hqi uden glas
- Havekongen
- Pudsereje
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Geografisk sted: Randers
hqi uden glas
Har en hqi hallogen dobbel fatning.. der er et stykke glas under lampen... og det har jeg kommet til at tabe..
Har det nogen betyding at det ikke er der......?
Har det nogen betyding at det ikke er der......?
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Re: hqi uden glas
Glasset er et uv-filter... dine koraller vil dø hvis det mangler.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
- Havekongen
- Pudsereje
- Reactions:
- 17
gælder det samme for en med en e4o...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nej.Havekongen skrev:gælder det samme for en med en e4o...
- Havekongen
- Pudsereje
- Reactions:
- 17
kan man bruge alt slags glas..
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
den med uv. filteret kendte jeg ikke. men man lære jo hver dag.
dine fatninger til pæreren vil også hurgtigt blive belagt med salt & blive ødelagt.
venligst-jan.
dine fatninger til pæreren vil også hurgtigt blive belagt med salt & blive ødelagt.
venligst-jan.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nej, det kan man desværre ikke. Det skal være noget specielt glas.Havekongen skrev:kan man bruge alt slags glas..
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg har i et par mdr. kørt med 150 watt rx7 brænder uden beskyttelsesglas, der skete ikke noget med mine blødkoraller og skiver, jeg har faktisk aldrig set dem så store og flotte som da jeg kørte uden glas. Jeg ved ikke om de virkelig godt kunne lide det, eller om de forsøgte at begå selvmord
men de så rigtig fine ud. Lige nu bruger jeg ombyggede 500 watts arbejdslamper, der er glas for, men jeg tvivler på det er specielt UV-filter glas til den pris (49 kr pr. stk.). Jeg vil ikke råde folk til det ene eller andet, når der tilsyneladende er forskellige erfaringer med det, men hos mig skete/sker der ikke umidelbart noget ved ikke at ha´ UV glas foran brænderen. Jeg har ikke rigtig nogle stenkoraller, så jeg skal ikke kunne sige hvordan de vil reagere.

Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så kan jeg sige dig at du har været mere end almindeligt heldig!bio skrev:Jeg har i et par mdr. kørt med 150 watt rx7 brænder uden beskyttelsesglas, der skete ikke noget med mine blødkoraller og skiver, jeg har faktisk aldrig set dem så store og flotte som da jeg kørte uden glas. Jeg ved ikke om de virkelig godt kunne lide det, eller om de forsøgte at begå selvmordmen de så rigtig fine ud. Lige nu bruger jeg ombyggede 500 watts arbejdslamper, der er glas for, men jeg tvivler på det er specielt UV-filter glas til den pris (49 kr pr. stk.). Jeg vil ikke råde folk til det ene eller andet, når der tilsyneladende er forskellige erfaringer med det, men hos mig skete/sker der ikke umidelbart noget ved ikke at ha´ UV glas foran brænderen. Jeg har ikke rigtig nogle stenkoraller, så jeg skal ikke kunne sige hvordan de vil reagere.
Mine koraller så meget underlige ud, trods af at det kun var en stribe på under en centimeter der gabte, og det er såment kun 250W pærere der gjorde det.
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Ja, det har jeg læst flere steder nu, og jeg var også meget forsigtig i starten med hvad jeg satte lige under lampen. Men alt hvad jeg har placeret under den ubeskyttede brænder indtil videre har klaret det rigtig godt. Jeg har tænkt en del over det, og kigget på mange forskellige spektre fra HQI brændere og fra solen, og der ser ikke ud til at være mere UV lys ved havoverfladen end der kommer fra en HQI brænder. Man kunne jo godt forestille sig, at der kommer væsentligt mindre UV lys fra 150 watt end fra 250 watt, lysintensiteten, og vel så også intensiteten af UV lyset, er jo en del højere ved 250 watt end ved 150 watt. Men udfra de spektre jeg har kunnet finde er der altså ikke den store forskel på mængden af UV lys fra en HQI brænder og mængden ved havoverfladen, der skal man jo så lige se på også, at korallerne i naturen typisk står dybere end de vil kunne gøre i et akvarie.
Men som sagt, jeg vil ikke råde folk til eller fra at gøre det, men der skete, og sker, tilsyneladende ikke noget ved det her...
Men som sagt, jeg vil ikke råde folk til eller fra at gøre det, men der skete, og sker, tilsyneladende ikke noget ved det her...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef