Kølere

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Jeg har også fået min installeret, efter lidt baksen frem og tilbage...der er ikke for meget plads i kabinettet, så jeg måtte ha filteret pillet helt ud, for at få køleren ind.... :( , men nu er det på plads, og det virker efter hensigten. Den holder en temp. på 26 c. Jeg har sat et stykke folie op ved kondens udblæsningen, så den ikke afdamper tapetet. selve køleren går igang med lidt forsinkelse, og den lyder som en god KRAFTIG pc-blæser. En fed køler, der også er billig i drift, men hvis man døjer med meget fugt i hjemmet, er det nok ikke den bedste løsning.. vi har genvex så den sørger for at fjerne fugten fra lokalet.
Vedhæftede filer
køler 002 (Small).jpg
køler 002 (Small).jpg (77.16 KiB) Vist 1139 gange
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Carsten skrev:Wande: Hvad er det for et anlæg du skriver om her??
Sorry Carsten, det fik jeg ikke lige skrevet.
Det var hvad jeg kunne finde af data ved en søgning på din Resun cl650.
Jeg er meget spændt på at høre dine erfaringer med den.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har lige kigget på et par af de italienske sider.
Det er da utroligt så billigt køleanlægget er der nede.
Jeg har på den tyske side http://www.sewatec.de/ set anlægget til 999 €, så det er jo halv pris, men mindre der skal lægges italiensk moms på.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hej Flemmiov.

Jeg har selv lige købt den Eco-cooler der stod hos Klovnfisken. Den er helt som ny.
Desværre mangler der den klare front plade. Kan du ikke lige oplyse mig om det er Klar Acryl eller glas, samt tykkelse 3, 4 eller 5 mm.
Hvor høj har du vandstanden inde i køleren, og syntes du at den "plasker" ?
De 4 Sunon DP200A 120mm blæsere der sidder i, er godt nok ikke helt stille syntes jeg (49 dB). Så allerede inden den bliver integreret i min nye sump, bliver den nok "moddet" lidt med 4 lownoise 120 mm pc blæsere feks Silverstone FM121 - på den måde bliver strømforbruget kun 20 w og støjniveauet mere end halveret til 39,5 dB.

Den sump du har, er det en Deltec sump hvor der i forvejen var gjort plads til en Eco-Cooler? Kan du ikke lave en lille hurtigt MS-Paint tegning over den ?

Så har jeg lidt inspiration :-)

Nu skal sumpen bare laves, så der kan komme noget monster køling på :-)

/Henrik
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

flemmiov skrev:Jeg har også fået min installeret, efter lidt baksen frem og tilbage...der er ikke for meget plads i kabinettet, så jeg måtte ha filteret pillet helt ud, for at få køleren ind.... :( , men nu er det på plads, og det virker efter hensigten. Den holder en temp. på 26 c. Jeg har sat et stykke folie op ved kondens udblæsningen, så den ikke afdamper tapetet. selve køleren går igang med lidt forsinkelse, og den lyder som en god KRAFTIG pc-blæser. En fed køler, der også er billig i drift, men hvis man døjer med meget fugt i hjemmet, er det nok ikke den bedste løsning.. vi har genvex så den sørger for at fjerne fugten fra lokalet.
Hur matar du kylaren med vatten från en extra pump eller från ytavrinningen
mvh
Christian Wrang

http://www.wrang.com
saltvattensakvarium.se - Mitt akvarium LIVE 24/dygnet
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

sneppevej skrev:Hej Flemmiov.

Jeg har selv lige købt den Eco-cooler der stod hos Klovnfisken. Den er helt som ny.
Desværre mangler der den klare front plade. Kan du ikke lige oplyse mig om det er Klar Acryl eller glas, samt tykkelse 3, 4 eller 5 mm.
Hvor høj har du vandstanden inde i køleren, og syntes du at den "plasker" ?
De 4 Sunon DP200A 120mm blæsere der sidder i, er godt nok ikke helt stille syntes jeg (49 dB). Så allerede inden den bliver integreret i min nye sump, bliver den nok "moddet" lidt med 4 lownoise 120 mm pc blæsere feks Silverstone FM121 - på den måde bliver strømforbruget kun 20 w og støjniveauet mere end halveret til 39,5 dB.

Den sump du har, er det en Deltec sump hvor der i forvejen var gjort plads til en Eco-Cooler? Kan du ikke lave en lille hurtigt MS-Paint tegning over den ?

Så har jeg lidt inspiration :-)

Nu skal sumpen bare laves, så der kan komme noget monster køling på :-)

/Henrik
Vet du hur mycket luft dessa fläktar (blæsere) gör per timme, m³/h?

Låter de en massa så kanske du kan byta ut dom mot tystare varianter tex silenX iXtrema PRO 120/25mm, 1200rpm 11db
http://www.pcsilent.de/en_group_quiet_fans_119mm.asp
mvh
Christian Wrang

http://www.wrang.com
saltvattensakvarium.se - Mitt akvarium LIVE 24/dygnet
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

wrang skrev:
Vet du hur mycket luft dessa fläktar (blæsere) gör per timme, m³/h?

Låter de en massa så kanske du kan byta ut dom mot tystare varianter tex silenX iXtrema PRO 120/25mm, 1200rpm 11db
http://www.pcsilent.de/en_group_quiet_fans_119mm.asp

Problemet er at netop Sunon jo er kendt for at give en masse luft - dog er de ikke stille.

DP200A yder 95/115 CFM 44/49 dBA

Husk at 1 CFM svarer til 1,7 m3/h - dvs at en DP200A yder 161-195 m3/h

Så det er nogen der giver luft fra sig.

Om alt dette luft så virkelig er nødvendigt, ved jeg ikke. Eco-Cooleren er rated til 2000 l og i mit tilfælde er det kun det halve den skal køle.

Jeg skal ihvertfald finde nogen der er mere stille :-D

/Henrik
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Hej sneppevej. Det hverken plasker eller har en vandstand i køleren da vandet passerer det sorte plastnet og løber ud i sumpen, selve køleren eller rislefilteret bliver tilført vand direkte fra overløbet. Den acrylplade du mangler er 5mm. Mit sump-filter er det mindste fra Deltec. Det har målene : 90x35x31 L.B.H
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

flemmiov skrev:Hej sneppevej. Det hverken plasker eller har en vandstand i køleren da vandet passerer det sorte plastnet og løber ud i sumpen, selve køleren eller rislefilteret bliver tilført vand direkte fra overløbet. Den acrylplade du mangler er 5mm. Mit sump-filter er det mindste fra Deltec. Det har målene : 90x35x31 L.B.H
Ok - thx

Men kunne du ikke få tid til en lille tegning af den sump? :-D

/Henrik
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

så skidt da..hehe

De sorte streger køleren står på er en glasliste i begge sider ca. 5cm bred, den på tværs har kun åbning i den ene side...
Vedhæftede filer
køler (Small) (Small).jpg
køler (Small) (Small).jpg (28.97 KiB) Vist 1093 gange
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

her er en fra oven og fra siden...
Vedhæftede filer
Unavngivet (Small).jpg
Unavngivet (Small).jpg (15.33 KiB) Vist 1091 gange
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Tak for det - dem havde du vist forberedt... :-D

Den nederste tegning - er den set fra enden - og hvad er den skrå streg?

/Henrik
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

yep den er fra enden, det er en plade der er skråtstillet, i det sorte plast de bruger til så meget andet..men formålet med den ??
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Sneppevej, når du placerer dit filter med køleren i sumpen, så sørg endelig for at der er plads nok til bagvæggen, ( hvis dit akvarie står op af en væg som mit) der skal være plads til at køleren kan komme af med fugten. Husk at lægge billeder op, når du engang blir færdig :-)

Her er forøvrigt en lille brugervejl. :http://www.simontorp.se/pdf/Deltec%20Eco-Cooler.pdf
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Kølere

Indlæg af leifkrarup »

Flemminov....kører du stadig med Deltec eco køleren og er du tilfreds med den? Sommeren nærmer sig jo så jeg tillader mig lige at åbne denne ældgamle tråd igen.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jep sommeren nærmer sig og jeg vil også endnu en gang overveje om man skal investere i en køler.

Fordampningsmodellen gider jeg ikke.

Så hvis nogen har noget at tilføje omkring de kompressor baserede og måske ovenikøbet anbefale et billigt sted? Måske hvis vi var flere der gik sammen vi kunne få lavet en deal?

/Henrik
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Ja det gør jeg, køleren er såmænd fin nok, den er bare langt fra lydløs, og så giver den en del kondens fordi den skal af med den varme luft...hvis du skal investere i en køler som min, vil jeg anbefale man installerer den udendørs, det er bare ikke nemt, her i DK. :-(
Jeg har gået og leget lidt med tanken om istedet at forsøge mig med et jord-kølings anlæg. Hvis man f.eks borer 120 cm ned i jorden og sætter et rør der er omviklet med 0,5 cm pvc slange (det til trykluft) og så langsomt leder vandet igennem via f.eks et bypass på returpumpen, kan man jo nok få kølet vandet lidt ned, vel og mærke næsten gratis, og uden et strøm forbrug..det kræver selvfølgelig lidt udgifter til at etablere men intet i forhold til div. køleanlæg.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
norskfisk
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Bergen

Indlæg af norskfisk »

Titan 1500 bruker 1 watt når den ikke kjøler, 375 watt når den kjøler.
Eco kjøler fungerer trolig ikke til koldt saltvand. Gir masse fukt. Best i varme klima. Den bruker virkelig bare 44 watt. Det er kun en vifte som går. Den kjøler ved å fordampe akvarievand.
Vannmengde har ikke noe å si for kjøleeffekt, det er energiinput der har noe å si, lys, pumper. Varmtvannskar kjøler seg selv mye ved fordamping. Så der trenger man mindre kjølingseffekt enn energiinput. Koldtvannskar varmer seg selv ved kontakt med luft, så der trenger man mer kjøling enn energiinput. Kjøleanlegg er mindre effektive for lave vanntemperaturer. Opp til 50% reduksjon om vinteren. Heldigvis er der lite lys om vinteren.
Det er ikke dyrt, energimessig å ha kjøleanlegg. Kun hvis man bruker det galt. Har du koldtvannskar så kjøp kjøleanlegg. Det er verdt pengene. Ikke bestill fra en butikk som ikke har peiling på hvilke modeller som er i handelen. Her er de anleggene TECO produserer idag: http://www.tecoonline.com/. http://aquaristic.net har dem.
D&D sine nye anlegge er veldig interessante:
http://www.theaquariumsolution.com/
Jon Olav Bjørndal
Blog - Koldt saltvand
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

DC kølerne er sku da rimelig billige i england:
D&D Refrigerated Cooler DC300 £199.95
D&D Refrigerated Cooler DC750 £288.99

http://www.aquatics-online.co.uk/catalo ... ioners.asp

http://www.charterhouse-aquatics.co.uk/ ... c-879.html
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

De D&D ser da virkelig interessante ud! Og specielt til den pris...

Vil da kraftigt overveje sådan en, hvis jeg får problemer til sommer!
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"