TRÆ AKVARIE

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
simondegn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2005

TRÆ AKVARIE

Indlæg af simondegn »

Kan man godt lave akvarie i ren støbeplade??
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Re: TRÆ AKVARIE

Indlæg af martin »

Jeg tror ikke at du slipper for at beklæde det med glasfiber indvendigt.
/martin
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af TorbenC »

støbeplade / krydsfiner med phenolfilm er netop lavet til at fx glasfiber (epoxy) ikke skal kunne binde på overfladen.
Så det kan ikke bruges.

Det skal være med en ru overflade.

Tror ikke det kan betale sig at lave, medmindre man vil have et akvarium på over fx 2000L, eller med nogle underlige former.
Emmer
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Emmer »

Hej. Jeg har for snart 25 år siden lavet 2 akvarier i 22mm krydsfiner beklædt med glasfibermåtter og polyester. Det hele forseglet med topcoat. Det ene akvarie var på 3600 liter, det andet på 2500.og med en silikonelimet forrude. Det kan sagtens lade sig gøre men kræver omhu med måtterne så der ikke er luftlommer. Om det er billigere afhænger vel aqf om det er et stort akvarie man vil lave og om man kan gøre det selv, men muligt er det og også med et holdbart resultat.
Mvh Emmer
simondegn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af simondegn »

jamen det der sorte finer. kan der godt trænge vand igennem det hvis det både er limet skruet og en solid siliconefuge på??
simondegn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af simondegn »

Ala det her
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Altså det er jo egenligt lavet til at kunne holde til en masse - men jeg ville ikke turde at sætte min lid til så tynd en overflade.
Den mindste sprække, så kommer der vand igennem.

Jeg har brugt utroligt meget birkekrydsfiner med phenolfilm da jeg engang producerede flightcases - I starten gik jeg efter at få så mange plader - billigst muligt. De billigere plade (ofte polske) har en utrolig dårlig beligning, den revner i løbet af få mdr., det er så ikke generelt, da jeg stadigt har nogle af de helt billigere plader stående i min carport, de har det på midten fint nok.

Køber man en birkekrydsfiner af god kvalitet, fx Finsk, får man ofte en god plade, den koster dog let 600-800,- for 1220*2440mm

Hvis du vil bygge et billigt akvarium selv, kan du sagtens finde billigt glas i den blå avis eller lign.
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

jeg har set et rigtigt stort ferskvandsakvarie mener det var 300x80x100 cm LxBxH. Det var lavet i disse plader og så var der vinyl svejst indvendig ligesom man kender det fra badeværelser, men jeg ved ikke hvordan det ser ud i dag.
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Må man spørge hvorfor, du vil bygge et akvarium i træ?

Snakker vi om baljer på mange tusinde liter, kan det betale sig, men er det et akvarium på nogle hundrede liter, vil besparelsen være minimal i forhold til, hvad det koster at starte et saltvandsakvarium op (og ikke mindst holde det kørende).
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Geografisk sted: 9610 Nørager

Indlæg af Zigge »

Jeg ville nu ikke helt afskrive ideen om en tank i træ.
Men at stole på en vinyl film er nok at be om problemer. Støbeplader er ret dyre i sig selv, da det er birkefiner, film, vandfast lim osv. I stedet Ville jeg foreslå dig at se på en billig finer, som f.eks. østen-finer og så selv gøre den vandtæt med glasfiber forstærket plast. Jeg siger det sådan, fordi du har valget imellem at bruge polyester eller epoxy som "lim"
Polyester er billigt, ca. 100kr/liter og epoxy er dyrt ca. 200kr/liter.

Normalt bruger man fra 25-35% glasfiber (vægt) til 65-75% plast (vægt) når man lægger det på med håndkraft uanset om det er epoxy eller polyester.
Grunden til i det hele taget at lægge et lag glasfiber på er at forstærke fineren, så stød fra redskaber, rengøring og sten der vælter/tabes i tanken ikke gennembryder den vandtætte hinde og trænger ind i træet.
Og det er så her valget bliver interessant. Glasfibrene er mere eller mindre hule, omend de er meget tynde og hvis der kommer vand i berøring med glasfiberen vil den optage vand. Polyester er ikke vandtæt og kan i sig selv optage i nærheden af 10% vand alt efter type, hvorimod epoxy i praksis er vandtæt og ikke optager vand af betydning.
Hvorom alting er, så er det normalt ikke god værkstedshumor at bruge glasfiber/plast laget uden en hinde der holder vandet væk. Det normale er at slibe den hærdede fiber/plast glat og male med et epoxy-malingssystem ovenpå med adskillige lag grunder og maling, når der er tale om denne her form for oplægning.

Så det korte af det lange er altså at jeg vil foreslå dig at undersøge hvad det vil koste dig pr. kvm. at lave følgende:
krysdfiner (med afstivnng)
glasfiberforstærket plast.
maling.

i forhold til glas pr. kvm. i en tykkelse der passer til den størrelse akvarie du vil lave...

Hvis man laver en tank udelukkende i glasfiber, skal den naturligvis have en hvis tykkelse for at holde faconen, men da det du har brug for udelukkende er en stabil overflade, hvor du får styrken fra finerpladen, kan du klare dig med en endog meget tynd glasfiber. Jeg vil mene at du kan slippe af sted med at bruge en vævet fiber så tynd som 25 gram/kvm, eller en måtte med en vægt på 50 gram/kvm.

Der er en sammenhæng imellem størrelsen på tanken og prisen/kvm, når man sammenligner finer/glasfiber og glas. Som du sikkert ved skal glasset være tykkere jo dybere tanken er, og jo større uafstivede flader man har.
Tager man f.eks en tank der måler 100x60x50 (hxbxd) vil man skulle have glas der er 4,5 mm tykt, gør man den samme tank dobbelt så høj skal glasset lige pludseligt være 8,9 mm tykt for lige nøjagtigt at modstå vandtrykket.
Nu er glas et temperamentsfuldt materiale og god værkstedshumor er at dimensionere glasset fire gange så stærkt som nødvendigt for at kunne modstå knubs og små uheld... Det betyder at vores teoretiske tank på 50 cm's højde skal have glas der er 8,9 mm tykt og vores tank der er dobbelt så høj skal have glas der er mindst 17,6 mm tykt !!!
I praksis vælger de fleste at gå på kompromis med sikkerheden og sætter den ned til to gange den nødvendige styrke, hvilket gør at man sætter 12mm glas i vores høje akvarie... Hvor smart det så er, er jo noget afhængigt af hvor mange slag man har tænkt sig at give glasset...
Som du sikkert har bemærket er der ikke en lineær sammenhæng imellem styrken og tykkelsen på glasset - hvis du skulle undre dig over tallene.

Håber at dette giver dig lidt at tygge på og en ide om hvor det er smart at vælge den ene eller den anden løsning - og husk for din egen skyld at anskaffe dig en egnet gasmaske der er beregnet til epoxy eller polyester arbejde, begge dele er ikke for børn at indånde, med mindre man kan lide børn med skrumpehjerne!
Sæt 3-400 kr. af til handsker, gasmaske mm. for at arbejde med fiberen på betrykkende vis, inden du beregner videre på resten af projektet...
vestergaard
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9560 Hadsund
Geografisk sted: Hadsund

Indlæg af vestergaard »

ja husk endelig frisk lufts maske. ikke bare en støvmaske, polyester udvikler styren dampe som tager hjerneceller. arbejder med glasfiber til dagligt og har da nogen kolleger som "glemmer" masken. og det er skadeligt. hehe. hvis du vælger glasfiber så afslut med en finvæv måtte eller to. det giver en flot overflade som ikke er så grov som fiber måtten. dvs du kan slibe med en grov skive og gi topcoat. (polyester med ca 5% voksopløsning og så har du en flot glat overflade. vi laver tit store plader i glasfiber og de er helt glatte. en alm 450grams måtte giver ca en tykkelse på 0,8mm pr lag. en rowing måtte(combi måtte) giver ca 1,2mm pr lag og er god hvis du skal ha styrke i laminaten. husk altid at starte med en glas måtte , dernest rowing måtterne og til sidst en glas eller to, og så finvæv. og rul endelig luften ud af laminaten. god førnøjelse, du er velkommen til at sende en pb hvis du har nogen spørgsmål, så vil jeg gøre hvad jeg kan for at hjælpe. har desværre ikke forstand på træ. men polyester er jeg bedre til.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

Ved ikke hvor du har tænkt dig at bygge denne tank, men vil lige nævne to andre løsninger.

Mure den op, husk armering, og topcoat.

1000L Palletank, husk at sætte glasset på indersiden.
Mvh. Danny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Glas er dyrt, især når man kommer op i dimisionerne. en glarmester fortalte mig engang prisen fordobles hvergang man går en dimision op. Der kan være rigtig stor pris forskel fra glarmeter til glarmester.
For en del år siden skulle jeg bruge nogle store glasskyderuder til et paludarie. Jeg ringede til 3 glarmestre i nærheden af min bopæl.
Pris forskellen fra den dyreste og billigste var mere end 100%.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"