Vores fisketank... 160 liter´s nu + SUMP
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Vores fisketank... 160 liter´s nu + SUMP
Hej til jer...
Så fik vi indkøbt et saltvandsakvarie d. 9/3 2008.. Her var selvfølgelig tale om et impulskøb.
Det var egentligt min bedre halvdel der fik mig overtalt til dette, så kan nok ikke tage æren for det selv. Inden vi kom ud af foretningen var der tydeligvis brugt store summer haha.
Siden det kom hjem har jeg ikke lavet andet end at læse på denne fantastiske side, bortset fra når jeg har snuden nede i baljen. Er selvfølgelig blevet total bidt af det og det til min kærestes store glæde, da det jo var hende der fik ide'n.
Akvariet har været i gang siden søndag d. 9 marts. Der har været en smule brune/røde alger, men syntes de er på tilbagetog nu. (er det ikke tidligt) Der er kommet en smule grønne men ikke noget voldsomt. Ruden bliver egentlig heller ikke grøn så hurtigt mere for at sige slet ikke. Bundlaget har stadig en del brune plamager med bobler. Går ud fra at de fosvinder så snart der kommer et par beboere til at rode lidt rundt i sandet.
Mangler stadig ca 5kg sten i baljen, håber snart de ankommer..
Så fik vi indkøbt et saltvandsakvarie d. 9/3 2008.. Her var selvfølgelig tale om et impulskøb.
Det var egentligt min bedre halvdel der fik mig overtalt til dette, så kan nok ikke tage æren for det selv. Inden vi kom ud af foretningen var der tydeligvis brugt store summer haha.
Siden det kom hjem har jeg ikke lavet andet end at læse på denne fantastiske side, bortset fra når jeg har snuden nede i baljen. Er selvfølgelig blevet total bidt af det og det til min kærestes store glæde, da det jo var hende der fik ide'n.
Akvariet har været i gang siden søndag d. 9 marts. Der har været en smule brune/røde alger, men syntes de er på tilbagetog nu. (er det ikke tidligt) Der er kommet en smule grønne men ikke noget voldsomt. Ruden bliver egentlig heller ikke grøn så hurtigt mere for at sige slet ikke. Bundlaget har stadig en del brune plamager med bobler. Går ud fra at de fosvinder så snart der kommer et par beboere til at rode lidt rundt i sandet.
Mangler stadig ca 5kg sten i baljen, håber snart de ankommer..
Senest rettet af kimtil fre 11. apr 2008 19:41, rettet i alt 2 gange.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Akvariet er købet i Plantorama.. Det var et sæt, købte også stenene der.
Der er ca. 10 kg i nu, men venter på nogen lidt mere levende sten fra styr på dyr. Deres sending kommer forhåbentlig snart
Dem vi fik med fra starten var der ikke meget liv i, men sådan går det når man er rookie haha..
Fik hentet et par stykker dagen efter der var noget mere spræl i.
Der er ca. 10 kg i nu, men venter på nogen lidt mere levende sten fra styr på dyr. Deres sending kommer forhåbentlig snart

Dem vi fik med fra starten var der ikke meget liv i, men sådan går det når man er rookie haha..

- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Re: Vores fisketank... 120 liter´s
Så er den første beboer ankommet..... "Sofus" 

- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Re: Vores fisketank... 160 liter´s
Haha syntes da også det var for lidt liter til de mål... Akvariet er altså på 160L tsk tsk....

- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
det sker sgu spændende ud synes jeg glæder mig til at se nogle flere billeder med tiden
cool navn
hvor har i købt akvariet og hvilken pris hvis man må spørge?

cool navn

hvor har i købt akvariet og hvilken pris hvis man må spørge?
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
okay så er det der jeg har set detkimtil skrev:Hey
Akvariet var et sæt. Der medfulgte self. akvarie, amatur med 4 rør (arcadia), Reefpack 200, Levende sand, pro koral A- og K+, underskab, salt og en tunze 6025. Sættet stod til ca. 5800 i plantorama.

- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Så kom der lidt flere sten i.
Nærmere betegnet 10kg men der mangler jo stadig...
og der fulgte sørme noget med på nogen af dem..
Nærmere betegnet 10kg men der mangler jo stadig...
og der fulgte sørme noget med på nogen af dem..

- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Hey
Så kom de sidste sten i tanken.. Der er nu omkring 26 kg i.
Har bakset lidt med at få dem til at side som jeg vil have, men syntes nu det er lykkedes rimeligt..
Så er det bare og vente....
Så kom de sidste sten i tanken.. Der er nu omkring 26 kg i.
Har bakset lidt med at få dem til at side som jeg vil have, men syntes nu det er lykkedes rimeligt..

Så er det bare og vente....

- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
hej
Der er da et par ting rundt omkring der i hvert fald har overlevet... Det er nogen der var sat fast med lim de har i hvert fald..
Og mange tak for den gode handel nu begynder det at hjælpe på det..
Der blev jo straks lidt mere og se på..

Der er da et par ting rundt omkring der i hvert fald har overlevet... Det er nogen der var sat fast med lim de har i hvert fald..
Og mange tak for den gode handel nu begynder det at hjælpe på det..
Der blev jo straks lidt mere og se på..

- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Hej igen...
Jeg har målt lidt nitrit i vandet de sidste 14 dage, kunne ikke forstå niveauet det lå på 0,05-0,1 ppm. Stenene var indkørt så syntes det burde blive omdannet noget hurtigere.
Jeg købte så en dunk deminiraliseret vand og fandme om der ikke var samme niveau nitrit i den. tsk tsk så var det jo målesættet der var noget i vejen med. Har også målt hanevandet og igen samme niveau..
Jeg har så konkluderet at det betyder der er 0 i akvariet og har indkøbt 2 små damsel. Nu må vi se hvordan det går.
Har også fået limet sumpen i dag. Så skal den lige stå og hærde i et par dage..
Har også indkøbt et tunze overløb, samt en aquabee returpumpe på 2000L/T og max 3M løftehøjde.
Sumpen består som man kan se neden under af 2 dele, som vil blive forbundet med et PVC rør inde i skabet..
Glæder mig sku til jeg kan komme i gang med at bygge..
Hilsen Kim

Jeg har målt lidt nitrit i vandet de sidste 14 dage, kunne ikke forstå niveauet det lå på 0,05-0,1 ppm. Stenene var indkørt så syntes det burde blive omdannet noget hurtigere.
Jeg købte så en dunk deminiraliseret vand og fandme om der ikke var samme niveau nitrit i den. tsk tsk så var det jo målesættet der var noget i vejen med. Har også målt hanevandet og igen samme niveau..
Jeg har så konkluderet at det betyder der er 0 i akvariet og har indkøbt 2 små damsel. Nu må vi se hvordan det går.
Har også fået limet sumpen i dag. Så skal den lige stå og hærde i et par dage..
Har også indkøbt et tunze overløb, samt en aquabee returpumpe på 2000L/T og max 3M løftehøjde.
Sumpen består som man kan se neden under af 2 dele, som vil blive forbundet med et PVC rør inde i skabet..
Glæder mig sku til jeg kan komme i gang med at bygge..
Hilsen Kim

- Vedhæftede filer
-
- billede af sump.jpg (32.34 KiB) Vist 759 gange
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Så fik jeg bygget sumpen...
Der er ca 50 liter til sammen, så volumen af vand i akvariet er nu på 210 liter.
De to "kasser" er forbundet med et PVC rør og det fungerer faktisk ganske fint.
I sumpen er der en retur pumpe på 2000l i timen med en løftehøjde på 3 m.
Var egentlig bange for at den var for kraftig til det forholdsvis lille akvarie, men med en masse hulboring i røret der fører vandet tilbage i akvariet gå det helt fint. Har smidt det ned bag ved stenene for at være sikker på der er cirkulation der.
I sumpen er der smidt 17 "døde sten" fra styr på dyr, samt et poly filter.
Der sider også en lille pumpe til at lave ekstra cirkulation i sumpen for at sikre der ikke er døde områder..
Der er brugt et tunze overløb i akvariet og 40mm alm pvc rør fra overløb til sump. Det larmer en del men arbejder på at få lyddæmpet.
På billedet hænger min skummer på akvariet (deltec mce 600) Den er nu flyttet ned i sumpen så den hænge på siden af akvarieskabet..
Alle stenene er heller ikke kommet i sumpen endnu på billedet.
Havde lidt problemer med for langt indsugningsrør til skummeren, da den ikke vil køre ordentligt, men det er nu lavet og den kører fint...
Det var så update for denne gang..
Hilsen Kim

Der er ca 50 liter til sammen, så volumen af vand i akvariet er nu på 210 liter.
De to "kasser" er forbundet med et PVC rør og det fungerer faktisk ganske fint.
I sumpen er der en retur pumpe på 2000l i timen med en løftehøjde på 3 m.
Var egentlig bange for at den var for kraftig til det forholdsvis lille akvarie, men med en masse hulboring i røret der fører vandet tilbage i akvariet gå det helt fint. Har smidt det ned bag ved stenene for at være sikker på der er cirkulation der.
I sumpen er der smidt 17 "døde sten" fra styr på dyr, samt et poly filter.
Der sider også en lille pumpe til at lave ekstra cirkulation i sumpen for at sikre der ikke er døde områder..
Der er brugt et tunze overløb i akvariet og 40mm alm pvc rør fra overløb til sump. Det larmer en del men arbejder på at få lyddæmpet.
På billedet hænger min skummer på akvariet (deltec mce 600) Den er nu flyttet ned i sumpen så den hænge på siden af akvarieskabet..
Alle stenene er heller ikke kommet i sumpen endnu på billedet.
Havde lidt problemer med for langt indsugningsrør til skummeren, da den ikke vil køre ordentligt, men det er nu lavet og den kører fint...
Det var så update for denne gang..
Hilsen Kim

- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: Vores fisketank... 160 liter´s nu + SUMP
Ser godt ud
Er der nogen sikkerhedsanordninger skulle det skal at overløbet stopper til?
Er der nogen sikkerhedsanordninger skulle det skal at overløbet stopper til?
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Hey
Nej jeg har ikke noget i den retning. Men det er vel også højest usansygentligt er der ikke?
Hvis ikke hvad kan man gøre?
Jeg har boret huller lige under vandoverfladen i tilfælde at af et strømsvigt således at vandet ikke løber tilbage i sumpen og der kommer jo ikke mere vand ned i overløbet end der bliver pumpet op
Hilsen kim
Nej jeg har ikke noget i den retning. Men det er vel også højest usansygentligt er der ikke?
Hvis ikke hvad kan man gøre?
Jeg har boret huller lige under vandoverfladen i tilfælde at af et strømsvigt således at vandet ikke løber tilbage i sumpen og der kommer jo ikke mere vand ned i overløbet end der bliver pumpet op
Hilsen kim
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Jeg har personligt ikke erfaring med den slags overløb, jeg tænkte bare hvis det nu skete at overløbet stoppede, og sumpens indhold begynder at bliver pumpet op. Men ok hvis det vand der hvor retur pumpen er kan være i akvariet, er det kun pumpen der ryger.
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Ja det er selvfølgelig rigtigt men det er vel den risici man må leve med.
Det drejer sig også kun om ca. 25 l da de to "beholdere" jo er forbundet med et PVC rør der sider ca 30 cm oppe.
Det jeg ser der med "størst" sansynlighed kunne ske r strømsvigt. Kan ikke lige forstille mig hvordan overløbet kunne stoppe. Der er ikke rigtig noget af den størrelsesorden i akvariet der kan komme forbi risten. Og igen ved strømsvigt så kører overløbet igen, så snart der bliver pumpet vand op igen.
Det drejer sig også kun om ca. 25 l da de to "beholdere" jo er forbundet med et PVC rør der sider ca 30 cm oppe.
Det jeg ser der med "størst" sansynlighed kunne ske r strømsvigt. Kan ikke lige forstille mig hvordan overløbet kunne stoppe. Der er ikke rigtig noget af den størrelsesorden i akvariet der kan komme forbi risten. Og igen ved strømsvigt så kører overløbet igen, så snart der bliver pumpet vand op igen.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvordan kan det være at du har valgt at sætte skummeren på den side?? Man kan jo ikke rigtig se ind i baljen 

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
"På billedet hænger min skummer på akvariet (deltec mce 600) Den er nu flyttet ned i sumpen så den hænge på siden af akvarieskabet.."christiantt skrev:Hvordan kan det være at du har valgt at sætte skummeren på den side?? Man kan jo ikke rigtig se ind i baljen

- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
HIHI
Den hang der bare mens jeg lavede sumpen...
Men ja ellers var den sku en mærkelig placering...

Den hang der bare mens jeg lavede sumpen...
Men ja ellers var den sku en mærkelig placering...

- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
D 3/5-08
Fik i går skiftet mit T5 ud med en Aqua connect HQI-lampe på 250w + 2*24w compact.
Vidste godt der ville være forskel i udseende, men hold da .... Det er jo som at få et nyt akvarie...
Den sidder bare lidt træls i forhold til sofaen, da det kræver at man har solbriller på når man skal se film.
Regner med al lave en lyskasse til at sætte på siden.
Siden sidst er der kommet 4 * cromis viridis samt en ? se billede neden under..
Fik i går skiftet mit T5 ud med en Aqua connect HQI-lampe på 250w + 2*24w compact.
Vidste godt der ville være forskel i udseende, men hold da .... Det er jo som at få et nyt akvarie...

Den sidder bare lidt træls i forhold til sofaen, da det kræver at man har solbriller på når man skal se film.

Regner med al lave en lyskasse til at sætte på siden.
Siden sidst er der kommet 4 * cromis viridis samt en ? se billede neden under..
- Vedhæftede filer
-
- Billede af koraller.jpg (31.12 KiB) Vist 607 gange
-
- Billede af HQI.jpg (39.04 KiB) Vist 607 gange
-
- SP_A0494.jpg (16.13 KiB) Vist 607 gange