Ide til sump. Giv et råd.
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Valby
Ide til sump. Giv et råd.
Jeg skal igang med at lave en ny sump, men jeg ville gerne høre jeres mening om det jeg har tegnet.
På forhånd tak.
Mvh Jonas
På forhånd tak.
Mvh Jonas
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: Ide til sump. Giv et råd.
Er der noget i vejen for at skummer kommer sammen med nedløbet og evt gør refugiet større?
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
Nej det er der vel ikke noget i vejen for.
Men vil det ikke ændre vandstanden i sumpen??
Men vil det ikke ændre vandstanden i sumpen??
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Nej det er vel dit sidste glasstykke der har forbindelse til bunden der dikterer din vandstand i sumpen, så længe der ikke er mere vand end det fungerer som overløb. Det eneste sted vandstanden skifter er så ved returpumpen.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3550 Slangerup
- Geografisk sted: Slangerup
Enig med Jonas
Du bliver nød til at bytte om på skummer og refugiet, ellers vil du have en meget lav vandstand ved refugiet.
Du bliver nød til at bytte om på skummer og refugiet, ellers vil du have en meget lav vandstand ved refugiet.

-
- Foxface
- Reactions:
- 18
Er det her så bedre??
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg ville måske lave det sådan her. Så får du noget bedre plads udnyttelse, og mere vand i systemet (mere stabilt)

-
- Foxface
- Reactions:
- 18
Okay, det ser også lidt bedre ud.
Men når vandet kommer ud fra skummeren og ud imod returpumpen, så vil der jo være en smule bobler.
Hvordan sikrer jeg mig at disse ikke finder vej til akvariet? Evt. en ide til hvordan det laves.
Tak for de hutige svar
Jonas
Men når vandet kommer ud fra skummeren og ud imod returpumpen, så vil der jo være en smule bobler.
Hvordan sikrer jeg mig at disse ikke finder vej til akvariet? Evt. en ide til hvordan det laves.
Tak for de hutige svar

Jonas
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Enig med Thyme - Dog skal man lige tænke på om en bobbelfælde mellem retur og skummer er nødvendig, jeg ville sætte en tredie glasplade i bunden ved returpumpen.
Jeg har det andet setup (Skummer først), og en ulempe der er helt klart at det er skummeren som bestemmer hvor højt man kan have vandet til at stå der. Jeg har klodset min skummer op, men det ville da have været rart at undgå.
En ting som jeg også gerne vil have plads til i en fremtidig sump er et sted at sætte rewaphos/filtervat/aktivt kul - Så alt vandet bliver presset igennem matrialet. Som det er nu har det fungeret fint med filtervat i klemme i bobbelfælden (Noget som jeg har gjort når der var for meget svæv i vandet), men rewaphos er ikke lige til at sætte der uden en form for "kassette".
/Henrik
Jeg har det andet setup (Skummer først), og en ulempe der er helt klart at det er skummeren som bestemmer hvor højt man kan have vandet til at stå der. Jeg har klodset min skummer op, men det ville da have været rart at undgå.
En ting som jeg også gerne vil have plads til i en fremtidig sump er et sted at sætte rewaphos/filtervat/aktivt kul - Så alt vandet bliver presset igennem matrialet. Som det er nu har det fungeret fint med filtervat i klemme i bobbelfælden (Noget som jeg har gjort når der var for meget svæv i vandet), men rewaphos er ikke lige til at sætte der uden en form for "kassette".
/Henrik
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
ja en bobbelfælde er nok en god ide lige at sætte på
- tommy
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2770 Kastrup
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Kastrup, Amager
Hej Jonas
Sådan har jeg lavet min 750 L sump som du har set tidligere.
Ved at sætte skummeren foran refugium tager skummeren alt snavs m.m direkte fra nedløbet samt der kommer med garanti ikke bobbler op i dit akv da vandet fra skummeren løber over i refugiumet og derefter i bobbelfælde.
Du kan sætte et gitter op i bobbel fælden hvor du kan placere filtervat til at tage evt svæv m.m.
Fortsat god dag.
Mvh Tommy
Sådan har jeg lavet min 750 L sump som du har set tidligere.
Ved at sætte skummeren foran refugium tager skummeren alt snavs m.m direkte fra nedløbet samt der kommer med garanti ikke bobbler op i dit akv da vandet fra skummeren løber over i refugiumet og derefter i bobbelfælde.
Du kan sætte et gitter op i bobbel fælden hvor du kan placere filtervat til at tage evt svæv m.m.
Fortsat god dag.
Mvh Tommy