Usynlig brune alger eller?
Usynlig brune alger eller?
Mit RSM på 130L har kørt godt og vel 1½ uge. Jeg er såmend ikke ved at blive utålmodig eller noget, men jeg har haft stabile vandværdier siden opstarten, dvs. meget lidt eller intet nitrit og nitrat, pH omkring 8, salinitet 1,021-1,023.
Det pudsige er, at skummeren i løbet af dagen er blevet en del mere stille end den var tidligere, mikro-boblerne i akvariet er nærmest forsvundet, nitrit og nitrat er gået op ganske lidt, og jeg kan ane en mini græsplæne af små grøn fimrehår på de flader af stenene der vender op mod lyset. Akvariet har fået omkring 2 timer lys om dagen.
Grunden til at jeg er lidt forvirret er, at jeg sådan set havde ventet mig en total tilgroet og lettere snasket balje - først med brune alger, dernæst de grønne.
De 15 kg sten der er i, er fra Indonesien og havde ligget lidt over 14 dage i klovnens kælder inden jeg skrubbede dem let og skyllede/spulede dem ganske kort med ferskvand og puttede dem i baljen.
Any ideas? - der er intet liv at spore i stenene udover de grønne fimre hår...
Det pudsige er, at skummeren i løbet af dagen er blevet en del mere stille end den var tidligere, mikro-boblerne i akvariet er nærmest forsvundet, nitrit og nitrat er gået op ganske lidt, og jeg kan ane en mini græsplæne af små grøn fimrehår på de flader af stenene der vender op mod lyset. Akvariet har fået omkring 2 timer lys om dagen.
Grunden til at jeg er lidt forvirret er, at jeg sådan set havde ventet mig en total tilgroet og lettere snasket balje - først med brune alger, dernæst de grønne.
De 15 kg sten der er i, er fra Indonesien og havde ligget lidt over 14 dage i klovnens kælder inden jeg skrubbede dem let og skyllede/spulede dem ganske kort med ferskvand og puttede dem i baljen.
Any ideas? - der er intet liv at spore i stenene udover de grønne fimre hår...
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Re: Usynlig brune alger eller?
Sæt belysningstiden op så skal du nok se alger.
Skruer op til 4 timer dagligt så 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
LarsD skrev:Skruer op til 4 timer dagligt så
Nix! Der skal fuldt lys på. 10 timer eller sådan noget om dagen.
Hmm... det lyder ellers lidt voldsomt - har læst flere andre steder, at man skal starte 'blødt' op med lyset. 2 timer om dagen de første 14 dage, derefter gradvist op til 8 timer over de næste 14 dage.
Hvis det er helt forkert må I endelig sige til ...
Hvis det er helt forkert må I endelig sige til ...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Hvor har du læst det?
Jeg ville kører med normal belysning fra dag 1 også er det bare at være tålmodig
/Henrik
Jeg ville kører med normal belysning fra dag 1 også er det bare at være tålmodig
/Henrik
Akvarieudstyr har blandt andet forfattet et skriv vedr. opstart af nano. Derudover har jeg læst et par forumindlæg (kan ikke huske om det var her, på et engelsk site, eller et helt tredje sted) - håber du tilgiver jeg ikke har links m.v. 
Jeg lovede mig selv og konen at have nok tålmodighed med hensyn til opstarten, at alt forløber som det skal - derfor har jeg taget anbefalingerne om lidt lyst i starten for pålydende.

Jeg lovede mig selv og konen at have nok tålmodighed med hensyn til opstarten, at alt forløber som det skal - derfor har jeg taget anbefalingerne om lidt lyst i starten for pålydende.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jo hurtigere du får den eventuelle algefase over stået jo får er akvariet klar til brug.
Algene optager alle de næringstoffer som er i vandet. Jo mere lys over baljen, jo hurtigere kommer algerne.
Algene optager alle de næringstoffer som er i vandet. Jo mere lys over baljen, jo hurtigere kommer algerne.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Lad da de levende sten nedbryde næringstofferne istedet for alerne.
Jeg har altid indkørt mine sten i en balje uden lys "bortset fra dagslyset"
Jeg har altid indkørt mine sten i en balje uden lys "bortset fra dagslyset"
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Ja, det er nok det jeg har gjort indtil nu. Er der nogen der ved hvorfor jeg ikke har nitrit eller nitrat i vandet? Jeg tilsætter opstartsbakterier og disse får nitritværdierne lidt op, men derudover er der ikke mange næringsstoffer i vandet. Jeg har selvfølgelig fjernet en del med nitratfilteret, men det burde vel ikke være et problem at have sådan et kørende fra opstart af?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis stenene har været gode indkørte sten, så behøver der ikke komme hverken nitrit eller nitrat i nogen større mængder.
Men stadig alger?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg kørte med lys da jeg startede op
Her er billeder fra min opstart af en nano:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &sk=t&sd=a
kan se at 12 dage efter opstart havde jeg grønne alger.. Brune alger havde jeg kun i et par dage..
/Musiker
Billeder:
5 dage efter opstart:

12 dage efter opstart:

20 dage efter opstart:

Her er billeder fra min opstart af en nano:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &sk=t&sd=a
kan se at 12 dage efter opstart havde jeg grønne alger.. Brune alger havde jeg kun i et par dage..
/Musiker
Billeder:
5 dage efter opstart:
12 dage efter opstart:
20 dage efter opstart:
Ok, mange tak for billeder - det er rart at have et pejlemærke
Hvordan ser dit akvarie ud i dag?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hehe.. det blev for lille.. Se mit nye i linket i min signatur
Har ikke lige de nyeste billeder online.. Men algerne forsvandt. Det tog dog sin tid, nok fordi jeg kom fisk i for hurtigt?
Mine sten var også fra klovnfisken og havde været i deres kælder et par måneder..
Her er et fra da det var to måneder gammelt:

Har ikke lige de nyeste billeder online.. Men algerne forsvandt. Det tog dog sin tid, nok fordi jeg kom fisk i for hurtigt?
Mine sten var også fra klovnfisken og havde været i deres kælder et par måneder..
Her er et fra da det var to måneder gammelt:

Ok, det ser jo ganske fint ud - fik lige set på dit nuværende 250L - det ser også godt ud.
Hvad kan man på sigt putte i for at komme af med algerne - en søhare?
Hvor lang tid gik der fra din algeopblomstring til du puttede noget levende i? Baseret på dine erfaringer kan jeg jo vente lidt længere end det - og ellers være lidt forsigtig med hvor meget/lidt jeg putter i
Hvad kan man på sigt putte i for at komme af med algerne - en søhare?
Hvor lang tid gik der fra din algeopblomstring til du puttede noget levende i? Baseret på dine erfaringer kan jeg jo vente lidt længere end det - og ellers være lidt forsigtig med hvor meget/lidt jeg putter i

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nu kan jeg ikke helt huske det.. Måske står det i min tråd, men jeg mener at jeg kom snegle og en lille eremit i efter et par uger og en Hugo efter 3 uger! Klovnfiskene kom vist i lige inden billedet er taget.
Jeg skiftede omkring 0.5 liter (10%) vand om ugen og havde en lille hjemmelavet skummer på + lidt Cauplera alger i bajlen til at holde næringstofferne nede. Så jeg fik egenligt ikke problemer med værdierne.
Umiddelbart vil jeg nøjes med snegle i første omgang evt en eremit.
Søharen er effektiv, den ryddede mit nye akvarie fuldstændigt for alger i løbet af kort tid og ville ikke spise noritang så jeg sendte den videre for den ikke skulle dø af sult.
Min eremit krabbe er desværre død.. På en eller anden måde er det lykkes den at kravle ud af akvariet (omkring bølgebrydere, sikkert via ledning til pumpe) og tørrede ind på stue gulvet.
Har ingen planer om at få en ny af dem, for syntes ikke de er SÅ sjove..
/henrik
Jeg skiftede omkring 0.5 liter (10%) vand om ugen og havde en lille hjemmelavet skummer på + lidt Cauplera alger i bajlen til at holde næringstofferne nede. Så jeg fik egenligt ikke problemer med værdierne.
Umiddelbart vil jeg nøjes med snegle i første omgang evt en eremit.
Søharen er effektiv, den ryddede mit nye akvarie fuldstændigt for alger i løbet af kort tid og ville ikke spise noritang så jeg sendte den videre for den ikke skulle dø af sult.
Min eremit krabbe er desværre død.. På en eller anden måde er det lykkes den at kravle ud af akvariet (omkring bølgebrydere, sikkert via ledning til pumpe) og tørrede ind på stue gulvet.
Har ingen planer om at få en ny af dem, for syntes ikke de er SÅ sjove..
/henrik