hqi uden glas

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Havekongen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

hqi uden glas

Indlæg af Havekongen »

Har en hqi hallogen dobbel fatning.. der er et stykke glas under lampen... og det har jeg kommet til at tabe..
Har det nogen betyding at det ikke er der......?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: hqi uden glas

Indlæg af Engelquist »

Glasset er et uv-filter... dine koraller vil dø hvis det mangler.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Havekongen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
17

Indlæg af Havekongen »

gælder det samme for en med en e4o...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Havekongen skrev:gælder det samme for en med en e4o...
Nej.
Brugeravatar
Havekongen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
17

Indlæg af Havekongen »

kan man bruge alt slags glas..
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af roneld »

den med uv. filteret kendte jeg ikke. men man lære jo hver dag.
dine fatninger til pæreren vil også hurgtigt blive belagt med salt & blive ødelagt.
venligst-jan.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Havekongen skrev:kan man bruge alt slags glas..
Nej, det kan man desværre ikke. Det skal være noget specielt glas.
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg har i et par mdr. kørt med 150 watt rx7 brænder uden beskyttelsesglas, der skete ikke noget med mine blødkoraller og skiver, jeg har faktisk aldrig set dem så store og flotte som da jeg kørte uden glas. Jeg ved ikke om de virkelig godt kunne lide det, eller om de forsøgte at begå selvmord :be: men de så rigtig fine ud. Lige nu bruger jeg ombyggede 500 watts arbejdslamper, der er glas for, men jeg tvivler på det er specielt UV-filter glas til den pris (49 kr pr. stk.). Jeg vil ikke råde folk til det ene eller andet, når der tilsyneladende er forskellige erfaringer med det, men hos mig skete/sker der ikke umidelbart noget ved ikke at ha´ UV glas foran brænderen. Jeg har ikke rigtig nogle stenkoraller, så jeg skal ikke kunne sige hvordan de vil reagere.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

bio skrev:Jeg har i et par mdr. kørt med 150 watt rx7 brænder uden beskyttelsesglas, der skete ikke noget med mine blødkoraller og skiver, jeg har faktisk aldrig set dem så store og flotte som da jeg kørte uden glas. Jeg ved ikke om de virkelig godt kunne lide det, eller om de forsøgte at begå selvmord :be: men de så rigtig fine ud. Lige nu bruger jeg ombyggede 500 watts arbejdslamper, der er glas for, men jeg tvivler på det er specielt UV-filter glas til den pris (49 kr pr. stk.). Jeg vil ikke råde folk til det ene eller andet, når der tilsyneladende er forskellige erfaringer med det, men hos mig skete/sker der ikke umidelbart noget ved ikke at ha´ UV glas foran brænderen. Jeg har ikke rigtig nogle stenkoraller, så jeg skal ikke kunne sige hvordan de vil reagere.
Så kan jeg sige dig at du har været mere end almindeligt heldig!
Mine koraller så meget underlige ud, trods af at det kun var en stribe på under en centimeter der gabte, og det er såment kun 250W pærere der gjorde det.
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Ja, det har jeg læst flere steder nu, og jeg var også meget forsigtig i starten med hvad jeg satte lige under lampen. Men alt hvad jeg har placeret under den ubeskyttede brænder indtil videre har klaret det rigtig godt. Jeg har tænkt en del over det, og kigget på mange forskellige spektre fra HQI brændere og fra solen, og der ser ikke ud til at være mere UV lys ved havoverfladen end der kommer fra en HQI brænder. Man kunne jo godt forestille sig, at der kommer væsentligt mindre UV lys fra 150 watt end fra 250 watt, lysintensiteten, og vel så også intensiteten af UV lyset, er jo en del højere ved 250 watt end ved 150 watt. Men udfra de spektre jeg har kunnet finde er der altså ikke den store forskel på mængden af UV lys fra en HQI brænder og mængden ved havoverfladen, der skal man jo så lige se på også, at korallerne i naturen typisk står dybere end de vil kunne gøre i et akvarie.
Men som sagt, jeg vil ikke råde folk til eller fra at gøre det, men der skete, og sker, tilsyneladende ikke noget ved det her...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"