Anemone i opløsning ... HJÆLP

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Anemone i opløsning ... HJÆLP

Indlæg af apfolmer »

Vi købte for nogele dage siden en Anemone og andre ting hos en meget flink (og snak-sagelig) fyr fra fyn :biggrin: ..
Den begyndte de første par dage at kravle lidt rundt, indtil i forgårs, hvor den satte sig et sted, og var der indtil idag. Den var dog blevet lidt slap i betrækket, og jeg ville lige prøve at "åbne den lidt" manuelt, men til min store overraskelse, kunne jeg se at der kun var "arme" helt yderst i kanten, og det meste af midten, lignede noget der var ved at gå i opløsning..

Jeg ringede til sælger, som besvarede med at anemoner kræver meget lys, og at man kunne prøve at smide den i en spand saltvand med en luft-pumpe på, hvilket jeg har gjort nu, og med lys henover..

Hvad er typiske årsager til anemone-død ? Lys, vand kvalitet andet ? Sytnes nemlig mit vand er orden og fisk og andre koraller trives tilsyneladende fint..

Jeg har et 100*40*50 akvarie, og kun pt 3*39 watt lys hen over, men skal ha mere snarest..
Troede bare anemone kunne klare sig med dette lys ... og havde også indtryk af dette fra folks udtalelser generelt...
bbjammer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Bording

Re: Anemone i opløsning ... HJÆLP

Indlæg af bbjammer »

Kig på dette link:

http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/sp ... 20Anemoner

Her kan du læse om dem.

Jeg har kun en 15w t8 rør over min og den klare sig godt.

Du kan prøve at fodre den med en reje det vil den gerne have.
Bare giv den en med en pølsetang.
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

Hvor længe har du haft den anemone? Anemoner kræver meget lys, og det du har er ikke på nogen måde tilstrækkeligt.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Men de går altså ikke i opløsning over 2 dage pga for lidt lys... Så hvis den så fin ud da du købte den, så er det flytningen eller dit vand der har forårsaget det.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Zikoo2
Reactions:

Indlæg af Zikoo2 »

Fick skrev:Hvor længe har du haft den anemone? Anemoner kræver meget lys, og det du har er ikke på nogen måde tilstrækkeligt.
Det lys han har over den er mere end den behøver!! Anemoner kræver ikke meget lys.. Og som Herzberg skriver, så kan den ikke gå i opløsning af for lidt lys på så kort tid, der må være noget i vejen med den, for lyset er der overhovedet intet i vejen med mener jeg.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Zikoo2 skrev:
Fick skrev:Hvor længe har du haft den anemone? Anemoner kræver meget lys, og det du har er ikke på nogen måde tilstrækkeligt.
Det lys han har over den er mere end den behøver!! Anemoner kræver ikke meget lys.. Og som Herzberg skriver, så kan den ikke gå i opløsning af for lidt lys på så kort tid, der må være noget i vejen med den, for lyset er der overhovedet intet i vejen med mener jeg.
Der er nu en hel del anemoner der er meget lyskrævende
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

Zikoo2. Det du skriver er altså ikke rigtigt, de allerfleste anemoner kræver meget lys.
Thyme: Mit svar var med hensyn til ham der skrev at han havde 15W over sin balje og at anemoner ikke kræver meget lys.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Zikoo2 skrev:

Det er da noget af en udmelding!! Stik imod hvad alle andre skriver og mener.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

skidt . den gik til og så er det det.
troede egentlig at 3*39 watt T5 var nok til anemone, og iflg sælger var der ik noget i vejen for dette. SKidt.. det var bare de 250 kr .. :( ... øvøv ..

Men skal ha mere lys på.

Noget man skal være extra opmærksom på inden man køber anemone igen ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det viser jo lige præcist det som vi hele tiden har sagt. Stol aldrig på hvad sælgeren siger. Undersøg selv sagen og vend så tilbage, og køb det du vil.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af apfolmer »

jeg bebrejder ikke sælger, overhovedet.. Jeg er jo blot en nystarter i salt.. Sådan er det. Det er jo lidt svært her i starten lige at vide hvad man skal kigge efter.. sådan var det jo også for mange år siden med alm akvariefisk.. hehe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Når sælger kan høre at du ikke er specielt erfaren inden for hobbyen, så bør han spørge mere ind til hvad du har af udstyr, lys osv...
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"