Vandskæring af glas

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 9610 Nørager

Vandskæring af glas

Indlæg af Zigge »

Hej

Jeg vil lige høre om der er nogen af jer, der har erfaring med abrasiv vandskæring af akvarieglas?

Kan det svare sig at få skåret huller på en vandskærer fremfor boring prismæssigt?

Kunne der være en fidus i at få skåret en række lodret aflange huller, vandret i det ene stykke glas til endefladen og så lime en afløbsboks på udvendigt på akvariet?

Hilsen
Zigge
Petsupply.dk
Reactions:

Indlæg af Petsupply.dk »

http://cgi.ebay.com/Assorted-28-40mm-Di ... dZViewItem

køb et bor af ham her, har lige boret 18 huller med det samme bor, og det borer stadig lige så godt som ved det første.

Så bliver det vist ikke billigere
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Det kan jeg godt se - men hvordan undgår du at kanten revner/krakelere når du er næsten igennem?
Hvad borer du med? Jeg har hørt at mange bruger en akku-maskine, men også at man skal op på 1300 rpm - det kan man jo ikke med en akku ??
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Når du er næsten igennem så borer du bare fra den anden side, hvis du altså kan komme til.
/martin
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Det skulle ikke være noget problem, det er en ny tank.

Kan det være en fordel at lave en skabelon til at bore i - jeg kan ikke se at der er noget centerbor/styr på de der kopbor fra E-bay?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har selv boret nogle huller med bor fra han som Joakim linker til. Og det er udemærket bor.
Jeg har fået at vide at risikoen for at få lavet grater på bagsiden er meget mindre, hvis man på bagsiden lægger et stykke glas som igen ligger på en træplade. og hvis man kan komme til at spænde det sammen er det bedst.
Jeg ved ikke hvor du har det fra at man skal op på 1300 omdrejninger, jeg har nelmig fået fortalt at jo langsommere jo bedre. Den søjleboremaskine jeg bruger, kører da også kun med knapt 600 omdrejninger i minuttet. Og til sidst så skal du bruge vand, en tynd vandstråle rettet mod boret, holder det nedkølet.
Hvis du skal bore med en håndboremaskine, så lav en skabelon, hvor du først borer et hul der passer til den diameter bor du vil bruge. Et stykke træplade på 10-12 mm er nok. Det skal kun lige bruges indtil boret har lavet en rille i glasset
Petsupply.dk
Reactions:

Indlæg af Petsupply.dk »

sådan borer du hul i et akvarium
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Det ser fint ud på klippet - man skal nok bare lave skabelonen lidt "strammere" hvis den skal have en funktion. Jeg vil nok bare save et firkantet hul i træpladen der passer stramt om boret, så kan jeg hælde vand ned i hjørnerne...
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

Hvis du vil undgå for meget vandplaskeri, kan du lave en vandtæt ramme uden om hullet du borer, af en gammel plastbeholder, sodavandsflaske what ever hvor bunden er skåret ud, og tætnet med ler, model-ler, syltetøj ;) eller hvad du nu har.
Mvh. Danny
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

En anden god ting for at holde boret 100% iorden, er at lade skæret på boret, bore i et stykke Carborundumsten, dette renser skæret og sørger for at boret altid er skarpt.
Diamantskæret er porøst, og glaspartikler pakker sammen i porrerne, dette bevirker at diamanterne ikke kan få kontakt med glasfladen, og boret virker sløvt.
Så lad skæret bore ganske let og kort i et stykke Carborundumsten, og så har du et glasbor der virker til diamantskæret er slidt væk.

1: Brug diamantbor når du borer i glas - ikke tungsten bor

2: Brug et rundt glasborbor

3: Brug varmpressede diamantkernebor når du borer i glas

4: Brug rigeligt af kølemiddel til at holde spidsen på boret kold og hullet rent

5: Tryk ikke hårdt! Lad diamantboret skære i sin egen hastighed

6: Kør langsomt! Varmen fra friktionen vil ødelægge glasboret hvis du kører for hurtigt

7: Brug så vidt muligt en søjleboremaskine

Hvis du bruger disse 7 tips når du borer i glas kan du undgå skader på bor og glas.
http://www.glasbor.dk/

En anden god side om glas borring http://www.diamond-drill-bit-and-tool.c ... l/MAIN.htm
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"