2 døde fisk og problemer med microbobler i RSM

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

2 døde fisk og problemer med microbobler i RSM

Indlæg af Lasse »

Jeg har brug for akut hjælp. Igår aftes begyndte mit RSM at sende microbobler ud i akvariet!

Her tilmorgen gik min sandspiser flere gange helt op til overfladen, den plejer at blive ved bunden, og min lille pudsefisk kunne jeg ikke finde!

Jeg skiftede vand ved middagstid, og efter vandskiftet lå min sandspiser død på bunden, og pudsefisken fandt jeg næsten livløs senere.

1. Quadricocor anemone har åben "mund" er det normalt? Den regerer fint hvis man rør den!

Vi har målt vandværdier, det eneste der er en anelse skævt er nitraten som er 5.
Amoniak er næsten 0, ihvert falt under 0.25 som er det næste niveau efter 0
Nitrit er 0.
KH 12
PH 8.1
salt 1.024
temp 25 grader

Den døde sandspiser virker lidt tynd, så jeg ved ikke om den måske har manglet mad i mit 130L akvarie.
Pudsefisken ved jeg ikke hvad problet er med, den har spist fint, og tager både flagefoder og frost foder.

2. Er boblerne "farlige" for fiskene, kan det være årsagen til den lille pudsefisk næsten er død?
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Zikoo2

Re: 2 døde fisk og problemer med microbobler i RSM

Indlæg af Zikoo2 »

Hej, Jeg tror det skyldes Manglen af ilt, og har ikke noget med de små bobler at gøre. Vi kender det allesammen, når der ikke er ilt nok i baljen søger fiskene op til overfladen og gisper som din sandspiser gjorde..
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Men hvordan skulle der være iltmangel??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad er NH4 niveauet?
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Lasse »

Min ammoniak er som nævnt under 0,25, men ikke helt 0.

Min sandspiser gispede ikke i overfladen, men svømmede bare rundt meget højere i akvariet end den plejer? mine klovne og damsler, reje, og erimitkrebs har det fint. Har heller ikke mistet nogle snegle!
112L display, 54L sump

Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af sejeulki »

Løsning af mikrobobble problemet kan jeg hjælpe med. Jeg bor i Aalborg - ellers se min tråd: "Red sea Max for dummies" - den er under nano reefs.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Lasse »

Vandstanden er iorden som den plejer. Jeg har haft skummeren ude i akvariet, og problemet er at boblerne undslipper bobbelfælden. Jeg har før haft lidt problemer men slet ikke så massivt som nu. Jeg har haft skummer pumpen skilt, men den var hverken snasket eller noget som helst.
112L display, 54L sump

Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Lasse »

Så er vores pudsefisk forsvundet, formodentlig død, og den var vores favrit :( Smøg sig om ens arm og hånd når man rodede med et eller andet på bunden.

I løbet af natten er skummeren holdt op med at sende bobler ud i akvariet, aner ikke hvad der fik den til at gå i udu og i orden igen?

Alle blød koraler står fint og alle de andre indbyggere ser ud til at have det fint.

Jeg aner ikke hvad der gjorde at jeg mistede sandspiseren og pudsefisken samtidigt med jeg havde bobel problemer.

Kan en lille pudsfisk dø af bobler fra skummeren. En del af boblerne var næsten lige så store som fiskens mund, og der var seriøst mange bobler i vandet?

Derudover har jeg problemer med en algeplage. Algerne forsvinder fuldstændigt om i løbet af natten, men er synlige igen efter 1 times tid med lys på, og bliver så værre i løbet af dagen. Det er nogle grimme brune nogen der lægger sig alle steder der får lys, dvs. på sten pumpe og sand.

Laver cyanotesten i aften. Kan disse alger være skyld i at sandspiseren er død, eller ikke har fået nok "gode" alger fra sandbunden?? Den var ikke så travlt beskæftiget med at "spise" sand som den var i butikken. Den gemte sig nogle gange, eller havde mindre domæne opgør med mine klovnefisk. Men den var da periodisk igang på bunden.
112L display, 54L sump

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det lyder som om det er cyanobakterier som du har fået ind.
Som jeg har forstået det, er der er seriøst problem med cirkulationen i et RSM, den er simpelthen alt for svag.

Der er flere ting du kan gøre for at få cyanoen væk. Øg cirkulationen en hel del, og sørg for at der ikke er døde områder, hvor cirkulationen ikke er iorden. Mål dit forfat indhold og hvis det er bare en smule over 0 så må du igang med fosfat fjerneren.

Hvis det heller ikke hjælper, så må du igang med kemikalierne.

Din sandspiser, er sandsynligvis ikke død at at gumle på cyanoen. Det er en meget stor misforståelse at tro den spiser algerne, den sier sandet og tager hvad der er at levende dyr i den mundfuld. Chancen for at den er død af sult er større end af at gumle på cyano.

Du skriver at du lavede cyanotesten, men ikke hvad resultat der kom ud af det.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Lasse »

Har nu prøvet cyanotesten. Vandet var krystalklart efter 24 timer i mørke. Men jeg havde problemer med at få algerne i glasset. Det er meget porøst, og bliver blandet med sandet, så der i glasset ikke er en overflade af alger. Tror jeg prøver at sætte et glas med grus ned en hel dag, så der dannersig alger på toppen af gruset, og prøver cyanotesten igen!

Algerne har en brun orange nuance
Bundlaget efter ca 3 timers lys
Bundlaget efter ca 3 timers lys
test2.JPG (54.05 KiB) Vist 1110 gange
På de levende sten, specielt den side der har fået dagslys en del timer før lyset i akvariet tænder.
På de levende sten, specielt den side der har fået dagslys en del timer før lyset i akvariet tænder.
test1.JPG (64.86 KiB) Vist 1110 gange
Farvegengivelsen er meget tæt på at være korrekt.
112L display, 54L sump

Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Ligne de alger jeg fik de par gange jeg kom til at bruge vandhane vand til at skylle sten i. Gætter selv på det er fra den smule af silikat som er i vandet her..
Jeg havde en søhare til at fjerne dem.. Den var fandme effektiv!
Men jeg bruger også osmosevand normalt, så på et eller andet tidspunkt måtte silikaten jo være brugt op igen..

/Henrik
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

det er silikat alger.. lidt tolmodighed og venten så er de væk igen, med mindre du tilsætter vandhane vand med for meget silikat i.

evt sukker/vodka kuren er også god imod disse...
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Lasse »

Jeg bruger kun postevand til akvariet. Men algerne forsvinder i løbet af natten og bygges så op igen når der kommer lys på, det har jeg ellers forstået sadan at "normale" alger ikke gør, men derimod cyano, kiesel osv. Jeg har målt postevandet, og silikaten er 1. Er dette højt??
112L display, 54L sump

Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg har også 1 når jeg måler silikaten.. Det er nok i mit tilfælde.
Og de er meget få om morgenen. Hvis man støvsuger dem går der måske 1 time også er bunden dækket igen...

/Henrik
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"