KH test fra Salifert
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Kølkær, Herning
KH test fra Salifert
Jeg har anskaffet et KH testsæt fra salifert, men tror jeg gør et eller andet galt, vandet vil ihvertfald ikke skifte farve.
Der er 2 væsker med sættet, men der står ikke hvornår og hvordan den der hedder "alkilinity test solution" skal bruges.
Er der en der kan skære det lidt ud i pap for mig?
Der er 2 væsker med sættet, men der står ikke hvornår og hvordan den der hedder "alkilinity test solution" skal bruges.
Er der en der kan skære det lidt ud i pap for mig?
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Re: KH test fra Salifert
den sidste er til at kontrollere om testsættet måler nøjagtigt. Med hensyn til at det ikke skifter farve, så tror jeg du gør noget forkert. Ellers må du fylde sprøjten op igen og blive ved med at dryppe i. Den stiger linært.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Synes at have laæst et eller andet sted, at der var problemer med nogle af Saltiferts kh test sæt
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Minder lidt om denne tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=15146
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- Kalle
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Aalborg
Du bruger bare kontrolvæsken på samme måde, som hvis du ville lave en alm. måling.. dvs..
4ml og efterfølgende dryp i indtil den skifter farve til orange.
Pointen er så at kontrolvæsken har en kendt KH på 7,2 +/- 0.3 (i hvert fald den udgave jeg har)
og denne skal så gerne matche din aflæsning i tabellen (dvs et ca. sted ml. 0.53ml og 0.57ml).
Så kan man selvfølgelig diskutere hvor præcis selve kontrollen lige er, når nu det er muligt med et udsving på 0.6KH
4ml og efterfølgende dryp i indtil den skifter farve til orange.
Pointen er så at kontrolvæsken har en kendt KH på 7,2 +/- 0.3 (i hvert fald den udgave jeg har)
og denne skal så gerne matche din aflæsning i tabellen (dvs et ca. sted ml. 0.53ml og 0.57ml).
Så kan man selvfølgelig diskutere hvor præcis selve kontrollen lige er, når nu det er muligt med et udsving på 0.6KH

- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
dem med væsken skulle der angiveligt ikke være problemer med. Og problemet var, at de gamle målte for lavt.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Kalle
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Aalborg
Tror det kommer lidt an på, hvad du mener med "de gamle" i hvert fald.herzberg skrev:dem med væsken skulle der angiveligt ikke være problemer med. Og problemet var, at de gamle målte for lavt.
Jeg har netop købt et nyt sæt der inkluderede kontrolvæske, men da jeg stadig havde lidt tilbage af det gamle testsæt (af den type, hvor man først tilføjer 2 dråber KH-Ind), så tog jeg for sjov skyld og sammenlignede dem med hinanden - men de målte faktisk nøjagtig det samme

Men den nye metode er efter min mening nemmere at bruge, da der ikke først skal tilsættes KH-ind dråber.