Om et par dage henter jeg 90 kg. brugte levende sten til mit store akvarie, som endnu aldrig har været oppe at køre. Men mit akvarie bliver først klar til stenenen om en måned! Hvad skal jeg gøre?
Jeg har anskaffet mig 3 stk. 120 liters firkantede plastik baljer, hvor jeg håber stenene kan være.
Men hvordan sikre jeg at de ikke dør men derimod trives i måske et par måneder i disse sorte plastikbeholdere?
Hvor meget cirkulation, lys og vandtemperatur kræver de? Jeg har 2 stk. Tunze der hver giver 12.000 liter/time, men synes det er lidt overkill, så jeg tænker på at købe nogle andre powerheads, som jeg så også kan bruge i mit store akvarie.
Er det egentlig fint nok, hvis jeg bruger frisk vand fra vandhanen eller skal det være osmose, eller modnet vand?
Hvis du ligger dem i ferskvand, så dør alle organismerne inde i dem. Start med at blande saltvand op i baljerne nu, og smid varmelegmer i dem. Temperaturen skal ikke være under 20 grader. Så smider du bare de pumper i du har nu, og så stenene.
Hvis de ligger med god cirkulation og varme, så burde der ikke være affaldsstoffer i dem, når de kommer i akvariet og der kommer lys over
Det kan du have ret i, men temperaturen i det rum hvor de kommer til at stå ligger i underkanten, dvs. vel ca. på 12-15 grader, så jeg må hellere få fat i varmelegmer.
Ja, isolering kunne da være en god ide. Måske kunne jeg købe nogle tykke flamingoplader og sætte dem sammen med søm?
Lim får vel flamingo til at "smelte"?
Olsen skrev:Ja, isolering kunne da være en god ide. Måske kunne jeg købe nogle tykke flamingoplader og sætte dem sammen med søm?
Lim får vel flamingo til at "smelte"?
Det kommer helt an på hvilken lim du bruger. Men ellers brug silicone.
Carsten: Kan alt silicone bruges? Fx. den svampedræbende man bruger i vådrum? - eller bør jeg bruge akvariesilicone? Flamingoen kommer ikke i kontakt med vandet - kun "luften" om man så må sige.