Hjælpes Godt igang!!
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Du kan osse kigge efter et brugt akvarie med huller overløb og sump og evt. noget mere udstyr. Kan være en del af spare der.
Købte mit 430 L med 128 L sump og et meget flot auto lakeret møbel. Med skummer, kalkreactor, overløb, retur pumpe og en masse andet saltvands ting. for 6000.
Det kan betale sig at kigge sig lidt omkring. (:
Købte mit 430 L med 128 L sump og et meget flot auto lakeret møbel. Med skummer, kalkreactor, overløb, retur pumpe og en masse andet saltvands ting. for 6000.
Det kan betale sig at kigge sig lidt omkring. (:
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Hej Lykke velkommen til
har du læst Brians tråd om opstart af saltvandsakvarie
Ellers gør det, så bliver du meget klogere
Og som andre siger tag evt. ud og se noget live, og ja det kan godt betale sig at købe brugt, der er tit nogle akvarier til salg herinde, til priser der er meget billige.

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
Hej lykke.
Jeg er også nybegynder, jeg kan komme med nogle at de råd jeg har fået.
Også noget af det udstyr, jeg har købt.
Jeg var også træt af at skulle til at bore huller i mit akvarie, men det skulle være det bedste system.
Borene kan du købe meget billigt på EBAY.com ( søg under diamound drill)
Jeg har købt min skummer på hjemmesiden korallen.dk, den er af navnet Otto der er meget billig i forhold til andre skummere.
Rør og fittings har jeg købt på hjemmesiden petsupply.dk
Med hensyn til udbygning at lys amatur, har jeg disse planer.
Der har jeg valgt at købe 2 ekstra t5 lystof rør. Et stk strømforsyning. 4 stk t5 metal klips.
Så vil jeg montere strømforsyningen hvor der er plads.
Derefter skrue klips´ne op i lysamaturet.
Monteret lysstofrørene i klips´ne, og bare lodet ledningerne på. (ikke noget med fatninger).
Det burde virke efter hensigten.
Men få det hellere dobbelt tjekket. Er jo selv nybegynder HEHE
Håber du kan bruge nogle af mine råd.
Held og lykke med projektet.
Jeg er også nybegynder, jeg kan komme med nogle at de råd jeg har fået.
Også noget af det udstyr, jeg har købt.
Jeg var også træt af at skulle til at bore huller i mit akvarie, men det skulle være det bedste system.
Borene kan du købe meget billigt på EBAY.com ( søg under diamound drill)
Jeg har købt min skummer på hjemmesiden korallen.dk, den er af navnet Otto der er meget billig i forhold til andre skummere.
Rør og fittings har jeg købt på hjemmesiden petsupply.dk
Med hensyn til udbygning at lys amatur, har jeg disse planer.
Der har jeg valgt at købe 2 ekstra t5 lystof rør. Et stk strømforsyning. 4 stk t5 metal klips.
Så vil jeg montere strømforsyningen hvor der er plads.
Derefter skrue klips´ne op i lysamaturet.
Monteret lysstofrørene i klips´ne, og bare lodet ledningerne på. (ikke noget med fatninger).
Det burde virke efter hensigten.
Men få det hellere dobbelt tjekket. Er jo selv nybegynder HEHE
Håber du kan bruge nogle af mine råd.
Held og lykke med projektet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
ja det kan godt betale sig har da også kigget.. skulle da også være utolig hældig hvis jeg fandt lige det jeg gene ville have, men finder jeg et så slår jeg selvfølgelig til.. men ind til videre satser jeg på nyt.. derfor ville det være rigtig dejligt med en masse råd til mit juwel.. kan det lade sig gøre med den tegning jeg har lavet ang. sumpen, gør det noget at den bliver høj og ikke så bred, er det den generelle mening at det ville være dumt af mig at ikke at lave sump?? hvis i mener at jeg ikke kan ungå sump hvis jeg vil have et rigtig dejligt saltvands akvarie kan i så ikke komme med nogen gode råd nu når jeg skal til at bore huller i mit nye juwel osv.. overvejer 450 i stedet for 260.. nu må vi se.. hva siger i hvad ville i starte med.. ??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Når du køber nyt så prøv at få forhandleren til at få hullerne boret.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Mht en høj sump. så er min skummer (BubbelMaster 160) ikke glad for en høj vandstand.
Husk at tænke på hvad der sker med vandet i akvariet når du får et strøm afbrud. Hævert effekten fra retur pumpen vil trække vand fra akvariet ned i sumpen + Vandet fra overløbet.. Skulle gerne kunne være i den
Jeg ville ikke nøjes med en sump som var mindre end de ca (LxBxH)) 70x40x40cm inkl et 19L kammer til osmose vand, som jeg har nu (Se evt mine billeder).
/henrik
Husk at tænke på hvad der sker med vandet i akvariet når du får et strøm afbrud. Hævert effekten fra retur pumpen vil trække vand fra akvariet ned i sumpen + Vandet fra overløbet.. Skulle gerne kunne være i den

Jeg ville ikke nøjes med en sump som var mindre end de ca (LxBxH)) 70x40x40cm inkl et 19L kammer til osmose vand, som jeg har nu (Se evt mine billeder).
/henrik
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: København Nv
- Kontakt:
hvis du er meget ked af at skulle til at bore hul i dit akvarie, så kan man få nogle overløb til at sætte på siden af akvariet.
http://korallen.dk/product.asp?product=1180&sub=93
http://tunze.com/details.html?&L=1&C=DK ... id]=1074/2
http://tunze.com/details.html?&L=1&C=DK ... id]=1074/2
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
puha ved sku ikke rigtig hvad jeg gør hvis jeg skal købe et komplet saltvands akvarie så koster det 18.000 det der ligner lidt juwel vision (Aqua Medic Percula 120 buet front) så det er jo også mange penge..
jeg tænker også lidt på dybden på vision 46cm er det nok tror i??? er der nogen der selv har boret huller er sku lidt bange for at det måske ville gå galt??? nogen der kan hjælpe mig med at få modet tilbage, for har sat mig for at det skal være noget i stil med juwel eller Aqua Medic...
jeg tænker også lidt på dybden på vision 46cm er det nok tror i??? er der nogen der selv har boret huller er sku lidt bange for at det måske ville gå galt??? nogen der kan hjælpe mig med at få modet tilbage, for har sat mig for at det skal være noget i stil med juwel eller Aqua Medic...
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: København Nv
- Kontakt:
nu har jeg ikke selv sådan et, men det skulle fungere sådan at du bare sætter det på kanten af akvariet, suger luften ud af det og føre en slange fra det og ned til sumpen, derfra skal du så bare have en retur pumpe på til at føre vandet op igen. man slipper altså for at skulle til at bore 1 hul eller 3 i akvariet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
er der slet ingen der kender til Niagara overløb??
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
jo det fungere godt hvis det var noget med en rumdeler men rund ende og det niagara over løb + sump og en rigtig fed hqi lampe og en fed sten op setning i ref kermik ... og div ...... så kontakt plantorama aalborg di har taget et tilbage som har været solgt i kort tid
venter stadig væk på mit camera
mhv per
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Personligt syntes jeg ikke de der overløb er så gode igen, de virker da, men syntes ikke det var helt ordenligt. Det bedste er klart at have en sump, dog har jeg lavet et lille saltvands akvarie på 160l, der køre med luft skummer, via indbygget overløb, og det køre altså rigtig godt. Det giver dog nogle begrænsninger, som man skal være klar over, men til et par klovne fisk, en anemone og lidt blød koraller er det fint.
nu er det jo svært at vide hvor bidt man bliver af det, men hvis du skal ha indvendig overløb og ha skummere osv til at side der oppe, er det meget vigtigt at du får god dybde, og vil ikke tro 40cm er nok, det bliver svært at skjule overløbet så osv. et af de problemer med færdig bygget akvarier til ferskvand, er breden på akvariet tit er for lidt. Hvilke altså sætter nogle begrænsninger.
nu er det jo svært at vide hvor bidt man bliver af det, men hvis du skal ha indvendig overløb og ha skummere osv til at side der oppe, er det meget vigtigt at du får god dybde, og vil ikke tro 40cm er nok, det bliver svært at skjule overløbet så osv. et af de problemer med færdig bygget akvarier til ferskvand, er breden på akvariet tit er for lidt. Hvilke altså sætter nogle begrænsninger.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
he he så meget plads har jeg sku ikk per.. venter spændt på billeder
starf: denne Niagara overløb er jo et overløb der hænger på kanten af akvariumet så tager intet plads, der er slanger der går udvendigt ned til en sump så jeg ikke behøver at bore i akvariet.. virker bare som om at du har misfortået det???

starf: denne Niagara overløb er jo et overløb der hænger på kanten af akvariumet så tager intet plads, der er slanger der går udvendigt ned til en sump så jeg ikke behøver at bore i akvariet.. virker bare som om at du har misfortået det???
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7100 Vejle
- Geografisk sted: 7100 Vejle
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det starf mener at hvis det var så godt med det der overløb hver der nok en del der havde det. Det virker men helt klart bedst med huller.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ja det har du jo nok ret i men der er jo ingen der kender det så folk har jo ikke prøvet det.. er skam godt klar over at et rigtig saltvands akvarie er klart det bedste men når man ikke har 22.000 til sådan et og man ikke er meget for at lave overløb (som tager en del plads) borde hulde osv. så må dette da være det næst bedste, der kommer jo sump osv.. men er da også derfor jeg søger en der kender til det
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Der er nogen her inde der har prøvet det. Kan bare ikk huske hvem :b Men du skal heller ikk give 22.000 for et saltvands akvarie. Gav vist 3000 kr for akvarie med pvc, sump, møbel, lyskasse og et rigtit flot møbel. Og det er på 430 L. Selvom du måske ikk er meget for det, er det en god ide at kigge sig omkring.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
hvidtfeldt : det er selvfølgelig rigtigt der er mange brugte til salg.. men som jeg har skrivet tidligere så er møblet lige så vigtigt som indholdet for mig og der er ingen der bare minder lidt om vision til salg og jeg har kigget et par måneder nu, det eneste der kommer tæt på er Aqua Medic Percula 120 : http://tropefisk.dk/shop/aqua-medic-percula-88188p.html
og det er alt for mange penge lander som sagt omkring de 22.000 når man engang er færdig...
vision kan jeg få til 5.500 så kommer måske omkring 10.000 når jeg er færdig men det er da også en del at spare,
og det kan da kun være bedrer Niagara overløbet end indvendigt overløb for kommer jo til at køre med sump osv??
StarF: når ok sorry jeg misforstod dig så..
men så kan du vel også kun give mig ret i at det vel er den bedste løsning i min situation?? hva har du da haft af problemer med det??
og det er alt for mange penge lander som sagt omkring de 22.000 når man engang er færdig...
vision kan jeg få til 5.500 så kommer måske omkring 10.000 når jeg er færdig men det er da også en del at spare,

StarF: når ok sorry jeg misforstod dig så..
men så kan du vel også kun give mig ret i at det vel er den bedste løsning i min situation?? hva har du da haft af problemer med det??
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja bedre at sumpen kommer til at køre. Men kan lige prøve og vise et billede af mit møbel. Syntes selv det er flot. En af kriterierne for et nyt akvarie ved mig var osse at det skulle være flotte.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
nej jeg vil sige du bør vente og købe et brugt akvarie med de huller, eller evt få dem lavet selv. Det andet der bliver du hurtigt træt af.
Altså systemet kørte da, jeg syntes bare ikke det var så optimalt igen. Problemet var man sku med et par dages mellemrum suge luft ud af systemet, ellers stoppede den med at suge vand, der var ifølge manualen risiko for ved strøm afbrydelse at den ikke selv startede igen, osv.
hvis du virkelig ikke vil få lavet huller, så er det jo din eneste mulighed, og så må det vel være det.
personligt tror jeg du har bedre af at vente og så købe et brugt akvarie med de huller i, du skal bruge. der ud over er 200l altså lidt, og det bliver hurtigt for småt.
angående lyset, har du tænkt over hvad koraller du vil ha? hvis du skal ha nogle af de mere flotte, og mere lys krævende kan du ikke bruge amaturet der any way, i så fald skal du ha sat noget hqi over osv. men det hele kommer self an på hvad du har af planer osv osv men pas på det griber hurtigt om sig
Altså systemet kørte da, jeg syntes bare ikke det var så optimalt igen. Problemet var man sku med et par dages mellemrum suge luft ud af systemet, ellers stoppede den med at suge vand, der var ifølge manualen risiko for ved strøm afbrydelse at den ikke selv startede igen, osv.
hvis du virkelig ikke vil få lavet huller, så er det jo din eneste mulighed, og så må det vel være det.
personligt tror jeg du har bedre af at vente og så købe et brugt akvarie med de huller i, du skal bruge. der ud over er 200l altså lidt, og det bliver hurtigt for småt.
angående lyset, har du tænkt over hvad koraller du vil ha? hvis du skal ha nogle af de mere flotte, og mere lys krævende kan du ikke bruge amaturet der any way, i så fald skal du ha sat noget hqi over osv. men det hele kommer self an på hvad du har af planer osv osv men pas på det griber hurtigt om sig