Gule kirurger slås!

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

Gule kirurger slås!

Indlæg af Raasdal »

Har 3 gule kirurger gående i mit 450L.. De kom i for ca. 1 uge siden, og de levede fint sammen de første 4 dage.. Men nu er den ene begyndt konstant at jage den anden.. Den tredje får lov at blive i fred.. Jagten går kun dene ene vej, og det er tydeligvis ikke bare leg.. Der bliver ikke bidt, men jagtet og "slået med halen"..

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg have en gul kirurg mere til at dæmpe det, eller skal jeg skaffe mig af med den aggresive kirurg? Eller den "svage"?
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Du kan prøve og sætte et spejl ned til dem. Lave lidt om i stensætning så der kommer ny territorier.
Hvor lang tid har de slåset? mine 2 paletter slåsede osse lidt efter et par dage. Men gik over. Og det var bestemt heller ikk bare leg. (:
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Hehe, den bliver bare jagtet over det hele, så tror akvariet er et stort territorie ;) Men vil da prøve det ! Det med spejlet, er det for at narre dem til at tro at de er flere? Ellers må jeg lige vente nogle dage og se om det går over.. Havde ellers overvejet at smide den aggresive ned i sumpen en dags tid, for at give den svage lidt fred..
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Ja det er for at narre dem til at tro der er en til. Men du kan osse smide dem i sumpen og gå hver for sig så de ligesom vænner sig til hinanden. Eller hvis du kan, kan du tage alle sammen op lidt og så smide dem i på samme tid så der ikk er nogen der har nogen territorier.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jeg havde samme problem da jeg ville sætte en gul ned til min gamle Xanthurus kirug. I starten blev den gule jaget og kunne kun have et fristed bag nogle sten men den vovede sig lidt efter lidt ud og hver gang blev den jaget ind....meget voldsomt og jeg tænkte at dette ikke ville komme til at gå!
Men som tiden gik blev udfaldene mod den gule mindre voldsomme og nu kan den få lov at være ude et par minutter af gangen og gnave alger og spise bare den bliver i den ene 4. del af akvariet. Jeg er nu optimist og tror at med tiden vænner de sig til hinanden......men hjertevenner bliver de nok aldrig.
Giv dem tid!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Der er ved at ske det samme her.. Den svage kirurg har erkendt nederlaget og gemmer sig inde bag nogle sten, hvor den aggresive lader den nogenlunde være i fred.. Så snart den kommer ud, så er fanden løs!.. Tror også jeg giver dem noget tid og ser om det bliver bedre..
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Jeg havde også tre gule i begyndelsen, men efter et lille stykke tid, blev jeg træt af at se på det. Jeg købte derfor 2 ekstra og det hjalp. nu slås de gule ikke indbyrdes mere, men min xanthurus er ofte efter dem, men det ser dog ud til at gå OK.

/Hans
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Ja! Hans......Xanthurus er en bestemt herre, vel nok en af de mest territoriebevidste kirurger.......nu hjælper det jo heller ikke på sagen at den gule kirurg har samme kropsform som Xanthurus.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Kan det egentlig ikke have noget med køn og gøre? har lagt mærke til at den aggresive meget gerne følger efter og nærmest ligger op til den 3. Den er ikke voldelig overfor denne, nærmest kærlig.. Og hvis den svage kommer frem så får den tæv indtil den løber tilbage til sit hul.. Kan det være at det er 2 hanner og en hun jeg har? Og at den ene han tæver den anden?
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

@ Leif
Ja, det gik også op for mig, da jeg købte min xanthurus - man kan vel nærmest kalde den "mægtig" ikke mindst i dens egne øjne....
Jeg kune godt se det der med kropsformen vlle blive et problem lige da jeg købte den, men jeg blev unægteligt forbavset over problemets omfang. Nu går det dog meget godt.

/Hans
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Efter det forløb jeg har været igennem med mine er jeg sikker på at det nok skal gå. De gider ikke de vilde slagsmål i det lange løb....der er andre arter som slås til døden det tror jeg ikke kirurgerne gør
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"