Hvor meget måler i?
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions: 0
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Hvor meget måler i?
Det kunne være interessant at høre hvor meget i andre tester jeres vand for diverse ting og sager.
De eneste ting jeg normalt måler er temperatur, har et digitalt termometer på akvariet. Så måler jeg salinitet når jeg kan se at der skal fyldes vand på akvariet, og engang ca hver anden uge måler jeg Ca for at sikre at niveauet er iorden.
Ellers måler jeg ikke noget, i hvert fald ikke så længe mine koraller ser raske ud. Hvis Xeniaen trækker sig sammen eller polypperne ikke vil åbne sig er det på tide at gribe til testsættene.
Det skal så også siges at jeg fodrer sparsomt og skifter ca 10% vand om ugen.
De eneste ting jeg normalt måler er temperatur, har et digitalt termometer på akvariet. Så måler jeg salinitet når jeg kan se at der skal fyldes vand på akvariet, og engang ca hver anden uge måler jeg Ca for at sikre at niveauet er iorden.
Ellers måler jeg ikke noget, i hvert fald ikke så længe mine koraller ser raske ud. Hvis Xeniaen trækker sig sammen eller polypperne ikke vil åbne sig er det på tide at gribe til testsættene.
Det skal så også siges at jeg fodrer sparsomt og skifter ca 10% vand om ugen.
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Nitrat
Fosfat
Kh
Ca
Redox
Salinitet
Magnesium
Nitrit og ammonium er det efter min mening overflødigt at måle rutinemæssigt for i et indkørt akvarium. Hvis der er noget galt med disse værdier vil det afsløres af de dyr man har..... så hvis det ser ud til at noget er galt kan man måle for disse værdier.
Fosfat
Kh
Ca
Redox
Salinitet
Magnesium
Nitrit og ammonium er det efter min mening overflødigt at måle rutinemæssigt for i et indkørt akvarium. Hvis der er noget galt med disse værdier vil det afsløres af de dyr man har..... så hvis det ser ud til at noget er galt kan man måle for disse værdier.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Hvam
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
hvis det kører som det skal måler jeg kun hver 14dag:
Nitrat
PH
Kh
Calcium
Magnesium
Salinitet
Temperatur
Hver anden månede eller hvis der er noget som hænger måler jeg
Ammonium
Fosfat
Nitrat
PH
Kh
Calcium
Magnesium
Salinitet
Temperatur
Hver anden månede eller hvis der er noget som hænger måler jeg
Ammonium
Fosfat
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Holder øje med saltværdien et par gange om ugen og temperatur dagligt.
Ellers så målte jeg mest under indkøring, på det seneste har jeg stort set kun brugt:
pH
Ca
Mg
Sadan ca hver 14 - 30. dag fordi der nu er kommet gang i væksten og jeg skal have afpasset tilsætningen af Ca+Mg.
Nu har jeg fået lidt flere fisk i akvariet og vil have målt næring (fosfat, Nitrit, Nitrat, Ammonium) i løbet af ugen.
/Henrik
Ellers så målte jeg mest under indkøring, på det seneste har jeg stort set kun brugt:
pH
Ca
Mg
Sadan ca hver 14 - 30. dag fordi der nu er kommet gang i væksten og jeg skal have afpasset tilsætningen af Ca+Mg.
Nu har jeg fået lidt flere fisk i akvariet og vil have målt næring (fosfat, Nitrit, Nitrat, Ammonium) i løbet af ugen.
/Henrik
-
- Foxface
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7000