Allergiske reaktioner på koraller?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
abubillita
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København

Allergiske reaktioner på koraller?

Indlæg af abubillita »

Hej!

Jeg købte for et par uger siden en flot sarcophyton som så rask og pæn ud. I de seneste dage er den pludselig begyndt at få blærer og at se gulig ud ved roden (den er ellers lyserød/grønlig). Jeg stak hånden i akvariet og løftede korallens hoved og den var næsten opløst ved roden. Jeg fjernede så resterne ind i skummeren og da jeg var færdig vaskede jeg hænder. Så begyndte jeg at føle mig rigtig skidt tilpas: svimmel og med koldsved. Jeg fik arrytmi og blodtrykket var 115/54, hvilket ikke er normalt. Jeg spekulerer på om det kan være en allergisk reaktion på korallens gift, hvis ikke direkte forgiftning. Er der nogen der har oplevet noget lignende? Det skal siges, at jeg brugte tynde engangshandsker, hvor man får vand ind i handsken men ikke rører direkte.

Og for resten, hvad sker det med min sarcophyton? Alt andet (det lidt som der er) ser fint ud...

Mvh,

Susana
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Allergiske reaktioner på koraller?

Indlæg af thyme »

Har du haft arytmi og så lavt blodtryk har du ikke været forbi lægen?

Fik du rødmen i huden?
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
abubillita
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af abubillita »

Nej, da jeg har det bedre nu
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Det kunne godt lyde som en akut allergisk reaktion, og dem skal man passe på. Har du oplevet en denne gang, hvis du prøver den igen kan reaktionen være forværret mange gange.

Her er en lille artikel hvor man kan læse en smule:
http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2005/0 ... P43443.pdf

(Jeg er IKKE læge skal det siges, arbejder som Bioanalytiker så har en vis kendskab til området)
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Superhval
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Geografisk sted: København Nv
Kontakt:

Indlæg af Superhval »

du skal være meget opmærksom på at første gang du for en reaktion på noget du ikke kan tåle så er den som regel mild, næste gang vil det være meget værre for der har du dannet de antistoffer som kroppen frigiver for mange af.
Brugeravatar
abubillita
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af abubillita »

Mange tak for svarene og linket til PDF'en. Jeg synes alligevel at det ikke var så voldsomt som beskrevet i PDF'en, men jeg skal nok være opmærksom på symptomer i fremtiden. Jeg synes ikke, at jeg rørte korallen direkte. Det har jeg til gengæld gjort andre gange uden jeg kunne mærke noget. Men en gang i mellem sviger mine hænder, når de kommer i kontakt med saltvandet i akvariet. Jeg troede bare, at det skete for alle... :-(

Hvor kan man købe armlange gummihandsker? Nogen der ved det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

abubillita skrev: Hvor kan man købe armlange gummihandsker? Nogen der ved det?
De lange gummihandsker du kan købe hedder meget med syrehandsker, men er totalt ubrugelige til vores formål. De er alt for tykke.
Tunze laver nogle armlange plastik handsker. De er lavet af det samme som skraldeposer, og holder ikke mange minutter. Men tag så dan en handske på, en tyk elastik om overarmen for at den ikke skal falde ned. Og så en tynd latex handske. så har du nogenlunde følelse i hånden samtidigt med at du er ret godt beskyttet på resten af armen.
De tynde Tunze handsker fåes hos Aquaterrashop.de og koster vist nok 5 € for en pakke.
Latexhandskerne fåes jævnligt hos f.eks Netto til en 20 for en pakke.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg oplevede noget lignende, da jeg blev "omklamret" af vores store tæppe-anemone. Der fik jeg efterfølgende kraftige hævelser, blærer og smerter i den arm det var gået ud over. En trykken for brystet og svedeture fulgte efter og det varede et par timer, før det stille og roligt forsvandt igen.

Jeg var ikke i tvivl om, at det var en allergisk reaktion. Jeg kan faktisk ikke huske, om jeg tog en antihistamin... Det er ret sandsynligt, da vi stort set altid har nogen i huset.

/Kim
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Jeg får ondt i armen, når jeg har rørt ved polypper, faktisk bliver den tung og følelsesløs, så der er masser at passe på når vi stikker hånden ned. :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

abubillita skrev: Jeg synes ikke, at jeg rørte korallen direkte. Det har jeg til gengæld gjort andre gange uden jeg kunne mærke noget.
Er du så sikker på at det er korallen du er overfølsom overfor og ikke handskerne?
abubillita skrev: Men en gang i mellem sviger mine hænder, når de kommer i kontakt med saltvandet i akvariet. Jeg troede bare, at det skete for alle... :-(
Det er ret normalt. Jeg tror specielt at de fleste kan nikke genkendende til det i vinterperioden, hvor frost og kulde er med til at udtørre hænderne. Saltvand har også en udtørrende effekt, og det kan give rød, irriteret hud.

Mvh. Morten.
Brugeravatar
abubillita
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af abubillita »

Godt at se så mange svar. Tak for det! :)

Jeg tjekker lige hjemmesiden om Tunze handsker. Tak for tippet, Carsten :-)

Kim, det var også noget værre noget det med tæppeanemonen... Har du fået noget lignende siden? Eller en mindre reaktion? Nu bliver jeg lidt paranoid med at røre sarcophytonen og det ser ud til at jeg bliver nødt til at fjerne den fra baljen snart...

Nej, jeg tror ikke, at det er handskerne der generede mig. Dem bruger jeg ikke hver gang, men en gang i mellem. Korallen så bare for dårlig ud til at røre med de bare hænder, så jeg tog handskerne på...

Og ja, Morten, du har ret i at vinter og tør hud kan føles ubehagelig sammen med saltvand. Jeg har bare tidligere lagt mærke til, at når jeg kommer hænderne i min meget lille karentebalje (på 25 liter, tror jeg) sviger mine hænder ret meget, men ikke så meget i RSM :?

Mvh,

Susana
neve 1
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 6933 Kibæk
Geografisk sted: kibæk

Indlæg af neve 1 »

Dit blodtryk ser da fint ud, lige som en på 20 år, det vigtigste at opservere at din almen tilstand, og ud fra den vurdere om du skal kontakte læge, derefter kan du så måle blodtryk.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

abubillita skrev: Kim, det var også noget værre noget det med tæppeanemonen... Har du fået noget lignende siden? Eller en mindre reaktion? Nu bliver jeg lidt paranoid med at røre sarcophytonen og det ser ud til at jeg bliver nødt til at fjerne den fra baljen snart...
...
Tjah - det var ihvertfald ubehageligt, da det stod på og jeg har da, så vidt muligt, holdt nallerne fra den sidenhen. Men hvad .. ? Man skal jo lære, så længe man lever. Jeg er da lidt mere forsigtig nu end før.
Allergiske reaktioner kan man bare ikke rigtigt forberede sig på. Der er ikke så meget andet at gøre, end at holde øje med symptomerne. Får man det rigtigt dårligt, må man jo gribe knoglen og kalde på hjælp :scream:

Jeg syntes nu ikke, at der er nogen speciel grund til, at blive paranoid. Det kan da godt kilde lidt i grabberne, når man har haft godt fat i ét eller andet men jeg vil hellere tage lidt forholdsregler end gå i panik og tømme baljen for alt det jeg muligvis ikke kan tåle....
Du kan i øvrigt slet ikke være sikker på, at det kun er et problem med Sarchophyton'en :lol:

/Kim
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"