Hjælpes Godt igang!!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
Hjælpes Godt igang!!
Hej her på saltvandsforum.. er på udkig efter mit første saltvands akvarium, har haft ferskvand i et halvt år ( så er stadig nybegynder) men må indrømme at det er saltvand der intressere mig mest.. men jeg skal nok lige hjælpes igang af nogen experter... jeg har kigget på juwel vision 260 (billedet) da jeg syntes det er et rigtig flot møbel, og fordi jeg har trigon 190 som skal bibeholdes med ferskvand, så syntes jeg det ville være flot at holde samme stil, er 260l stort nok og skal jeg ha skiftet lyset da det er noget nyt de er begyndt på (High-Lite Light Unit 120 cm, 2 x 54 W ).. pumpen har jeg tænkt mig at skære væk, da det vel ikke er samme system (altså saltvand og ferskvand).. håber i kan hjælpe mig godt igang og med nogen gode råd generelt om saltvand.. mvh Lykke...
- Vedhæftede filer
-
- 759F2AD7-F962-4560-5AA55F8FDE3BFC21.jpg (74.05 KiB) Vist 2200 gange
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
En god ide. Skriv hvor du kommer fra. Og så tag ud og se et akvarie live og få en god snak. Helt klart den bedste måde at starte ud på. (:
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Det kan godt være at det virker meget uoverkommeligt fra start af, men læg ud med at have sump, det andet bliver du ked af i længden.
Lyset kommer meget an på hvad du vil holde. Hvis du vil holde fisk så tror jeg godt du kan nøjes med 2x54w og du vil nok også kunne holde nogle af de mindst lyskrævende koraller, men det er også det.
Pumpen giver, som du selv skriver, ingen mening i saltvand så ud med den.
Generelle råd er svært at give da jeg ikke ved hvad du ved i forvejen, men prøv at søge, Brian herinde fra har skrevet en artikel om de grundlæggende ting.
Lyset kommer meget an på hvad du vil holde. Hvis du vil holde fisk så tror jeg godt du kan nøjes med 2x54w og du vil nok også kunne holde nogle af de mindst lyskrævende koraller, men det er også det.
Pumpen giver, som du selv skriver, ingen mening i saltvand så ud med den.
Generelle råd er svært at give da jeg ikke ved hvad du ved i forvejen, men prøv at søge, Brian herinde fra har skrevet en artikel om de grundlæggende ting.
/martin
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
velkommen lykke ,, jo det kan du skal bare bygge det op som det kammer der sider i et R M S akvarie eller de andre færdig akvarier man kan købe men tag det med ro og vende det i hoved et par gange det du kommer frem til
så skal det sku nok gå ..men tag lidt rundt og se lidt af de akvarier ...... vi saltvands nørder vil jo gerne vise vores baljer frem og vi har som regel også kaffe på kanden
______________________-
hhv per

______________________-
hhv per
Senest rettet af Nielsen'sbilplejeAalborg søn 9. mar 2008 17:56, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
kan godt forstå hvor du vil hen martin men hvor stor sump skal jeg have til 260 litter vil selvfølgelig ha at fiskene har det så godt som muligt.. men prøv at kigge på billedet af akvariet har du/i så nogen forslag til overløb/sump vil jo gerne have overløbet i midten da det skal stå midt i et rum.. men det bliver jo lidt svært når skabene står i siderne..
takker per.. tror også det bliver godt ligemeget hvad jeg vælger, og vil også meget gerne ud og kigge på nogen velfungerene baljer men der er lidt langt til aalborg

takker per.. tror også det bliver godt ligemeget hvad jeg vælger, og vil også meget gerne ud og kigge på nogen velfungerene baljer men der er lidt langt til aalborg

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Hvor i landet bor du Lykke? Så kan vi nok hurtigt finde en frivillig eller to du kan få lov at besøge.
Mht. sump vs "det hele i akvariet" er der da klart flest muligheder hvis du laver en sump, men det er på ingen måde nødvendigt for at få det til at køre. Det kommer meget an på om du vil lave en 100% kompromisløs løsning eller du bare gerne vil have et saltvandsakvarie der kører godt og så er villig til at leve med at du måske ikke kan holde de mest krævende koraller.
Det gælder i øvrigt også for lyset. De 2x54W er en god start, hvis du tilføjer 2x54W mere er du rigtig godt kørende.
Mht. sump vs "det hele i akvariet" er der da klart flest muligheder hvis du laver en sump, men det er på ingen måde nødvendigt for at få det til at køre. Det kommer meget an på om du vil lave en 100% kompromisløs løsning eller du bare gerne vil have et saltvandsakvarie der kører godt og så er villig til at leve med at du måske ikke kan holde de mest krævende koraller.
Det gælder i øvrigt også for lyset. De 2x54W er en god start, hvis du tilføjer 2x54W mere er du rigtig godt kørende.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ja men du skal være velkommen
...jeg køre med indvendig kammer det tager lidt extra plads i akvariet men det køre syntes jeg .... og jeg ved godt en sump er godt... men i mit det nye hjørneakvarie har jeg droppet sumpen og bygget kammer op men det er jo også en smags sag hva man vil men fint akvarie du har ud tænkt dig

- Reactions:
- 17
jeg kan få det til omkring 5000.. vil blive alt for dyrt at få lavet det med møbel osv.. men tror godt at jeg vil kunne have en sump på 60litter i et af skabene det gør vel ikke noget at det ikke er så bredt men derimod lidt højt, så kunne jeg jo få specialbygget det.. men har bare stadig et problem med overløbet for kan jo ikke sætte det i midten så?? ellers kan jeg måske bare borde hullerne helt op af siden af over løbet
noget ligende dette
noget ligende dette
- Vedhæftede filer
-
- sump.JPG (32.42 KiB) Vist 3035 gange
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Hvis du ikke er villig til at bruge mere end 5000 synes jeg ikke du skal gå igang. Det går meget hurtigt med at få brugt mere end det.
40 kg levende sten koster dig hurtigt 2000 hvis du køber dem privat.
Osmose anlæg ca 1000 kr.
Skummer ca 1000-2000 kr
Ekstra 2x54W T5 armatur med rør ca 1000 kr
Cirkulationspumper ca 1000 kr
Salt og testsæt ca 500-1000 kr
Og så har du stadig hverken akvarie, fisk eller koraller.
Det er ikke for at tage modet fra dig, men det er en dyr hobby og det skal du være klar over før du går igang. Mange af tingene kan fås billigere hvis du køber brugt, men så skal du også være indstillet på at vente indtil du kan få det du lige mangler. Der er også udgifter til vedligeholdelse og ting kan gå i stykker, endeligt kan man også hurtigt få købt noget man ikke kommer til at bruge alligevel, især som begynder.
40 kg levende sten koster dig hurtigt 2000 hvis du køber dem privat.
Osmose anlæg ca 1000 kr.
Skummer ca 1000-2000 kr
Ekstra 2x54W T5 armatur med rør ca 1000 kr
Cirkulationspumper ca 1000 kr
Salt og testsæt ca 500-1000 kr
Og så har du stadig hverken akvarie, fisk eller koraller.
Det er ikke for at tage modet fra dig, men det er en dyr hobby og det skal du være klar over før du går igang. Mange af tingene kan fås billigere hvis du køber brugt, men så skal du også være indstillet på at vente indtil du kan få det du lige mangler. Der er også udgifter til vedligeholdelse og ting kan gå i stykker, endeligt kan man også hurtigt få købt noget man ikke kommer til at bruge alligevel, især som begynder.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Et omvendt osmose anlæg er et filter der renser vandet fra vandhanen før du bruger det. Det er normalt ikke noget man bruger til ferskvand med mindre man holder fisk der kræver blødt vand, men bruges tit til saltvand. Om du har brug for det eller ej afhænger af kvaliteten af det vand du har i hanerne.
- Rev haj
- Reactions:
- 17