Er der nogen der ved hvad man kan få af digitale test set...? og er der nogen der har erfaring men det...?
Jeg mener at HS har lavet noget men kan ikke finde noget om det...!
Håber der er nogen der har nogle links eller ligende...
Mvh. Dan DJ
http://www.customaquatic.com/ her kan du købe bl.a. Hannah, der er stort set alle de testsæt du har brug for. De sender til DK. Jeg har bestilt fra dem og har fået nedskrevet værdien på pakken. Den skulle være i DK told if. Track and trace, så spændende om den kommer igennem uden at blive fortoldet ekstra.
herzberg skrev:http://www.customaquatic.com/ her kan du købe bl.a. Hannah, der er stort set alle de testsæt du har brug for. De sender til DK. Jeg har bestilt fra dem og har fået nedskrevet værdien på pakken. Den skulle være i DK told if. Track and trace, så spændende om den kommer igennem uden at blive fortoldet ekstra.
Jeg har selv 2 af Hanna's photometre og er meget godt tilfreds, men der er jo ikke tale om egentlig digital måling, da der stadig skal anvendes reagenser. Med digital test set menes der vel et sæt der vha. prober automatisk og kontinuerlig måler diverse værdier (som f.eks. PH-controllere mv.)
Mht. anbefalinger, så afhænger det lidt af, hvad du skal måle. Hanna har f.eks. en håndholdt combo-måler til temperatur, Ph, salinitet og ledningsevne, som jeg har lidt kig på, da den er nem at anvende ved f.eks. tilberedning af nyt vand
det jeg har brug for er en måde jeg hurtig og nemt kan måle mine værdier på. Jeg gider bare ikke altid bruge 1 time på det når jeg nogle dage arbejder 12-14 timer om dagen.... Det jeg gerne vil måle er nitrit, nitrat,phosfat,ph,magnesium,calsium,kh. Det er vist det...!
Jeg havde egenlig ikke tænkt på at det skulle være en konstant måling. men mere noget med at tage noget vand i et "apperat" og så kan jeg aflæse det med det samme eller efter et par min. Håber det hjælper jer lidt...!
MVH. Dan
Tjekkede lige PinPoints brugermanual til deres nitrat-probe. De anbefaler rekalibrering før hver måling, hvorved bøvlet er lige så stort som ved anvendelse af photometre mv.
pedersen skrev:Tjekkede lige PinPoints brugermanual til deres nitrat-probe. De anbefaler rekalibrering før hver måling, hvorved bøvlet er lige så stort som ved anvendelse af photometre mv.
Og det er faktisk den konklusion jeg er nået frem til med de digitale apparater jeg har set på. De skal stort set alle jævnligt kalibreres for at være præcise.
Men man har vel lov til at drømme om et vedligeholdelsesfrit billigt måleapparat, der kan måle alle de værdier vi har brug for
/Henrik
Dollarkursen er jo lav, så det virker ret billigt. Mon man kan købe den i Tyskland, så slipper man normalt også billigere end i DK, hvis den da overhovedet er til at få i DK, tvivler på dette.
Den giver dig alene den fordel, at du ikke behøver at have flere photometre liggende - du skal stadig bruge forskellige reagenser til måling af forskellige værdier. Dvs. man kan ikke tage 1 vandprøve, hvorpå den kan måle 36 værdier