anemone blevet "slap" og hvid i midten
- wicki
- Søstjerne
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: IKAST
anemone blevet "slap" og hvid i midten
min anemone som ellers har stået rigtig fint er pludselig blevet helt "slap" og blevet hvid i midten, altså omkring munden, klovnene puffer stadig rundt i den, og den er stadig hægtet godt fast i sine sten. hvad er der galt ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det som du har fundet, er et exoskelet fra din hummer. Der er ingen der siger at anemonen har ædt hummeren. Det kan meget vel være at hummeren blot har skiftet skal(skelet). Den eneste måde hummeren kan vokse på er ved at skifte skelletet.wicki skrev:Tror jeg fandt min anemones "problem" her til morgen !!
Vores flotte hummer eller rettere det der engang havde været vores flotte hummer, " "skallen" lå lige ved siden af anemonen, og anemonen står stor og flot igentroede ikke den kunne tage sådanne dyr ! ??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kan da være at anemonen har teget hummeren. Men jeg tror nu mere på at hummeren bot har skiftet skelet.wicki skrev:Okay Hmm. Troede måske ellers jeg havde fundet løsningen på min igår halvdøde anemone.
Vidste ikke hummeren kunne tage sin flotte udrustning af med kløer og det hele +
Hvis hummeren er i live vil den komme frem om nogle dage når skelletet er hærdet.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Geografisk sted: Hadsund
- wicki
- Søstjerne
- Reactions:
- 17
Forresten, anemonen slimer ikke, den ser ud som om den har mistet pusten, og så er området omkring munden lyst og lettere opsvulmet. Den er stadig hægtet godt fast, har bare lidt paranoia da de to første anemoner vi købte aldrig nåede at puste sig op men døde hurtigt. den her har stået flot i en uge nu. så blev den slap igår, pæn og stor imorges, og nu slap igen.... Det er da en lettere videnskab med dem !
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Geografisk sted: Hadsund
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Ja, alle dyr med exoskelet (ydre skelet) smider det hele når de vokser. Det vil sige, at de smider kløer, antenner, det der dækker øjnene osv. Indenunder det gamle skelet er der et nyt, som er blødt. Efter at det gamle skelet er smidt sætter dyerene sig som regel et beskyttet sted og indtager en masse vand. De er meget sårbare ovefor fjender på dette tidspunkt og ikke særligt bevægelige fordi deres muskler ikke har noget stift at arbejde imod. Årsagen til de optager vand er, at de dermed får det bløde skelet strakt, så der går et stykke tid før de skal skifte igen. Det vil altså sige, at der er plads til at vokse indeni det nye skelet, selv efter at det er hærdet (sclerotiseret).wicki skrev:hmm. nu er den flad igende er da mærkelige de dyr !
Altså jeg er ret ny indenfor saltvand, men når hummeren "smider" skallen, er det så med kløer, hovede, krop og det hele ? det ligner lidt skroget efter man har pillet en reje !??
Hvis man ser på vækstkurven for krebsdyr, insekter og ander dyr med exoskelet så vil man se at den er trinformet fordi dyrene kun vokser lige når de har skiftet skelet.
/Hans
- wicki
- Søstjerne
- Reactions:
- 17
Ok, tak for det. Så behøves min smukke hummer heldigvis ikke at have ladet livet til fordel for min lidt stride anemone
Men vi har bygget vores akvarie op så der vist næsten er for mange gemmesteder, for vi ser aldrig hummeren
så ved ikke om jeg finder ud af om den lever endnu..
Men tak for jeres svar !

Men tak for jeres svar !
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
så - så vestergaard tal pænt om konen. som skrevet af helena er det rigtigt at så længe at den sidder fast er der ikke grund til panik. & når først den står af er du ikke i tvivl dit akv. stinker som 1 væltet lokum & bliver helt uklart. så begynder den at lugte så er det bare op med kalorius hurtigst muligt. venligst-jan.
- wicki
- Søstjerne
- Reactions:
- 17
Ja det med lugten - har vi prøvet !! føj !!
Den opfører sig stadig mærkeligt, men lever endnu. Og hummeren
Vi flyttede rundt i akvariet for at lave lidt størrer huler til forhåbenligt snart lidt flere og større fisk, og vupti, der var den flotte hummer - med nyt flot image.. Så i havde ret, den skiftede bare "bolig.. dejligt
Den opfører sig stadig mærkeligt, men lever endnu. Og hummeren