Polypsten

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Polypsten

Indlæg af List »

Jeg har valgt at sælge mit akvarie, men jeg står lidt med et problem, da jeg har en stor "polypkoloni" som har spredt sig til mange forskellige sten. Jeg tænkte på, om man kan fragmentere den eller hvad jeg kan stille op med den?
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Polypsten

Indlæg af martin »

Det kan du sagtens, bare pas MEGET på når du gør det da de indeholder en kraftig gift.
Dvs gummihandsker og briller.

Men når det er sagt er det ret nem og du kan bare skære i dem.
Når nu du selv har nævnt det, er det så nogle interessant polypper eller er det den "sædvanlige" brun/orange variant?
/martin
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af pernoe1 »

Hejsa.
Har du lidt billeder af den? Jeg bor i Hillerød og kunne måske være interesseret i et fragment...
Mvh Christian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

martin skrev:Det kan du sagtens, bare pas MEGET på når du gør det da de indeholder en kraftig gift.
Dvs gummihandsker og briller.

Men når det er sagt er det ret nem og du kan bare skære i dem.
Når nu du selv har nævnt det, er det så nogle interessant polypper eller er det den "sædvanlige" brun/orange variant?
Det er da kun de medlemmer af slægterne Protopalythoa og Palythoa der er giftige.

De fleste af de polypper vi har i akvarierne er enten Zoanthus eller Parazoanthus.
Men hvis man ikke er 100% sikker på hvad med roder med, bør man beskytte sig.
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af List »

Tak for rådene. Jeg passer lige ekstra godt på for en sikkerhedsskyld.

Der er sådan 3 polypkolonier.
To af dem er lilla med en lysegrøn midte. Den ene er meget stor, men fragmenteres ned til rimelige størrelser, og har en rigtig flot kraftig lysegrøn farve.
Så er der en polypsten, som er lige til at tage op. Den har en mørkegrøn kant og en lysegrøn midte.
Jeg laver en salgstråd med nogle billeder snart, men har lige nogle glasroser, der sidder i mellem nogle poplyperne, som jeg vil dræbe før jeg sælger dem. Men i er da meget velkomne til at smide en pb.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Nu har jeg ikke haft akvarie ret længe, men vi kan vel blive enige om at alle koraller har vel et kemisk forsvar?

Og da de nu har et kemisk forsvar mener jeg man skal tage sine forholdsregler hvis ikke man vil risikere at udvikle allergi eller bliver syg. Ja jeg ved godt at folk roder med bajlen i mange år uden at få allergi eller lignende, men vi reagere jo ikke alle ens på de her stoffer.. Jeg kan godt mærke en snurren i fingrene når jeg er kommet til at rykke mine zoa's i stykker uden handsker..

/henrik
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

Når nu vi taler om polypper.... Jeg har en meget fin skrigpink koloni af zoanthus polypper og har lagt mærke til at der med jævne mellemrum bliver "spyet" en lys substans ud i akvarie. Vi taler altså med ret god tryk på! Det er altid fra det samme sted i kolonien det kommer fra, men jeg har ingen anelse om hvorfor eller hvad der er...skadeligt for andet levende eller ej?
Da jeg først fik polypperne, var de stressede og flere udsendte fra deres "mund" mørke tråde. Det kunne jeg dog læse mig frem til var zooantelalger og har derfor fået en forklaring.

Men hvad søren er det ellers den har gang i? Nogle bud?

Har også et lille fragment af nogle Pachyclavularia violacea der har nægtet at komme frem i en lille uge. Det ser ud som om at der sidder nogle alger på korallens bund, som min (ellers så dygtige og adrætte) turbosnegl ikke fjerner. Kunne man evt. finde en MEGET blød børste el.l. og så fjerne de minialger der sidder der, eller har i andre bud på en løsning?
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Når den substans bliver spyet ud, så prøv at få polypperne til at trække sig sammen. så burde "synderen" komme frem. Mit bud er at det er en Stromatella snegl der gør det.

Angående Pachyclavularia. Er det er fragment som aldrig har været fremme eller er det noget som den pludseligt er begyndt med?
Et hurtigt bud er, flyt det til et andet sted.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Vænge »

Pachyclavularia'en har været fremme i en uges tid da jeg fik den og lukkede derefter i.

Jeg vil prøve at flytte den (den stod bare så godt lige der :rolleyes: )
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Vænge »

Den der snegl...er det ok at den spyer snask ud i vandet og hvad er det egentlig den spyer ud? Syntes ikke jeg kunne læse noget om denne "egenskab" på reeflex.dk (men er måske heller ikke super stiv i tysk :D) Det må være en bitte lille en, for kan virkelig ikke se noget som helst snegle-aktigt....jeg må tage en time på vagt foran baljen!
Venlig hilsen
Vænge

Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Sæd eller æg der bliver sprøjtet ud i vandet, så det gør ikke andet end at du forhåbentligt får endnu flere (ved mindre der pluselig er tale om masse gydning :D)

sneglen er udelukkende en god alge spiser så vær du bare glad for dem, i nogle tilfælde kan der dog blive rigtig mange, men så er det jo ikke være end at du kan forærre nogle væk :)
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

En Stromatella snegl kaldes på dansk styrthjelms snegl. Den ligner ikke en snegl i almindelighed, men mere en agersnegl med et lille fladt skjold på ryggen.
List
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af List »

Jeg tænkte på, om det bliver et problem, at jeg fragmenterer under vandet? For det er ikke lige sådan at få stenene op af akvariet, men kan det andet levende godt tåle det, hvis nu de er giftige?
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"