Sump fra bunden ..hjææælp

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
vectra
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre

Sump fra bunden ..hjææælp

Indlæg af vectra »

Hi, jeg skal til at lave en ny sump og er ikke lige med på fremgangs måden og på hvilken cilikone /glas tykkelse jeg skal bruge ??

jeg havede planer om at sumpens mål skal være 195x35x40 LxB/DxH

er der nogle der har prøvet det før der kan give mig et par hints..

På forhånd tak..

/Jimmi
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Re: Sump fra bunden ..hjææælp

Indlæg af Lord Mike »

Hej Vectra

Hvis du har problemer med opbygningen på en sump er du meget velkommen til at kigge forbi (bor jo alligevel så tæt på hinanden) og se hvordan jeg har lavet min sump.

Hvis int. kan du jo smide en pb :wink:
vectra
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre

Indlæg af vectra »

Hi "Lord Mike", mange tak ..jeg har allerede en sump der er bygget fra bunden, det var mere hvordan fremgangs måden er..

jeg fant dette lille indslag på AquaForum.dk

Hvis du gerne vil have lidt mere sjov, når du skal anskaffe dig et akvarium, er det en sjov ide at bygge sit akvarium selv. Det kan dog sjældent betale sig rent økonomisk, men det er meget sjovere end at købe et færdiglavet, og så kan man lave det i alle mulige og umulige former. Man kan også bestille akvarier med specielle mål, og dette kan også tit betale sig. Ønsker du alligevel at lave dit akvarium selv, vil jeg her beskrive hvordan du gør.
1. Du starter med at bestemme størrelsen på dit akvarium, det gør du efter denne tabel, hvor du kan se hvilken tykkelse af glas du skal bruge:

30 6 6 6 6 6 8 8 10 10
40 6 6 6 8 8 8 10 10 12
50 6 8 8 8 10 10 10 12 15
60 8 8 10 10 10 10 12 12 15
70 8 10 10 10 12 12 15 15 18

50 60 70 80 90 100 120 150 200

Tallene "30-70" række er akvariets rudehøjde i centimeter.
Tallene "50-200" er akvariets rudelængde i centimeter.
Tallene i midten er glassets tykkelse i millimeter.
Det er vigtigt at du husker at regne fugerne med. De skal til akvarier op til 100 liter, have en bredde på cirka 2 millimeter. Det svarer til en tændstik. Til større akvarier skal fugen være 3-4 millimeter. Glasset skal du nok få skåret hos en glarmester, det er vigtigt at du siger at kanterne skal stå skarpe. Altså ikke efterslibes, da silikonen så ikke hænger fast.

2. Kanterne på glasset tørres af med en klud med sprit på, for at affedte glasset. Du bør være meget omhyggelig med ikke at røre ved områder du har affedtet.

3. Du samler nu akvariet med tape og afstandspinde (tændstikker, til akvarier under 100 liter).

4. Fugen fyldes nu med silikone, (Husk at det skal være den specielle akvariesilikone. Der er ingen alternativer til den!!!.) imellem afstandspindene. Fugen glattes straks efter af indvendigt med en finger, der er fugtet i vand.

5. Dagen efter ( for akvarier med større fuge 2-3 dage efter) fjernes tape og afstandspinde, og der fyldes nu ud med silikone i hullerne. Husk at glatte af indvendigt med en finger.

6. Når fugen er hærdet (ca. 3 dage, ved større akvarier lidt mere.) skæres det overskydende silikone af med en skarp kniv. Herefter tjekkes det om akvariet er tæt. Er akvariet ikke tæt, skal man sørge for at fugen er helt tør. Derefter affedter man stedet og så tætnes stedet med silikone.

Med denne fremgangsmåde er det meget nemt at lave sit eget akvarium.

Hvad siger du er det ok?
Lord Mike skrev:Hej Vectra

Hvis du har problemer med opbygningen på en sump er du meget velkommen til at kigge forbi (bor jo alligevel så tæt på hinanden) og se hvordan jeg har lavet min sump.

Hvis int. kan du jo smide en pb :wink:
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

God beskrivelse.

En ting jeg altid har været i tvivl om er, hvorvidt de angivne glas-tykkelser gælder uden tvær-stiver ??
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Mht tykkelsen på selve glasset skal jeg ikke gøre mig klog på, da jeg aldrig selv har bygget et akvarie, men mon ikke den skala du henviser til er ok (det må andre kunne bekræfte).

Held og lykke :wink:
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Tabelen ser fornuftig ud, det er højden og ikke volumen der bestemmer trykket på glaset :-) sammen med newtons lov kraft x arm. 70 cm giver et tryk på 0.07bar
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Geografisk sted: 9610 Nørager

Indlæg af Zigge »

Hej

Jeg så lige at tabellen ikke dækker op til den størrelse du vil have, så jeg smed lige målene ind i et regneark jeg har, der laver en styrkeberegning:
Sikkerhedsfaktor 2:
Sider: 5 mm.
Bund: 7,2 mm

Sikkerhedsfaktor 3,8:
Sider: 6,8
Bund: 9,9

Beregningen er med udgangspunkt i alm. vinduesglas og akvariet er beregnet med vand til randen og uden tværstivere eller kantliste.

Jeg kan ikke stå inde for validteten af beregningen, men har gaflet formlerne fra en artikel.
Og jeg vil anbefale dig at gå efter den høje sikkerhedsfaktor, da du jo kommer til at skulle arbejde hen over kanten af glasset ofte.
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

Har du et link til artiklen ?
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Geografisk sted: 9610 Nørager

Indlæg af Zigge »

How to Calculate the Glass Thickness for your Aquarium

Author: Warren Stillwell

http://www.fnzas.org.nz/articles/techni ... thickness/

Jeg mailede lidt frem og tilbage med ham, da jeg ikke var sikker på hvor godt silikonen ville holde i meget dybe slanke tanke, og han svarede at han havde lavet praktiske tryk test med akvariesilikone hvor glasset revnede før silikonen slap. Dog anbefalede han slebne kanter og matslibning med sandpapir på limfladerne for optimal vedhæftning.

Jeg har plottet formlerne ind i et regneark, der selv laver tabelopslagene...
Sender det gerne, hvis der er interesserede :-)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af christiantt »

Der står også noget om det her: http://www.saltvannsakvariet.no/glasstykkelse.htm
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"