Cirkulation

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

Cirkulation

Indlæg af Raasdal »

Hej Alle,

Har lige sat et 450L akv op, men er kommet i tvivl om cirkulationen.. Har en Laguna 6000 L/T returpumpe som har to udgange oppe i baljen.

Har så også en Tunze Turbelle 6060 (også 6000 L/T) powerhead, som jeg foreløbig har placeret i baljen godt skjult af sten. Men Den skaber simpelthen så meget cirkulation at sandet ikke rigtig vil ligge helt stille, og der kommer luftlommer oppe ved glaskanten på akvariet. Den sidder cirka i midten af akvariet rent højdemæssigt og peger svagt opad.

Mit spørgsmål er så; vil det være nok at nøjes med cirkulationen fra returpumpen, eller er det nødvendigt at bruge powerheadet også?..

Evt. nogle gode råd til placeringen af powerheadet?
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg syntes ikke at du skulle tage den op. Så skal du i hvert fald sætte 2 i som nogenlunde har samme flow, men så du kunne fordele det lidt anderledes. Har du ikke mulighed for at gøre så udgangene fra returpumpen komme ud bag stenene??
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

sæt din 6060 i siden og lad den peje skråt på af og just den lidt intil sandet ligger roligt så har du fin cirk
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

jeg vil klart fraråde dig af skifte fra tunze 6060 du får ingen der er billigere i drift brug hellere penge på tunze mont magnet den kan drejes til den presise vinkel det bruger jeg selv til mine 6100
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Giv dit sand lidt tid til at modnes, det vil ofte hvirvle mere rundt når det er nyt og uden liv.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Geografisk sted: Hvalsø

Indlæg af Raasdal »

Okay, så i tror ikke min laguna 6000 L/T vil give nok cirkulation i sig selv? .. Hvis jeg sætter den i siden og lader den pege skråt opad, så vil der virkelig komme bevægelse i overfladen, næsten så der kommer små plask deroppe fra. Ihvertfald hvis den skal pege så meget op at den ikke rammer sandet.. Og så kommer der igen de grimme luftlommer oppe ved vandkanten. ´Der stikker sådan en 5 CM glas ud foran og bagved, og vandkanten ligger standard en millimeter eller 3 under, således at hvis man kigger nedefra og op er der en fin vandkant hele vejen.. Men når der kommer gang i vandet så kommer der luftlommer under de her glasplader.. Kan selvfølgelig hæve vandstanden, men så kan man se glaspladerne og så mister man lidt illusionen af det åbne hav (og så er det bare ikke pænt).. Og kan jo ikke rigtig sænke vandstanden da den er så lav som overløbet tillader..
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"