Sjov med høj mg

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Sjov med høj mg

Indlæg af Musiker »

Jeg har over den sidste måneds tid hævet min MG fra 1350-1450 til noget der er nærmere 1600 (Ca har været stabilt på 420-450) - Jeg har et par totter af bryopsis alger som jeg gerne ville have udryddet og havde læst at flere havde success med at hæve MG (reefcentral og her).

Endnu har jeg ikke set nedgang i mængden af Bryopsis selvom min mg nu er så høj jeg ikke kan måle den med saliferts kit (Tip til at måle en mg over 1600 modtages gerne). En ting er der dog sket i takt med jeg har hævet mg og det er at mine kalkalger vokser virkeligt stærkt nu! Mine koraller ser også ud til at håndtere den høje mg uden problemer.

Nu er spørgsmålet så om man skulle overveje at holde sin mg helt oppe i toppen af skalaen, altså omkring 1500 - Vil ikke gå højere end jeg kan måle den, hehe? Er der andre som permanent kører med en høj MG eller kender til langtidseffekter af en så høj MG?

Mvh
Henrik
P.s. mens jeg skrev kom jeg til at tænke på om mit kit var ok - Måske min MG har været for lav i al den tid.. Har et nyt liggende, så jeg laver lige en kontrol med det andet kit i aften!
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Re: Sjov med høj mg

Indlæg af leifkrarup »

Der er vist en sammenhæng mellem magn. og calsium niveauet som man måske skal være opmærksom på.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Ligger selv med Mg på 1500 kan kun se positiv effekt!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

hvis du skal måle værdier over 1500 kan du køre med den mere følsomme metode hvor alt skal ganges med 2.. det burde stå i din guide hvordan du gør det.
Morten P.
Foxface
Foxface
19
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

Skal det ikke være med en mindre følsom metode, hvor alt undtaget vandvolumen halveres? Mere følsom metode bruges vel kun i det tilfælde at man vil måle på lave koncentrationer.

Mvh. Morten.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Det virker for mig de par gange der har vaeret bryopsis at rive de vaerste totter af mens mag er hoej. Som om at naar du tvinger dem til at vokse lidt saa begynder det at tage effekt.
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Så målte jeg lige med det nye salifert mg kit jeg havde. Det slog ikke ud inden for de 1500 som er maks målingen.. Tilsatte mere indikator og den skiftede til blå efter ganske få dråber mere.
I min brugsvejledning står der ikke noget om man kan bruge sættet til at måle mg værdier over 1500?

Godt at høre det har virket for dig Urban ;-)
Jeg har også plukket lidt i min bryopsis, men det har ikke hjulpet endnu.. Har været på 1500+mg i en uges tid nu.

Jaja jeg vil plukke så meget jeg kan og fortsat holde min mg høj også må vi se om det hjælper.
Bør jo nok også lige måle Ca og Alk, men det bliver ikke lige nu :-)

/Henrik
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Det tog mig en tre-fire ugers tid anden gang. Foerste gang virkede det utroligt hurtigt.
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"