Hvor mange gule kirurger i 325 l?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Hvor mange gule kirurger i 325 l?

Indlæg af Anette »

Hejsa!
Så er tiden snart kommet til at vi skal have gule kirurger i vores 325l akvarium. Ind til videre har vi følgende fisk:
1 hvidbrystet kirurg (8 cm)
2 klovnfisk
3 chromiser (skal have 5 mere)
1 hugo
2 eremitter
1 dannebrogsreje
Diverse snegle
ca. 40 kg levende sten der er placeret så der er meget svømmeplads.
Vi overvejer om vi skal have 1 eller 3 gule kirurger (små - ca. 6 cm), og har da også snakket om det kan gå kun at have 2.

Har læst nogle erfarringer her på forummet hvor de gule kirurger slagter hinanden til der tilsidst kun er en tilbage.
Nu er mine spørgsmål så:

-Vil der være plads til tre kirurger mere i dette akvarium?
-Er der nogle der har erfarringer med 2 kirurger gående sammen. Vil den ene blive syndebuk og blive dræbt?

På forhånd tak for hjælpen :biggrin:
Mvh Anette
Mvh Anette og Kristoffer
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Re: Hvor mange gule kirurger i 325 l?

Indlæg af RedSea »

Jeg har 4 kirurger gående sammen uden de helt store problemer. De slås lidt en gang imellem og får lidt hak i finnerne, men de gror hurtigt sammen igen ;-)

Mine 4 kirurger, fordelt på 2 paletter+1 gul+1 scopas, går ligeledes i et 325 liters.

Ville mene du godt kunne have 2 små gule sammen i dit. Det kommer selvfølgelig også an på hvad du har af udstyr og hvor mange og hvor gode dine sten er. Kirurg fisk sviner en del, så dit akvarie skal kunne klare den ekstra belastning
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg tror ikke at i kan have 2 gule til at gå sammen. Folk plejer at sige at man skal have 1, 3 eller der over for at det ikke ender med en kamp til døden.
Umiddelbart ville jeg godt tro at der kunne være 3, men så kan der næsten heller ikke være flere fisk. Især ikke når i ikke har så mange sten i akvariet. Hvilken skummer har i på??
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

jeg har 2 paletter og en gul, der er ingen kampe, men 3 gule ved jeg ikke om det ikke er lige i overkanten til den størrelse.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
vestergaard
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9560 Hadsund
Geografisk sted: Hadsund

Indlæg af vestergaard »

hejsa jeg købte tre gule for 14 dage siden, og har to måske kun en tilbage, det ser flot ud med tre gule men jeg tror dog også det er absolut max, måske hellere to. når de andre er vandt til akvariet og du så fylder tre relativt store fisk i bliver der hurtigt trangt, og de gamle fisk vil køre hårdt på dem pga plads mangel, hvilket i mit tilfælde resulterede i de gemmer sig bliver holdt nede og ikke vil spise ordentligt.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Tjaa Vestergaard, nu har du jo også en del flere fisk i baljen end Anette har skrevet at de har :D
vestergaard
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9560 Hadsund
Geografisk sted: Hadsund

Indlæg af vestergaard »

he he ja det er måske rigtigt nok :biggrin: ved dog ikke rigtigt hvad der er galt syns det er tyndet noget ud :G har behandlet for cyano med red slime remover så skummeren har ikke kørt siden tirsdag, og er ved at køre nitrat filter ind. har lige tændt skummer nuher og den ter sig stadig mystisk, skiftede ca 60 liter vand og har aktiv kul i.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

Mange tak for de mange hurtige indlæg og råd!! :biggrin: Super at der er så mange der gerne vil give deres erfarringer og gode råd videre!
Vi kører pt med en Red Sea Prizm skummer, vi regner dog med at skifte til enten deltec AP 850 eller TS 1060. Derud over har vi to pumper på 3200 l hver samt en filterpumpe. Desuden har vi UV kørende lige for tiden da vores hvidbrystede kirurg er rimelig ny og har lidt pletter.
Vi er blevet rådet til at købe en eller tre, men ville lige høre om nogle havde nogle erfarriger med to gule, da vi ikke var sikre på om tre var for meget til akvariet.
Hvordan med stenene? De er bygget op så der er meget svømmeplads midt i akvariet, men burde vi i stedet prioritere pladsen på nogle flere sten, som kan filtrere vandet?

Mvh Anette
Mvh Anette og Kristoffer
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Min erfaring er at du sagtens kan have 2. Det har jeg prøvet 2 gange nu med stor succes. Har lige sat sat en xL og L gul kirurg i mit 800 L, de slåssede nok halvanden time og bagefter var de bedste venner - hvilket de stadigvæk er...Havde selv 2 str. large i mit 325, det gik fint. Nu er der kun en small... Men ja de sviner og er hårde til kosten.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

jeg har haft 2 stk i måske 3 år tror jeg de har aldrig været oppe at tottes så de kender ikke reglerne :T
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

Det lyder rigtig godt at der også er gode erfarringer med 2 gule der går sammen. :biggrin:
Nielsk: hvor mange andre fisk havde du, udover de gule kirurger, i dit 325 l?
Og mange snakker om, at de gule sviner meget. Er de værre end andre kirurger, eller er det generelt for kirurger?

Mvh Anette
Mvh Anette og Kristoffer
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"