Har følgende værdier efter 2½ måneds drift. Akvariet er fyldt med fisk og koraller.
Temp. 27 c.
KH 8
pH 8
NH4 0,15
NO2 0,1
NO3 ca. 5
PO4 0,25
Ca 480
Mg 1320
Noget jeg bør være urolig ved? Har lige sat ozon på og det har kørt en lille uges tid, vil det hjælpe yderligere på værdierne efter længere tids drift?
du burte nok havde til ført stene stille og roligt så de kunne nå af komme i gang men det skal jeg da heller ikke blande mig i men har du ikke fåre alger?
Vandet kan sagtens være dårligt selv om at der ikke er alger i akvariet.
Og som Johnny siger, så skal man ikke tilsætte en masse sten på en gang, og så ikke have en indkørselsperiode igen
Nitrit kan du kun fjerne ved vandskift. Det skal nedbrydes og blive til nitrat, men der bliver åbenbart lavet så meget nitrit at det ikke kan nå at blive lavet om til nitrat.
Rowaphos er i hvert fald en mulighed til at fjerne fosfaten. Det bedste tror jeg dog er et fosfatfilter.
en smart måde til fosfat er af tage en halv liters flaske bore huller i bunden put en nylon strømpe ned i der efter rowa mont derefter en punpe med en slange til tuden af flasken og så kører det det kan også bruges til kul hvis du får brug for det jeg vil anbefale ca 800lt
>
0
Senest rettet af Johnny fre 29. feb 2008 10:21, rettet i alt 1 gang.
jeg har en deltec ts1060. Der er kammer til evt. rowaphos. Vil det bedste være at bruge flasken eller er det lige så effektivt at bruge skummerens dertil indrettede kammer?
jeg har smidt 400ml rowaphos i min skummer i dag samt tilføjet 3-4 kg ekstra sten i sumpen.
Men hvornår skal jeg skifte rowaphos'en?? Ved godt det ikke kan siges præcists men hvad er jeres erfaringer? Skal jeg allerede begynde at måle igen om et par dage eller skal jeg vente et par uger?
Rowaphosen begynder vist først at virke efter et par dage. Og i dit tilfælde ville jeg skifte det efter 1 måned. Det står at det kan holde op til 3 måneder, men det stopper med at virke lige så snart at det er "mættet" af fosfat.