Boblefælde?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jonas
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Postnummer: 9500 Hobro

Boblefælde?

Indlæg af Jonas »

Nogen der har kendskab til den medfølgende boblefælde fra Aquarium Systems Instant Ocean skimm modeller?
Jeg har monteret den medfølgende boblefælde i mit overløbskammer, og alligevel er der lige nu boblehelvede i akvariet. Jeg får sgu stress af at se på det :)

Mindre beskrivelse. Plastikkasse med et stykke hvid filtersvamp i bunden, og en sort filterfirkant ovenpå med hul i til afløbet. I bunden, hvor den fine filtersvamp sidder, er der slidset ridste inde fra boblefælden og direkte ud i overløbskammeret, nogen der kan forklare meningen med dette? For der vælter bobler ud af disse riste, og jeg mistænker dem for at være synderne der forpester mit akvarie med de satans bobler.

Alternativt, har nogen et godt forslag til en hjemmebakset boblefælde i tilfælde af den der fulgte med, denne ellers pragtfulde skummer, ryger ud?

I får lige et billede så i kan se hvad jeg mener

På forhånd tak

mvh Jonas
Jonas
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17

Indlæg af Jonas »

Er der slet ingen der har et bud eller på den her?
Enten til at rette på den medfølgende boblefælde, eller selv at lave en som kan sidde i overløbskammeret? :)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Altså, kommer boblerne lige efter skummeren nede i sumpen??

Jeg syntes da at du skulle få sat en boblefælde i sumpen også, hvis du har mulighed for at komme til det.
Jonas
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17

Indlæg af Jonas »

Hej Christian,

jeg har ingen sump på akvariet, kun overløbskammeret.
Altså, mit setup i kammeret er som følger:
Har tegnet så godt jeg kunne, så håber i forstår hvad jeg mener :)

SKummeren sidder udenpå akvariet, et powerhead med nåleleje ligger omkring 15 cm under overfladen og føder skummeren, returen går i noget der skulle forestille at være en boblefælde. Og returen fra overløbet, et powerhead på 1100 l/t ligger helt nede på bunden i overløbskammeret. Så er der faktisk et godt stykke fra skummerreturen og overløbsreturen på bunden. Så jeg forstår det ikke helt.
Men når jeg står og kigger ned i kammeret, kan jeg se det VÆLTER ud med bobler fra siden af boblefælden, fra de små riste.
Jonas
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17

Indlæg af Jonas »

Hov, glemte billedet :)
Jonas
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17

Indlæg af Jonas »

Her kan man se et billede af selve kammeret, men for det ikke skal være lyv, så tror jeg faktisk jeg er ved at have fundet en løsning.
Jeg fjernede det sorte filtersvamp med hul til slangen som lå i boblefælden, lagde et stykke svamp deri uden noget hul til slangen, og smed et lag filtervat ovenpå, og nu er der faktisk ikke spor af bobler at se i kammeret. Måske var det bare det der skulle til?
Se forskellen på mængden af bobler efter udskiftning af filtermateriale i fælden.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Hej Jonas!

- Der er vel heller ingen grund til at være luftindtag på skummerens udstrømmer? (Slangen som på billede #2 ligger nede i bobbelfælden...) Jeg har Skimmerbeast 1200, og har lukket det hul!

- Tillykke med dit nye akvarie!

Mvh. Flemming
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Luk det hul på udstrømmeren. Og luk hullerne i bunden af den bobbelfælde hvis der er det. Og lad vandet løbe ud over siderne.

Luftindtaget er der for at undgå hævert effekt, og ved at stoppe hullerne på bobbelfælden undgår du risikoen for hele akvariet tømmes, samt vil det også hjælpe på boblerne
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Samt hvis du kommer den der store dims på dit luftindtag til din pumpe ned i vandet, og lader den suge igennem det lille hul i toppe af den vil den larme mindre vil jeg tro.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Jonas
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17

Indlæg af Jonas »

bleh
Jonas
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17

Indlæg af Jonas »

Stadig ingen der er kommet på en glimrende ide til at undgå mine bobler?
Har efterfølgende prøvet med et langt rør lukket i bunden, hvor returvandet ledes ned i, også uden held. Synes efterhånden jeg er ved at have prøvet samtlige forslag jeg er faldet over, uden succes. Kan det virkelig passe der ikke er nogen der ligger inde med et guldkorn?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"