øv er mine sten døde hjælp

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Ruflo
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby

øv er mine sten døde hjælp

Indlæg af Ruflo »

Da jeg er i gang med min lejlighed, har jeg en masse håndværker randene.

Jeg har været ude og rejse i 25 dage og havde efter ladt 50 kg LS i en stor spand, til min nye Akv. Åbenbart fra dag 1. Havde håndværkerne kommet til at ødelægge spanden, så de skyndte sig og købte en ny spand, og helte de LS i og fyldte det op med kold vand.
Men elektrikeren havde slukket for lyset og de glemte at tænde for varme L. og pumperne. Saltet havde de selvfølgeligt heller ikke tænkt på. :crybaby: :crybaby: :G

I går da jeg kom hjem lugtede badeværelset lidt råddent og i dag fortalte håndværkerne hvad der var sket :BA

Spørgsmål
1. er de LS nu Døde Sten?
2. kan jeg på en måde rede det lidt? :pray:
3. og vil opstart fasen tage meget længer til nu, C.A. hvor længe?
4. hvis jeg starter mit AKV. Med de sten nu, er der noget jeg skal huske? rens dem eller noget?
5. 50kg LV burde jeg købe flere til min 430 L?
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Re: øv er mine sten døde hjælp

Indlæg af Chris2500DK »

Varme og pumper er ligemeget hvis stenene ligger i ferskvand.

Når de har ligget så længe kan du godt regne med at stenene er døde. Dermed ikke sagt er de er ødelagte, men din opstart kommer til at tage noget længere tid da stenene nu er fyldt med døde ting.

Det bedste du kan gøre er at lave en balje saltvand og komme stenene i. Så venter du ca 14 dage og skifter alt vandet, derefter tilsætter du nogle levende sten til dem du har, så de bakterier og smådyr der er i de nye sten kan komme over på dem du har slået ihjel.

Det er en lang process, men de kan sagtens blive brugbare igen.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Enig med Chris :-) Jeg ville dog ligge dem i saltvand med lidt nye sten med det samme.
Det kan dog værer en fordel at ranse de døde sten godt for div smådyr og aler først.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og hvis du har mulighed for det, så sætte en skummer til også. Alt det døde materiale skal væk, og jo hurtigere jo bedre.

Vil som Hvam også komme et par levendesten i med det samme.
Ruflo
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af Ruflo »

oki tak for de fine svar :-) hvor langt tid kan opstaretn tage nu tror i 5 - 6 måneder?
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Svært at sige, men jeg tror den vil blive forlænget med ca 4 uger.

mormal tager modningen ca 3 mdr før stene har opbygget de bakterier og det smådyrsliv der skal værer samt nedbrudt de smådyr der er døde under transporten.
jeg plejer at regne med 8 uger for genoplive en barkteriekulture i døde sten, men da den proces delvist skal finde sted i modningen, vil mit gæt værer ca 4 uger ekstra.

Du kan måske framskyde processen ved at rengører stenen grundig så der ikke er så meget der skal nedbrydes, og evt tilsæt en spise skefuld sukker.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Hvis jeg var dig ville jeg også skylle dem jævnligt i rent saltvand. Du risikerer, at der er en masse dødt materiale inde i stenene, som vil lække næringsstoffer (fosfat) i lang tid fremover og dermed give dig alger. Hvis du skyller dem rigtigt godt af med jævne mellemrum nu mens du bringer dem tilbage til "livet", så tror jeg du er godt hjulpet i forhold til når de skal i et akvarie. Med skylle mener jeg ryste dem godt og grundigt i rent saltvand. Du vil formentlig blive overrasket hvor hvor meget skidt de kan indeholde.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"