Cirkulation bag sten..
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvalsø
Cirkulation bag sten..
Hej alle,
Står for at skulle lave en fuldstændig omrokering i baljen, hvor alt kommer op og i påny..
Skal i den forbindelse have sørget for at få noget bedre cirkulation bag stenene..
Jeg har et 450L+sump og har følgende pumper til rådighed:
3 stk. Tunze Nano 6045, 4500L/T
1 stk. Koralia, 1500L/t
Vil man evt. få nok cirkulation bag stenene, ved at have en Nano 6045 til at sidde nede ved bunden og puste ind bag stenene? Eller er det essentielt at cirkulation skal komme ud bagfra stenene og puste ud igennem stenene? Har overvejet spraybar, men er gået væk fra det igen af praktiske årsager..
Står for at skulle lave en fuldstændig omrokering i baljen, hvor alt kommer op og i påny..
Skal i den forbindelse have sørget for at få noget bedre cirkulation bag stenene..
Jeg har et 450L+sump og har følgende pumper til rådighed:
3 stk. Tunze Nano 6045, 4500L/T
1 stk. Koralia, 1500L/t
Vil man evt. få nok cirkulation bag stenene, ved at have en Nano 6045 til at sidde nede ved bunden og puste ind bag stenene? Eller er det essentielt at cirkulation skal komme ud bagfra stenene og puste ud igennem stenene? Har overvejet spraybar, men er gået væk fra det igen af praktiske årsager..
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Re: Cirkulation bag sten..
En 6045 burde kunne skabe god cirkulation bag dine sten, hvis altså ikke de er pakket for tæt.
- krebs36
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland
Hej.
Hvad med et Pvc rør langs bunden og bagsiden, med en masse huller i, af rimelig størrelse, hele vejen rundt på røret. Det har jeg gjort, og det ser ud til at fungere fint.
Så skal man bare tilslutte den til et rør mere der går hele vejen ned til returpumpen.(som så skal være kraftig nok, for trykkets skyld.)
Mvh Kim
Hvad med et Pvc rør langs bunden og bagsiden, med en masse huller i, af rimelig størrelse, hele vejen rundt på røret. Det har jeg gjort, og det ser ud til at fungere fint.
Så skal man bare tilslutte den til et rør mere der går hele vejen ned til returpumpen.(som så skal være kraftig nok, for trykkets skyld.)
Mvh Kim

Nu med kun 160L vand, og LED lys.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Den løsning her jeg overvejet, når der engang skal rykkes om, skal bare have ny returpumpe.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Det med PVC-røret er jo netop en spraybar.. Har jeg overvejet, men er gået væk fra det af praktiske årsager..
Tror også en 6045 skulle kunne skabe cirkulation, men er mere i tvivl om det er nødvendigt at placere den decideret bag stenene, eller om det ville være nok hvis den sad udenfor og bare blæste ind i et hul i stenformationen fra siden..?
Tror også en 6045 skulle kunne skabe cirkulation, men er mere i tvivl om det er nødvendigt at placere den decideret bag stenene, eller om det ville være nok hvis den sad udenfor og bare blæste ind i et hul i stenformationen fra siden..?
- Kalle
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Aalborg
Jeg kører med mine fra siden - dvs kører faktisk med to, en fra hver side af akvariet, da jeg har overløb i midten.
men det er en del nemmere ifbm rensning af pumper sammenlignet med, de bliver begravet helt inde bagved.
Blot vær opmærksom på ikke at få stenene pakket alt for tæt, som Chris også nævner.
men det er en del nemmere ifbm rensning af pumper sammenlignet med, de bliver begravet helt inde bagved.
Blot vær opmærksom på ikke at få stenene pakket alt for tæt, som Chris også nævner.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har spraybaren monteret i bunden af akvariet. med huller der sidder på toppen og sender vand op ad bagvæggen og udaf - Det virker fint, har ikke problemer med døde zoner.
Jeg tror dog ikke umiddelbart at jeg vil lave den samme løsning igen.
1. Der ryger ret meget kraft fra retur pumpen på knækkene ned til baren.
2. Der er en risiko for at sikkerhedshullerne i spraybaren stoppe til ved strømsvigt. Også risikere jeg at tømme hele akvariet ned i sumpen hvis returpumpen svigter.
3. Nemmere at flytte rundt på en pumpe end en spraybar - Min spraybar har været lidt i vejen når jeg skulle placere en sten.
4. Tror jeg kan skabe et bedre flow bag stenene med en almindelig cirkulations pumpe..
Under alle omstændigheder så er jeg ret glad for mine stenopstætning som også har lidt huler og er luftig.
/Musiker
Jeg tror dog ikke umiddelbart at jeg vil lave den samme løsning igen.
1. Der ryger ret meget kraft fra retur pumpen på knækkene ned til baren.
2. Der er en risiko for at sikkerhedshullerne i spraybaren stoppe til ved strømsvigt. Også risikere jeg at tømme hele akvariet ned i sumpen hvis returpumpen svigter.
3. Nemmere at flytte rundt på en pumpe end en spraybar - Min spraybar har været lidt i vejen når jeg skulle placere en sten.
4. Tror jeg kan skabe et bedre flow bag stenene med en almindelig cirkulations pumpe..
Under alle omstændigheder så er jeg ret glad for mine stenopstætning som også har lidt huler og er luftig.
/Musiker
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Havde fakktisk ikke overvejet den med strømsvigt, nogle forslag til hvordan man sikrer sig i tilfælde af strømsvigt, hvis det er den løsning man har.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg har lavet et par huller lige i vandoverfladen af mit returløb, men havde på et tidspunkt noget Xenia stående tæt på de huller. Og da jeg slukkede for returpumpen en dag i forbindelse med noget vandskift så resulterede det i at Xeniaen blev suget ind i hullerne og stoppede dem! Glad for jeg var der og blot kunne starte pumpen igen inden det blev kritisk. Xeniaen er flyttet nu og jeg holder lidt mere øje med de huller, hehe..
Ellers så kan man jo bruge en tilbageløbsventil, eller hvad de nu hedder, men dem har jeg ikke hørt meget godt om...
Den bedste løsning vil nok være at lave hullet lige OVER vandoverfladen. Så bliver hævert effekten stoppet med det samme og man har ikke risiko for at noget i akvariet stopper hullet.
/Henrik
Ellers så kan man jo bruge en tilbageløbsventil, eller hvad de nu hedder, men dem har jeg ikke hørt meget godt om...
Den bedste løsning vil nok være at lave hullet lige OVER vandoverfladen. Så bliver hævert effekten stoppet med det samme og man har ikke risiko for at noget i akvariet stopper hullet.
/Henrik
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Så skal du til gengæld høre på at den plasker vand ud af hullet hele tiden.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeps det var også min tanke at undgå fet ved at lave dem under vandet. Glemte jeg lige at nævne i farten
/henrik
/henrik
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Men hvordan får jeg bedst cirkulation bag stenene, kun vha. pumper.¨
har planer óm en stenopsætning i stil med det jeg har forsøgt at tegne i paint her. De røde cirkler er 2 stk. Nano 6045. De skal sidde bag den store bunke sten der står op mod overløbet og blæse hen langs de lange huler der bliver skabt bag stengærdet. Vil det være nok?
Jeg har derudover 2 stk. 6045 mere som kommer til at lave cirkulation i selve akvariet, sammen med min returpumpe.
Men alt i alt vil det give mig 4x4500L/T + 6000L/T (retur) = 24000L/T i et 468L+120L sump = ca. 40 gange den totale vandmængde i timen! Er det for meget?
har planer óm en stenopsætning i stil med det jeg har forsøgt at tegne i paint her. De røde cirkler er 2 stk. Nano 6045. De skal sidde bag den store bunke sten der står op mod overløbet og blæse hen langs de lange huler der bliver skabt bag stengærdet. Vil det være nok?
Jeg har derudover 2 stk. 6045 mere som kommer til at lave cirkulation i selve akvariet, sammen med min returpumpe.
Men alt i alt vil det give mig 4x4500L/T + 6000L/T (retur) = 24000L/T i et 468L+120L sump = ca. 40 gange den totale vandmængde i timen! Er det for meget?
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Nej, det er ikke for meget. Du mangler lige at få billedet med så vi kan se.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Det er da rigtigt, her kommer det ..
Pumperne og stenene bliver sat så man ikke kan se pumperne, men at de kan hives op uden at flytte stenene..
Pumperne og stenene bliver sat så man ikke kan se pumperne, men at de kan hives op uden at flytte stenene..