Almindelige muslinger

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
abubillita
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København

Almindelige muslinger

Indlæg af abubillita »

Hej,

Jeg gik en tur på stranden og så en lille musling, som var lukket og derfor virkede til at være i live. Kan man komme sådan en i akvariet? Hvad spiser de? Er det farligt for de andre ting, hvis den dør i akvariet under sandet og jeg ikke finder ud af det? Er muslinger generelt reefsafe?

Tak!

Mvh,

Susana
Vedhæftede filer
berberecho.jpg
berberecho.jpg (2.64 KiB) Vist 452 gange
Billede

RSM: 1 domino damsel, 2 amphiprion allardi, 1 pictichromis porphyreus, 3 chromis viridis, 2 sandspisere
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

Hej Susana.

Det ser ud til at det er hjertemuslinger (muligvis Cerastoderma edule) du har fundet på stranden.

Du kan ikke have dem i dit tropiske revakvarium, men hvis du vælger et koldtvands saltvandsmiljø så er de til at holde. Prøv at søge på disse her på siden - der er efterhånden en del af dem.
Muslingerne lever begravede i sandbunden, hvor de er filtrerende organismer som tager plante- og dyreplankton fra vandet og er derfor ganske "reefsafe".

Men de er blot endnu et eksempel på at nordiske arter kan være mindst ligeså spændende som de tropiske ;-)

Mvh. Morten.
Brugeravatar
abubillita
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København

Indlæg af abubillita »

Hej Morten,

Tak for svaret! Ja, det ser meget spændende ud. Det er et skam, at man ikke kan komme sådan nogle i min tropiske balje :(

Du har ret, de nordiske arter kan være lige så flotte, men det må være svært at holde akvariet så koldt. Jeg har allerede problemer med at holde mit RSM under 26 og det er vinter!

Mvh,

Susana
Billede

RSM: 1 domino damsel, 2 amphiprion allardi, 1 pictichromis porphyreus, 3 chromis viridis, 2 sandspisere
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

Ja temperaturen i vore revakvarier er sandsynligvis også det største problem for de nordiske arter. Men vil man have et koldtvandsakvarie så er der flere gode kølere som kan benyttes. Og så er det ikke det store problem at holde temperaturen nede.

Mvh. Morten.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"