bruger du overløbsrørene til at drive noget?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
bruger du overløbsrørene til at drive noget?
Sender I vandet fra overløbet direkte i sumpen eller sender i det ind i skummer, nitratfilter, kalkreaktor osv.?
Det kan jo være, at man kan spare en pumpe eller to ved at udnytte tyngdekraften?
Det kan jo være, at man kan spare en pumpe eller to ved at udnytte tyngdekraften?
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Til skummer og rislefilter
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Sir-DeltA
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7700 Thisted
Jeg bruger mit til og føde min Deltec AP702 således er jeg 100% sikker på at det samme vand ikke går igennem skummeren 2 gange.
Dette er en meget bedre løsning end og bruge en intern skummer syntes jeg. Det er blot min mening
Dette er en meget bedre løsning end og bruge en intern skummer syntes jeg. Det er blot min mening

880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.
--- Deltec kick ass ---
--- Deltec kick ass ---
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Bare fordi der stod "...derefter i sumpen", og jeg mener da at "sumpen" er en fællesbetegnelse for det akvarie man normalt har stående under sit hovedakvarie, som er inddelt i diverse rumStarF skrev:det er vel bare et alge kammerOlsen skrev:Hvad for et biologisk filter, kan det uddybes?neve 1 skrev:først i bilogisk filter derefter i sumpen

-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Jeg plejede at sende vandet direkte i en Deltec skummer, men jeg har nu købt en anden skummer, som er intern, hvilket jeg ellers ikke var specielt begejstret fo, netop pga at man så ikke kan være sikker på, at vandet ikke løber igennem 2 eller flere gange. Men den larmer betydeligt mindre og skummer betydeligt mere, så det er nok ikke så dårligt et bytte.
/Hans
/Hans
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Men hvis nu vandet løber igennem skummeren to gange, så bliver det vel bare renset en ekstra gang, eller hvad? Så hvorfor er det ikke så godt?HansR skrev:Jeg plejede at sende vandet direkte i en Deltec skummer, men jeg har nu købt en anden skummer, som er intern, hvilket jeg ellers ikke var specielt begejstret fo, netop pga at man så ikke kan være sikker på, at vandet ikke løber igennem 2 eller flere gange. Men den larmer betydeligt mindre og skummer betydeligt mere, så det er nok ikke så dårligt et bytte.
/Hans
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Brønshøj Kbh.
Hvilken skummer har du så købt Hans.HansR skrev:Jeg plejede at sende vandet direkte i en Deltec skummer, men jeg har nu købt en anden skummer, som er intern, hvilket jeg ellers ikke var specielt begejstret fo, netop pga at man så ikke kan være sikker på, at vandet ikke løber igennem 2 eller flere gange. Men den larmer betydeligt mindre og skummer betydeligt mere, så det er nok ikke så dårligt et bytte.
/Hans
Jeg er stadig rimelig begejstret for min Deltec.
/Per
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
@Olsen: Jo, det tænkte jeg egentligt også medens jeg skrev indlægget. Men jeg tror, at man håber, at "alt" er kommet ud af vandet efter at det har været igennem skummeren een gang. Det er jeg sikker på ikke er tilfældet med mindre, at man har en giga enorm skummer til et relativt lille vandvolumen, men det er ikke noget jeg har målt. Til gengæld må jeg sige, at den nye skummer, som har to pumper og en bedre fordeling af luften i vandet virker betydeligt bedre end min Deltec - som s´gu ellers er dyr nok. Så det er da muligt, at det faktisk er en fordel, at en del af vandet løber igennem 2 gange før det når tilbage i akvariet. Dog kan man vel sige, at skummeren virker mest effektivt på det mest "beskidte" vand - altså når gradienten er størst får man flyttet mest skidt og derefter bliver det sværere at drive skidtet ud af vandet.
@Stemus: Jeg har købt en ATI Bubblemaster 250, efter at jeg havde set og hørt Flemming i Glostrups. Den siger næsten ingen ting - den fløjter lidt som en kedel en gang imellem - fra luftindtaget og den laverrigtigt meget sortagtigt skum. Jeg er ret vild med den når jeg nu ikke har råd til en Bubble King.
Min Detect sagde s´gu som et jetfly og boblerne var meget større end i BubbleMateren. Jeg indrømmer, at Deltecén er lækrere lavet og også ser lidt mere holdbar ud, men det sidste er jeg ikke sikker på kommer til at holde. Det eneste jeg synes er lidt svagt lavet på ATIen er den måde koppen sættes på. Der er d´Deltecen med O-ring og bajonet klart bedre, synes jeg.
/Hans
@Stemus: Jeg har købt en ATI Bubblemaster 250, efter at jeg havde set og hørt Flemming i Glostrups. Den siger næsten ingen ting - den fløjter lidt som en kedel en gang imellem - fra luftindtaget og den laverrigtigt meget sortagtigt skum. Jeg er ret vild med den når jeg nu ikke har råd til en Bubble King.
Min Detect sagde s´gu som et jetfly og boblerne var meget større end i BubbleMateren. Jeg indrømmer, at Deltecén er lækrere lavet og også ser lidt mere holdbar ud, men det sidste er jeg ikke sikker på kommer til at holde. Det eneste jeg synes er lidt svagt lavet på ATIen er den måde koppen sættes på. Der er d´Deltecen med O-ring og bajonet klart bedre, synes jeg.
/Hans