua marine lab det røde og det blå de koster nok 700kr for 2 ) og bundlag omkring 500kr og levende sand
jeg købte mine cirkulations pumper på ebay.de og ebay.com der er de meget billiger end her hjemme
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Tror det bliver svært at holde sig på 10k hvis man vil købe nye stumper som lys og skummer...
De lidt større udgifter for mig var:
250L Akvarie, sump, pvc og bord (brugt) 2500,-
BM160 skummer 359.00 EUR + porto ~ 2700,-
http://www.aquapro2000.de/Technique.12/ ... a9a08dd950
RealLight 250W HQI EUR 289,95 + porto ~ 2100,-
http://cgi.ebay.de/Real-light-HQI-Lampe ... m153.l1262
Tunze 6045 DKK 719,00 x 2 ~ 1500,-
(korallen.dk)
Levende sten 35-40kg a 50-100kr/kg ~ 75kr i snit = 2600 - 3000,- Vil jeg gætte på
(Blandet af brugt og fra klovnfisken)
Derudover skal du have testsæt, retur pumpe, salt osv.. Det løber også hurtigt op i 1000+ kroner
De lidt større udgifter for mig var:
250L Akvarie, sump, pvc og bord (brugt) 2500,-
BM160 skummer 359.00 EUR + porto ~ 2700,-
http://www.aquapro2000.de/Technique.12/ ... a9a08dd950
RealLight 250W HQI EUR 289,95 + porto ~ 2100,-
http://cgi.ebay.de/Real-light-HQI-Lampe ... m153.l1262
Tunze 6045 DKK 719,00 x 2 ~ 1500,-
(korallen.dk)
Levende sten 35-40kg a 50-100kr/kg ~ 75kr i snit = 2600 - 3000,- Vil jeg gætte på
(Blandet af brugt og fra klovnfisken)
Derudover skal du have testsæt, retur pumpe, salt osv.. Det løber også hurtigt op i 1000+ kroner
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg ville aldrig gå på kompromi med de levende sten, og erstatte dem med noget så dødt som et stykke faxekalk.
Iøvrigt er der ikke den vilde forskel i prisen på faxekalk og så levende sten.
Faxekalk er enormt massivt, og derfor meget tungt. En levende sten er meget mere porøs og fylder derfor langt mere pr kilo end faxekalk.
Du ville meget gerne have en paletkirurg og en gul kirurg, vær blot opmærksom på at de hurtigt kan blive forstore til et 250 liters. Regn med en pris på 300-350 kr pr. stk
Anemoner er noget underligt noget, der er ganske mange som har haft meget uheldigt oplevelser med dem. flere har oplevet at de har blendet sig selv i en pumpe. Resultatet er ikke godt.
Inden du kaster dig ud i nogen investeringer, så få kontakt med en i nærheden af hvor du bor, og kom ud og kigge på hvordan han har lavet sit setup.
Mange ting bliver væsenligt lettere at forstå, når man ser det og kan snakke om tingene.
Hvis du kan få plads til et 325 liters istedet for 250 liter, vil jeg anbefale det.
Lamper er af en eller anden grund lavet i længder på 60 -120 -150 og 180 cm længde.
Det vil derfor være lettere at få det til at se pænt ud, med et akvarie på 130 cm og en lampe på 120 cm.
En ting er meget svært og det er begrænsningens kunst. Uanset hvor små eller store vores akvarier er, vil vi altid have mere i det end godt er. Kender lidt for godt til at man kan blive fristet når man står hos en forhandler og kigger på fisk. Mange lader sig friste til at købe noget som viser sig at være enten umuligt at holde eller som er meget aggresivt over for andre fisk.
Iøvrigt er der ikke den vilde forskel i prisen på faxekalk og så levende sten.
Faxekalk er enormt massivt, og derfor meget tungt. En levende sten er meget mere porøs og fylder derfor langt mere pr kilo end faxekalk.
Du ville meget gerne have en paletkirurg og en gul kirurg, vær blot opmærksom på at de hurtigt kan blive forstore til et 250 liters. Regn med en pris på 300-350 kr pr. stk
Anemoner er noget underligt noget, der er ganske mange som har haft meget uheldigt oplevelser med dem. flere har oplevet at de har blendet sig selv i en pumpe. Resultatet er ikke godt.
Inden du kaster dig ud i nogen investeringer, så få kontakt med en i nærheden af hvor du bor, og kom ud og kigge på hvordan han har lavet sit setup.
Mange ting bliver væsenligt lettere at forstå, når man ser det og kan snakke om tingene.
Hvis du kan få plads til et 325 liters istedet for 250 liter, vil jeg anbefale det.
Lamper er af en eller anden grund lavet i længder på 60 -120 -150 og 180 cm længde.
Det vil derfor være lettere at få det til at se pænt ud, med et akvarie på 130 cm og en lampe på 120 cm.
En ting er meget svært og det er begrænsningens kunst. Uanset hvor små eller store vores akvarier er, vil vi altid have mere i det end godt er. Kender lidt for godt til at man kan blive fristet når man står hos en forhandler og kigger på fisk. Mange lader sig friste til at købe noget som viser sig at være enten umuligt at holde eller som er meget aggresivt over for andre fisk.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Jeg er selv oppe på 15000+ for mit lille 120 liters. Men udstyrsmæsigt + levende sten og reef baggrund lå på omkring de 7000kr. Det er korallerne der virkelig får budgettet til at skride!!
Og mht fisk syntes jeg det er meget svært at svare på, det kommer an på hvilke fisk man vælger. Generelt syntes jeg ikke man kan komme lige så mange i som ved ferskvand, men én saltvandsfisk kan gøre det for 2-3 ferskvandsfisk efter min mening
Og korallerne giver også masser af farver og bevægelse, de er efter min mening mindst "halvdelen af akvariet værd" udseende mæssigt
Og mht fisk syntes jeg det er meget svært at svare på, det kommer an på hvilke fisk man vælger. Generelt syntes jeg ikke man kan komme lige så mange i som ved ferskvand, men én saltvandsfisk kan gøre det for 2-3 ferskvandsfisk efter min mening

- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Du kan ikke gøre fisk op i antal som med ferskvand. Jeg havde ~50 mbunaer i mit 470l akvarie dengang jeg havde ferskvand, i samme akvarie har man måske kun 10 fisk hvis det er saltvand.
Men der er så meget andet der er liv i, koraller, snegle, eremitter, søstjerner og lignende.
Men der er så meget andet der er liv i, koraller, snegle, eremitter, søstjerner og lignende.
/martin