Alger på ruden!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Marli
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 8320 Mårslet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Mårslet, lige ved Århus!

Alger på ruden!

Indlæg af Marli »

Hejsa!
Har nu igennem en uge haft så mange alger på mine glas i akvariet, at man skulle tro at det var løgn. Jeg kan skrabe ruderne 2 gange dagligt. Akvariet er ca 2 mdr gammelt. Hvad kan jeg gøre?
560 L Aqua Medic. 120 l sump. ATI skummer, Deltec returpumpe, Deltec kalkvandsmixer, Deltec kalkvandsreaktor, Tunze Nanostream, Aqua Medic starlight HQI, Ozon. MANGLER FOSFAT & NITRATFILTER!!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alger på ruden!

Indlæg af Carsten »

Marli skrev:Hejsa!
Har nu igennem en uge haft så mange alger på mine glas i akvariet, at man skulle tro at det var løgn. Jeg kan skrabe ruderne 2 gange dagligt. Akvariet er ca 2 mdr gammelt. Hvad kan jeg gøre?

Du bør komme med nogle flere oplysninger. Hvorstort det er, indhold, skummer osv... Samt nogle måleresultater.
Brugeravatar
Marli
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af Marli »

Jeg kører med 50 mg/H ozon. Har en ATI skummer der kører næsten uafbrudt. pH er på 8.1. Redox 300, temp 26,5. Akvariet er 630 liter.
560 L Aqua Medic. 120 l sump. ATI skummer, Deltec returpumpe, Deltec kalkvandsmixer, Deltec kalkvandsreaktor, Tunze Nanostream, Aqua Medic starlight HQI, Ozon. MANGLER FOSFAT & NITRATFILTER!!!
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 48
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Nu når det er et algeproblem, så er det noget mere interessant, hvad NO2, NO3, NH3 og PO4 værdierne ligger på... Siden akvariet ikke er ældre end 2 måneder, kan det sagtens være, at værdierne ikke har stabiliseret sig helt endnu.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Marli skrev:Jeg kører med 50 mg/H ozon. Har en ATI skummer der kører næsten uafbrudt. pH er på 8.1. Redox 300, temp 26,5. Akvariet er 630 liter.
Faldt lige over den bemærkning, at skummeren kører næsten uafbrudt. Den skal 24/7/365.

Hvorfor kører du med ozon nu?
Brugeravatar
Marli
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af Marli »

Jeg har fået at vide at man ikke behøver at køre med skummer 24/7/365. Min redox var så lav (140) at jeg købte en ozonisator. Men hvad kan det være?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Hvad skulle argumentet være, for ikke at køre skummeren konstant ?

En så lav redox tyder jo ihverfald på, at der foregår nedbrydning af ét eller andet i akvariet.
Om man så skal presse den op med ozon istedet for at finde årsagen, er der nok delte meninger om ?

Hvad er der i akvariet ?
Fisk ?
Andre kræ ?

... og dine NO2, NO3 og PO4 værdier ville være rare at kende.

Hvor mange er "å mange alger på mine glas i akvariet, at man skulle tro at det var løgn" ?
Hvor ofte skal du rense ruder ? Det er ikke unormalt, at ruderne skal renses flere gange om ugen.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Du bør istedet for at springe over hvor gærdet er lavest(bruge ozon) finde ud af hvorfor dit redox er så lav.
De levende sten der er i akvariet, hvor har du dem fra? Hvor mange er der?
Hvem er det som påstår at man ikke behøver at køre med skummer hele tiden??
Selvom jeg kun har 4 fisk i mit akvarie så kører skummeren konstant, og den finder hele tiden noget som den kan fjerne,
theomi
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
18
Postnummer: 6510 Gram
Geografisk sted: Gram

Indlæg af theomi »

Undskyld jeg siger det men, Lol skummeren skal kører uafbrudt
Ib Kunz Mathiesen -- Forkæmper for anemoner´s ve og vel

200 liter akvarie in the making
Brugeravatar
Marli
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af Marli »

Jeg renser mine ruder 2 gange dagligt på nuværende tidspunkt. Så det er vel lige i overkanten.Mine sten (ca. 50 kg) er gamle indkørte sten. Så der skulle være god grund til at dette fungerer. Jeg vil køre min skummer 24 timer i døgnet nu. Så må vi se hvad konen siger til den larm! HAHA!
Mht ozon, så kører det fint med 1 1/2 time om natten. Dette får værdierne fint op.
Men er det ikke i forbindelse med nye akvarier at der fremkommer så mange alger???
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Hvis du har 630L vand, ville jeg få gjort noget ved skummeren så støjniveauet er til at være i stue med :y 2 mdr. er jo heller ingen alder for et akvarie. Den skummer skal køre hele tiden.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Marli
Klovnfisk
Klovnfisk
17

Indlæg af Marli »

Det vil jeg gøre! Tak for info til en ny mand i faget! Der er mange ting man skal holde styr på! Ikke alt er lige let!-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

50 kilo sten i et så stort akvarie er ikke meget. Men hvis der ikke er nogen fisk i betyder det ikke så meget.
Der er jeg ikke forstår, og det er hvorfor din redox falder, hvis der ingen belastning er på systemet.
Fortæl os lige hvad nitrat og fosfat indholdet er. Tror løsningen ligger og gemmer sig der.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"