brun/rød tæppe?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7600 Struer
brun/rød tæppe?
så er det sku min tur til at prøve at ha et algeproblem.
Det startede stille og rolig med at være cyano. men Jeg syntes nu inden for den seneste måneds tid er det blevet en anden form for alge type.
Nogen steder på bunden kan jeg tage flager bundlag op fordi algerne binder bundlaget sammen.
og mine sten er temmelig dækket af det.
Nogen bud på hva problemet kan være? syntes ik jeg kan måle noget phosfat.
dog har jeg en for lav kh, men tvivler på at det er problemet.
Det skal dog også siges at jeg ind til for 14 dage siden har brugt hanevand, men har aldrig haft problemer med det. men måske kunne det være problemet
?
Hva siger i
Det startede stille og rolig med at være cyano. men Jeg syntes nu inden for den seneste måneds tid er det blevet en anden form for alge type.
Nogen steder på bunden kan jeg tage flager bundlag op fordi algerne binder bundlaget sammen.
og mine sten er temmelig dækket af det.
Nogen bud på hva problemet kan være? syntes ik jeg kan måle noget phosfat.
dog har jeg en for lav kh, men tvivler på at det er problemet.
Det skal dog også siges at jeg ind til for 14 dage siden har brugt hanevand, men har aldrig haft problemer med det. men måske kunne det være problemet
?
Hva siger i
900 L viewtopic.php?t=10798
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Det ser ud til at det er en hårlignende alge.
Spiser dine kirurger det? for så kunne det være en eller anden form for rød trådalge.
Prøv at se dette link: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... genumber=1
Spiser dine kirurger det? for så kunne det være en eller anden form for rød trådalge.
Prøv at se dette link: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... genumber=1
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Det ligner dem jeg havde. Mine bandt også (ret pludseligt) bundlaget sammen.
Hos mig var det et rigtigt skidt bekendskab, detsværre. De spredet sig hurtigt, måske fordi jeg prøvede at fjerne dem med en tandbørste. Jeg fik dem væk ved at tage alle sten op og og skure dem i rent saltvand. Derefter mørklagde jeg akvariet i 2½ uge. Næppe en kur for så stort et akvarie.
Jeg fik at vide det var en alge der kunne klare sig i ekstremt næringsfattigt miljø og jeg kunne da heller aldrig måle noget.
Kig evt. i musikers akvarietråd, han har/havde også en alge der ligner den meget.
Hos mig var det et rigtigt skidt bekendskab, detsværre. De spredet sig hurtigt, måske fordi jeg prøvede at fjerne dem med en tandbørste. Jeg fik dem væk ved at tage alle sten op og og skure dem i rent saltvand. Derefter mørklagde jeg akvariet i 2½ uge. Næppe en kur for så stort et akvarie.
Jeg fik at vide det var en alge der kunne klare sig i ekstremt næringsfattigt miljø og jeg kunne da heller aldrig måle noget.
Kig evt. i musikers akvarietråd, han har/havde også en alge der ligner den meget.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Sir-DeltA
- Foxface
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7700 Thisted
Har du 0 nitrat i vandet?
Hvad har du brugt til og måle fosfat med? Saliferts PO4 test er ikke en skid værd. Der kan sagtens være fosfat i vandet uden du kan måle det. Brug D&D High Sensitivy test.
Ang. KH så oplevede jeg engang at lav KH fører til den masse ubehalige alger. Så hold den over de 7 som minimum.
Forresten hvilken skummer bruger du?
Hvad har du brugt til og måle fosfat med? Saliferts PO4 test er ikke en skid værd. Der kan sagtens være fosfat i vandet uden du kan måle det. Brug D&D High Sensitivy test.
Ang. KH så oplevede jeg engang at lav KH fører til den masse ubehalige alger. Så hold den over de 7 som minimum.
Forresten hvilken skummer bruger du?
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.
--- Deltec kick ass ---
--- Deltec kick ass ---
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Lars, ja det er vist den type alge du linker til der :-/ prøver lige at læse lidt i tråden.
Mine kiruger spiser alger, men tror de springer denne type over.
Jimmi. ja gider sku ik til at skure det hele, så hellere lukke akvariet
Mine kiruger spiser alger, men tror de springer denne type over.
Jimmi. ja gider sku ik til at skure det hele, så hellere lukke akvariet

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Prøv at kigge i billederne i min akvarie tråd. Jimmi gjorde opmærksom på at jeg også havde dem - Nåede lige at blive nervøs af frygt for det kunne gå hen og blive en plage.. Det var inden jeg fik en lille gul kirug i akvariet..
Nu er mit akvarie ryddet for dem - Kirugen har moret sig meget med dem!
Samtidigt har jeg dog også fået hævet min KH lidt og de flere fisk giver jo nok også lidt mere arbejde til skummeren..
/Henrik
Nu er mit akvarie ryddet for dem - Kirugen har moret sig meget med dem!
Samtidigt har jeg dog også fået hævet min KH lidt og de flere fisk giver jo nok også lidt mere arbejde til skummeren..
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Sir delta, jeg bruger saliferts test. min kh ligger på 5 men kæmper for at få den hævet. jeg har ingen nitrat i vandet overhovedet.
Ang skummer er det en diy skummer, men skulle ku klare et akvarie på et par tusind litter.
Musiker, kigger lige din tråd igennem, men er glad for at høre at du kom af med det
Ang skummer er det en diy skummer, men skulle ku klare et akvarie på et par tusind litter.
Musiker, kigger lige din tråd igennem, men er glad for at høre at du kom af med det
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Har faktisk kun hældt ganske lidt i siden sidst. men har til gengæld heller ik målt i en uge nu, tror lige jeg prøver at måle igenKæmper du stadig med din KH ?
Hvor meget natron har du hældt i efterhånden ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jo, har lige fået sat en shuran jeatstream til for 14 dage siden, men inden jeg fik den har akvariet kørt uden i godt en måned, det har nok også noget at gøre med at kh er lavBruger du ikke Kalkreaktor dude?
- Sir-DeltA
- Foxface
- Reactions:
- 20
Ok, fordi KH skulle ikke være noget problem overhoved når man har en velkørende kalkreaktor med PH controller.
Udgangsvandet på min er på 65 KH med Deltec C++ medie @ PH 6,45 i reaktoren.
Udgangsvandet på min er på 65 KH med Deltec C++ medie @ PH 6,45 i reaktoren.
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.
--- Deltec kick ass ---
--- Deltec kick ass ---
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
Det ligner meget det jeg har fået(Visse butikker her i Aalborg giver det med som rabat. hehe) , og min kh er 8-9. Jeg har givet akvariet 2 kurer med rsr og det har intet hjulpet, og mine kiruger tager det ikke.
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
OKi, løsningen end til vidre bliver at få kh op, så må jeg se hvad der sker der efter
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
hvor gamle er dine pære?
jeg havde 1. 60l. akv. i 1989. på børne værelset som også fik samme slags alger. de ender med at blive så fyldte med bobler at de svæver rundt i vandet med 1. masse bundlag.
det kan som der bliver skrevet sikkert godt være din kh. men 1. anden faktor som sikkert også spiller ind er hvis dine pære er for gamle & du ikke skifter vand.
jeg ved godt at der er mange som ikke gider skifte vand men det skader ikke (man kan ikke filtrere sig fra alle prb.)
jeg ville personligt ikke putte søpindsvin i mit akv.
venligst--jan.
jeg havde 1. 60l. akv. i 1989. på børne værelset som også fik samme slags alger. de ender med at blive så fyldte med bobler at de svæver rundt i vandet med 1. masse bundlag.
det kan som der bliver skrevet sikkert godt være din kh. men 1. anden faktor som sikkert også spiller ind er hvis dine pære er for gamle & du ikke skifter vand.
jeg ved godt at der er mange som ikke gider skifte vand men det skader ikke (man kan ikke filtrere sig fra alle prb.)
venligst--jan.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Mine pære er ca 1 måned gamle
Det er cyano du tænker på der. Det er ikke cyano jeg har i akvariet nude ender med at blive så fyldte med bobler at de svæver rundt i vandet med 1. masse bundlag.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
Har du meget riff keramik i dit akv og hva med levende sten hvor meget har du i der. Jeg går også og roder lidt med nogle røde alger ikke helt det samme som dit men også nogen der vokser slemt stærkt jeg havde også en lav kh den har jeg så hævet helt op til ca 11 og det er noget der har hjulpet godt det vokser ikke mere og er stille og roligt på vej væk selvom det går langsomt. Jeg går nemlig og mistænker lidt det riff at det skaber noget skidt i vores akvarier. For min alge startede nemlig på riff"en og spredte sig derfra.
Mvh Thue
Mvh Thue
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
1. Der kommer IKKE alger pga. gamle pærer - der kommer alger pga. næring i vandet. Er der ingen næring, kan du sætte GroLUX over og stadig ikke få alger.roneld skrev:hvor gamle er dine pære?
venligst--jan.
2. Der kommer IKKE alger fordi man ikke skifter vand - der kommer alger pga. næring i vandet. Er der næring i vandet, kommer der alger selvom du skifter vand.
3. Jeg tør næsten ikke spørge, hvorfor søpindsvin ikke skal være i akvariet.....
/Kim
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Please Kim.................spørg endelig ikke!! 

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Det lang pigget søpindsvin er utrolig effektivt mod alger 
Spectrum har kæmpet længe med nogle alger som ligner meget, til sidst brugte han noget kemi som fik det væk ret hurtig.
Ps det var ikke RMS.

Spectrum har kæmpet længe med nogle alger som ligner meget, til sidst brugte han noget kemi som fik det væk ret hurtig.
Ps det var ikke RMS.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Sir-DeltA
- Foxface
- Reactions:
- 20
Dette gælder ikke alle slags alger, jeg sidder med en bog i hånden hvor der står nogle arter vokser fint i vand helt uden nærring.2. Der kommer IKKE alger fordi man ikke skifter vand - der kommer alger pga. næring i vandet. Er der næring i vandet, kommer der alger selvom du skifter vand.
Men i de fleste tilfælde er det nærring der er årsagen det giver jeg dig ret i dude.

--- Deltec kick ass ---
--- Deltec kick ass ---