parring af fisk??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
karinaogkenneth
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

parring af fisk??

Indlæg af karinaogkenneth »

hvor ofte parrer enten klovnfiskpar og Pterapogon kaudernipar sig???
Er der nogle omstændigheder eller forhold der skal være der før det er muligt??
MVH
Karina & Kenneth
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Re: parring af fisk??

Indlæg af Chris2500DK »

Kaudernierne skal i hvert fald være en han og en hun. Så vidt jeg ved kan man ikke se forskel og er nødt til at købe en lille flok og så fjerne de overskydende.

Klovnfisk starter livet som kønsløse og skifter køn til hanner. De vil så danne et hieraki (og nok slås lidt når de gør) og den dominerende hun vil blive til en hun. Med andre ord, hvis du køber to klovne er der god chance for at de vil danne par. Det er smart at købe en der er større end den anden, så vil de nok hurtigere få afgjort hvem der skal være hun.
Brugeravatar
karinaogkenneth
Klovnfisk
Klovnfisk
17
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Indlæg af karinaogkenneth »

ok, men er det ikke noget med at det er nødvendigt at have en søanemone, for at klovnfiskene kan parre sig???
MVH
Karina & Kenneth
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Man kan godt se forskel på kaudernier. Jens jørgen fortalte mig hvordan man kunne men kan bare ikk lige huske det :b Mine kaudernier går med æg i munden lige nu. Så går bare og venter. Men mine klovne har dannet par. Men ikk kommet noget endnu men heller ikk noget jeg regner med.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

karinaogkenneth skrev:ok, men er det ikke noget med at det er nødvendigt at have en søanemone, for at klovnfiskene kan parre sig???
Nej, klovnene har ikke brug for en anemone.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvidtfeldt skrev:Man kan godt se forskel på kaudernier. Jens jørgen fortalte mig hvordan man kunne men kan bare ikk lige huske det :b Mine kaudernier går med æg i munden lige nu. Så går bare og venter. Men mine klovne har dannet par. Men ikk kommet noget endnu men heller ikk noget jeg regner med.
Så synes jeg du skal få fat i JJ igen og få det at vide. Vi andre vil da også gerne vide det!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Chris2500DK skrev: Klovnfisk starter livet som kønsløse og skifter køn til hanner. De vil så danne et hieraki (og nok slås lidt når de gør) og den dominerende hun vil blive til en hun. Med andre ord, hvis du køber to klovne er der god chance for at de vil danne par. Det er smart at købe en der er større end den anden, så vil de nok hurtigere få afgjort hvem der skal være hun.
Det er ikke korrekt! De starter alle som hanner, og efter hånden som de kommer til tops i herakiet, bliver den ældste og største til en hun
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Carsten skrev:Det er ikke korrekt! De starter alle som hanner, og efter hånden som de kommer til tops i herakiet, bliver den ældste og største til en hun
Kan du finde noget dokumentation for det?
Jeg kan finde dokumentation på hvad jeg skrev, http://www.reefcentral.com/forums/showt ... did=215098

"... Briefly, clownfish are protandrous hermaphrodites. They are hatched as sexually immature fish. Based on signals from their environment and being physically mature (12-24 months) they will either remain sexually immature, change into a male or change into a male then female. This is a one way trip, sexless to male never to be sexless again and male to female never to be male again. ..."

og fra "Clownfishes - A guide to Their Captive Care, Breeding & Natural History" af Joyce D. Wilkerson (2001)

"Adolescents grow slowly, if at all, remaining small (...) and incapable of reproduction as long as the dominant male and female are healthy. The loss of a resident adult is the adolescent's only path to sexual maturity within this hierarchy"
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Hvidtfeldt »

Carsten skrev:
Hvidtfeldt skrev:Man kan godt se forskel på kaudernier. Jens jørgen fortalte mig hvordan man kunne men kan bare ikk lige huske det :b Mine kaudernier går med æg i munden lige nu. Så går bare og venter. Men mine klovne har dannet par. Men ikk kommet noget endnu men heller ikk noget jeg regner med.
Så synes jeg du skal få fat i JJ igen og få det at vide. Vi andre vil da også gerne vide det!!
Skal jeg gøre. Men hans er osse supersize. Så kan godt være det først kommer når de bliver ældre. Men skal over til ham i næste uge, så kan jeg da lige få et konkret svar.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Har siddet og tænkt lidt over det. Og der burde være en teoretisk mulighed. Om det også passer på kauderni skal jeg ikke kunne sige, men stort set alle mundrugende fisk kna man se forskel på han og hun ved at bundvende dem.
Hannen burde have et stort og lille hul hvoraf det mindste burde være det sidste.
Hunnen 2 store huller.
Men det kræver at man har mange at vælge imellem så man kan checke det.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Hvidtfeldt »

Hans fisk er så store at han kan se det på deres finner eller sådan noget. Men har heller aldrig set sådan en stor kauderni før.

Men mine går heldigvis med æg så har ikk problemer med at finde ud af hvem der hvem :b

nogen der har haft klovnfisk der har lagt æg?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"