ny erfaring

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

ny erfaring

Indlæg af Ronny »

Hej

Jeg har lige gjort den erfaring, at det ikke er stresspletter hvergang men se nogle pletter på sin paletkirug!!!

Det som jeg mente bare var stress, har vist sig at være oodinium.... alle fisk er døde over 2 dage eneste liv der er tilbage er mine rejer samt koraller og andet deko relateret. Men ikke en eneste fisk, paleten døde i går og alle andre i løbet af natten. Pletterne kom så småt i torsdags.

Bare en orientering til jer andre så i er mere opmæksomme end jeg var!
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Utroligt ærgeligt må jeg nok sige...

Hvordan kan du være så sikker, har du fået det kigget i et microscop ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ja de er blevet microsoperet!
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg havde forstået det sådan at de får nemmere stress, og derfor er mere modtagelige for sygdomme. Om det så er oodinium eller andre "pletter" (kender ikke de der stress pletter da jeg ikke har haft palet.)

Tror du vil få bedre held med zebrasoma. :)
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

strespletter kommer ik kun på paletten, jeg har en arcilles, den har jeg haft i 2 år nu, og vær aften for den stress pletter men de er væk om morgenen, jeg ved om den er bange for at gå i seng

jager
da-salg
Reactions:

Indlæg af da-salg »

Man kan altid behandle mod hvide pletter hvis man er i tvivl, fiskene tager ikke skade af det, de bliver en smule roligere da der er nogle afslapningsstoffer i midlerne.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

da-salg skrev:Man kan altid behandle mod hvide pletter hvis man er i tvivl, fiskene tager ikke skade af det, de bliver en smule roligere da der er nogle afslapningsstoffer i midlerne.
Ja - og en masse stoffer der slår korallerne ihjel.
da-salg
Reactions:

Indlæg af da-salg »

Nahhhj sådan burde det altså ikke være, hvis man køber: JBL Punktol
Et sikkert og hurtigt virkende middel mod ichthyophthirius (fiskedræber), costia og cryptocarion. Punktol virker oftest allerede inden for kun 12 timer, farver kun van-det i kort tid og beskadiger ikke planterne.

Punktol er et effektivt præparat til behandling af forskellige svækkelsesparasitter hos akvariefisk. Afgrænsede, hvide pletter på fiskenes krop, finner og gæller er typisk for den såkaldte fiskedræber eller hvidpletsyge, som forårsages af parasitten ichthyophthirius i ferskvand. I saltvand forårsages sygdommen af parasitten cryptocarion (saltvandsichthyo). Pletterne er noget mindre og sværere at genkende i ferskvand. En hvælvet, blå-hvid belægning på fiskens overflade er tegn på en infektion af den bønneformede flagellat costia (ichthyobodo). Endvidere kan følgende generelle symptomer indikere en infektion af parasitter; gnidning mod genstande, finneklemning, nedsat bevægelighed, spisevægring og mørke farver. Dosering: Ichthyophthirius; 100 ml & 1 ltr. flaske til 400 ltr. hhv. 4000 ltr. vand. Udvendig del af skruelåg til 10 ltr. akvarievand. Indvendig del af skruelåg til 30 ltr. akvarievand. 100 ml. flaske til 3000 ltr. vand.: 1 dråbe til 2 ltr. akvarievand eller 1 ml. til 30 ltr. akvarievand. (100 ml. flaske til professionel brug til 30.000 ltr. vand: 1 dråbe til 20 ltr. akvarievand eller 1 ml til 300 ltr. akvarievand). Oftest ses der en tydelig bedring eller måske er parasitterne endda helt forsvundet efter 2 dage. Ved svære angreb kan efterdosering i fuld dosis foretages den 3. og efter behov den 5. dag. Cryptocarion; Samme dosering som ved ichthyophthirius, men er angrebet slemt, kan behandlingen vare op til 15 dage. Costia; samme dosering som ved ichthyophthirius. Behandlingen bør vare mindst 7 dage med dosering 1., 3. og 5. dag. Hvis fiskene kan tåle det, vil en temperaturforhøjelse til 30 grader hjælpe på behandlingen. OBS! Umiddelbart før hver efterdosering bør der udskiftes ca. 50% af akvarievandet. Bemærk: Er der forud for behandlingen blevet anvendt andre præparater - selv plantegødning - skal der foretages en udskiftning af 2/3 af akvarievandet, før der tilsættes Punktol. Under behandlingen må der ikke samtidig anvendes filter med aktiv kul. Anvendes der UV-lys, skal dette afbrydes under behandlingen. I saltvand skal proteinafskummer og ozonisator ligeledes afbrydes. Skælløse fisk (fx smerlinger og maller) og svækkede fisk kan reagere kraftig på medikamentet. Begynd derfor med ½ dosis og forøg langsomt mængden.
500 ml.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Henrik_skb »

da-salg skrev:Nahhhj sådan burde det altså ikke være, hvis man køber: JBL Punktol
Et sikkert og hurtigt virkende middel mod ichthyophthirius (fiskedræber), costia og cryptocarion. Punktol virker oftest allerede inden for kun 12 timer, farver kun van-det i kort tid og beskadiger ikke planterne.

Punktol er et effektivt præparat til behandling af forskellige svækkelsesparasitter hos akvariefisk. Afgrænsede, hvide pletter på fiskenes krop, finner og gæller er typisk for den såkaldte fiskedræber eller hvidpletsyge, som forårsages af parasitten ichthyophthirius i ferskvand. I saltvand forårsages sygdommen af parasitten cryptocarion (saltvandsichthyo). Pletterne er noget mindre og sværere at genkende i ferskvand. En hvælvet, blå-hvid belægning på fiskens overflade er tegn på en infektion af den bønneformede flagellat costia (ichthyobodo). Endvidere kan følgende generelle symptomer indikere en infektion af parasitter; gnidning mod genstande, finneklemning, nedsat bevægelighed, spisevægring og mørke farver. Dosering: Ichthyophthirius; 100 ml & 1 ltr. flaske til 400 ltr. hhv. 4000 ltr. vand. Udvendig del af skruelåg til 10 ltr. akvarievand. Indvendig del af skruelåg til 30 ltr. akvarievand. 100 ml. flaske til 3000 ltr. vand.: 1 dråbe til 2 ltr. akvarievand eller 1 ml. til 30 ltr. akvarievand. (100 ml. flaske til professionel brug til 30.000 ltr. vand: 1 dråbe til 20 ltr. akvarievand eller 1 ml til 300 ltr. akvarievand). Oftest ses der en tydelig bedring eller måske er parasitterne endda helt forsvundet efter 2 dage. Ved svære angreb kan efterdosering i fuld dosis foretages den 3. og efter behov den 5. dag. Cryptocarion; Samme dosering som ved ichthyophthirius, men er angrebet slemt, kan behandlingen vare op til 15 dage. Costia; samme dosering som ved ichthyophthirius. Behandlingen bør vare mindst 7 dage med dosering 1., 3. og 5. dag. Hvis fiskene kan tåle det, vil en temperaturforhøjelse til 30 grader hjælpe på behandlingen. OBS! Umiddelbart før hver efterdosering bør der udskiftes ca. 50% af akvarievandet. Bemærk: Er der forud for behandlingen blevet anvendt andre præparater - selv plantegødning - skal der foretages en udskiftning af 2/3 af akvarievandet, før der tilsættes Punktol. Under behandlingen må der ikke samtidig anvendes filter med aktiv kul. Anvendes der UV-lys, skal dette afbrydes under behandlingen. I saltvand skal proteinafskummer og ozonisator ligeledes afbrydes. Skælløse fisk (fx smerlinger og maller) og svækkede fisk kan reagere kraftig på medikamentet. Begynd derfor med ½ dosis og forøg langsomt mængden.
500 ml.
Ja det har jeg også læst på etiketten :wink: .
Men sådan noget stads har en uheldig indvirkning på invertebrater.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Så vidt jeg har forstået det så findes der INTET middel mod disse hvide pletter i forbindelse med saltvand !

Historien er dog en helt andet ved ferskvand.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
da-salg
Reactions:

Indlæg af da-salg »

JBL Oodinol.
Et sikkert virkende middel mod oodinium (forkølelsespletter) i fersk- og saltvand. Behandlingen strækker sig over 3 dage. Vandet blåfarves kun kortvarigt.

link: http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=1703

Jeg har arbejdet i en dyrehandler, og vi solgte også behandlinger fra sera mod pletter til både saltvand og ferskvand.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg ville aldrig bruge et medikament af den type!
Sygdomsbehandling i saltvand skal foregå i et seperat akvarie af hensyn til alt det andet levende end fisk. Hellere at et par fisk går til end at vælte hele systemet.
mvh
Ronny Madsen
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Man kan få mange ting/ medikamenter til sit saltvands akvarium... men mange dur simpelt hændt ikke sammen med koraler eller andet laverstående levende... jeg vil som ronny siger holde mig LLLLLAAAAAAngt fra den slaks medikamenter, en parasit er levemessigt i sammekatogori som koraler og hvad der tager parasiter vil også tage koraler, min personlige holdning, men jeg tror ikke der er noget at diskuterer om, hælder lidt firk der dør en en formue i koraler.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Oodinol skal da nok virke mod Amyloodinium ocellatum, men det indeholder (ligesom stort set alle andre typer medicin der blåfarver) kobber og kan derfor IKKE bruges i et akvarie, hvor der er invertebrater.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvor har du den fra, med at der skulle være afslappende stoffer i medicinen??? Det vil jeg meget gerne have bevist!! Jeg har selv en gang i tidernes morgen arbejdet i en AKVARIEbutik, og der fyldte vi ikke kunderne med den slags vrøvl. At fiskene ser mindre stressede ud under og efter en behandling, er der da ikke noget underligt ud. Ville vi ikke også have det bedre hvis det ikke kløede og irriterede hele tiden??
Det eneste midel som jeg har stødt på som efter brugsvejledningen skulle kunne bruges i et akvarie med invetebrater, er et fra Tetra(husker ikke navnet) men tilgæld var det totalt uden virkning - nok derfor at det kunne bruges sammen med invetebrater - har formentligt kun været vand med lidt farve.
da-salg
Reactions:

Indlæg af da-salg »

I mange af fiskerdræber mediciner findes der naturlig b vitamin, vitamin b er et afslappende middel, og selvfølgelig er det en god idet at tilsætte produktet, da meget langt af vejen er sygdommen stressbetonet.
Selvfølgelig ville jeg da også behandle i seperat akvarie. men husk at ichthyophthirius er en parasit der stadig lever i det vand som fisken af taget op af. og derved kan ramme hele besætningen. derfor ville jeg måske flytte de sårbare ting op af akvariet(såvidt muligt) og derefter behandle hele akvariet, da parasitten lever i gruset som æg og larver.
da-salg
Reactions:

Indlæg af da-salg »

Carsten.... I tidernes morgen var der jo ikke særlig meget nytænkning indenfor akvarieverdenen HIHI... det var ikke mere en 7 måneder siden jeg var på kursus i dette, hos Sera.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

da-salg skrev: Selvfølgelig ville jeg da også behandle i seperat akvarie. men husk at ichthyophthirius er en parasit der stadig lever i det vand som fisken af taget op af. og derved kan ramme hele besætningen. derfor ville jeg måske flytte de sårbare ting op af akvariet(såvidt muligt) og derefter behandle hele akvariet, da parasitten lever i gruset som æg og larver.
....og alle invertebrater dør derefter og sten og substrat vil indeholde så meget kobber at nye invertebrater også vil dø. Ikke den fiffigste løsning. Den ENESTE måde at behandle på et at tage alle fisk op i et karantæne-akvarie og behandle dem der og lade hovedakvariet være fri for fisk i en måneds tid så parasitbestanden dør ud.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tror ikke en brik på hvad Sera siger! Sera har et meget blaket ry i Tyskland, det fortalte de dig vel ikke?? De truede en gruppe akvarister med store retssager fordi de blev afsløret i at deres målesæt var så upræcise at det var mere villedende end vejledende!
Den der med at B vitamin har en afslappende virkning, det er da vist ikke bevist, for i dansk lægemiddel katalog står der intet om den virkning af vitaminet. Dokumentation ønskes!!
Iøvrigt har jeg en meget stor mistro til "kursuser" som firmaer holder, med det ene formål at få "tosserne" til at sælge mere.
Og desværre tror jeg mere at det for dem drejer sig om at få solgt nogle varer, end en fornuftig vejledning, som iøvrigt burde være overflødig, hvis deres brugsvejledninger er ordenlige, og at sælgerne ved hvad sygdommen drejer sig om.
Du ved vist heller ikke hvad fiskedræber er for noget, siden du kan skrive "æg og larver"
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

inden vi sabler sera ned så ville jeg lige indskyde at jeg selv er sera forhandler og her lige modtaget deres sidste nye katalog, og ja der findes mange vitaminer og pleje midler til ........ FÆRSK vand..... og sjovt nok så nævner de næsten altid bør ikke bruges i saltvand... den her diskution fører simpelt hænd ikke nogenstæder hæn, fagt er at en parasit er et laverstående væsen og hvad slår den i hjæl vil også slå moske alt men temlig meget andet laverstående i hjæld også... det er en mange årig anderkændt erfaring der beviser for stort set alle saltvands akvarister, men jeg vil forslå d-salg at komme med en/nogle pålidlige udtagelser fra anderer forummer en lige pruducenten, så kunde det moske give diskutionen en anden dregning... personligt ville jeg ALDRIG sælge et midl der tog parasitter og så samtidig sig at det ikke tager koraler... det midel EKSISTERER IKKE... Bevis det modsatte ( Moske lige UV lys)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Henrik_skb »

Hvad med dig da-salg. Har du selv erfaringer med produktet, og har du overhovedet saltvandsakvarium selv? Bare fordi en producent skriver det på indpakningen er det jo ikke den evige sandhed. At du i "din" vejledning skriver, at det kan hjælpe behandlingen på vej at hæve temperaturen til 30 grader viser jo bare, at du ikke ved hvad du taler om. Husk på, at der er nogle nybegyndere der måske tager sådan en påstand for gode ord.Det kan få ret alvorligefølger at hæve temperaturen til 30 grader i et saltvandsakvarium.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

jeg kan kun fraråde alle fra at følgeda-salgs anbefalinger.... det vil kun føre til et totalt dødt akvarie. Men det kan være han ligefrem er så sikker på sin påstand(e) at han betaler gildet hvis nogen følger de råd han fremkommer med..... men jeg tvivler.
mvh
Ronny Madsen
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

enig
kimkubik
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19
Geografisk sted: Dk

Indlæg af kimkubik »

Jeg har opgivet at holde paletter. Har prøvet 2 gange, første gang var det kun paletten der gik til anden gang tog den mange af mine andre fisk med i døden. Så jeg syntes de er for sarte overfor odinium.

Medicin kunne jeg aldrig drømme om at bruge, da det i de fleste tilfælde er baseret på kobber og derfor skæbnesvanger for koraller og bløddyr. Hellere satse på at fodre godt og dermed sørge for at fiskene har maks modstandskraft.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Medicin kunne jeg aldrig drømme om at bruge, da det i de fleste tilfælde er baseret på kobber og derfor skæbnesvanger for koraller og bløddyr. Hellere satse på at fodre godt og dermed sørge for at fiskene har maks modstandskraft.
Enig.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Lord Mike skrev:
Enig, syntes da-salg skulle sætte sig lidt bedre ind i tingene, før end der kommer en masse påstande om det ene og det andet :?: :?:..
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Hej.
Jeg har haft blå paletkiruger i mange år.
Stor set hver gang jeg har fået nye fisk har paletkirugerne fået pletter. Nogle gange få andre gange har de nærmest dækket hele fisken.
Pletterne er dog hver gang forsvundet af sig selv.
Forløbet plejer at være følgende:
Først kommer pletterne så forsvinder de efter ca. en uge. Så kommer de igen og så bliver de pletfrie. Dette plejer at ske op til 3-4 gange men efter ca. 3 uger er pletterne hver gang forsvundet helt af sig selv.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Anyways, hvorom alting er;
Fandme trist at høre at beboerne i dit AQ alle stod af Ronny :(
Det var bare et vildt flot setup, især din "drage" og så mandarinerne.

Og så lige totalt OT : tak for fremvisningen med Discusklubben-jylland. Super-show I der havde stablet på benene. Gentagelse heraf er velkomment :P
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

jesper/aarhus skrev:Anyways, hvorom alting er;
Fandme trist at høre at beboerne i dit AQ alle stod af Ronny :(
Det var bare et vildt flot setup, især din "drage" og så mandarinerne.

Og så lige totalt OT : tak for fremvisningen med Discusklubben-jylland. Super-show I der havde stablet på benene. Gentagelse heraf er velkomment :P
Hej Jesper.
Du kan gense en del af det i form af billeder her på forumet, mit akvarie er månedens akvarie her i oktober. Jeg har netop denne weekend fået en del nye koraller, så der kommer nok en tåd senere med nye billeder.
mvh
Ronny Madsen
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Tragisk Ronny.

Jeg mistede også alle mine fisk, trods det kun var fem, til samme dæmon. Det var sku ikke sjovt at se sine dyr dø en for en. Op på hesten igen.

Hvilke forholdsregler kan man tage for at undgå denne type sygdom?

vh Jakob
Besvar

Tilbage til "Sygdom"