lydisolering af akvariekabinet

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9430 Vadum
Geografisk sted: Nørhalne

Indlæg af puffer »

Men det er jo lyddæmpning - de tager ikke resonans. Den skal du komme til livs på andre måder. Vi har fx vore aquabee returpumpe til at stå på en glasplade med fede silikonestriber under. Skummeren har fået samme tur - så er der bare lidt brummen tilbage. Og den ta'r pladerne :P
/Christian og Anna

Billede
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

tja- hvad det helt præsic er, kan jeg ikke helt være sikker på. Men motorstøj er der jo, men det fordeler sig ud i glasset og bliver højere når pumpen sættes fast på glasset. så :)
Men ja, lyder til at det virker all round hehe
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af puffer »

Det lyder som resonans. Det er en karakteristisk dyb brummen, der går lige i nerverne. Har du et rum bag akvariet? Hos os er det aldrig til at tage fejl af, hvis noget har flyttet sig, så det skaber resonans, kan vi høre det på badeværelset lige bag akvariet.
Vi havde også problemer med cirkulationspumper, der er monteret på glasset. Men nu sidder de med sugekopper på hver sin plexiglasplade, der igen sidder på glasset med sugekopper. Det dur!
/Christian og Anna

Billede
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

ja nemlig... og der er bare ikke noget at gøre ved det sådan lige her-og-nu.
Og, har hørt det med sugekopperne før- ved ikke om det også var dig der sagde det i en anden tråd:) men skal da helt sikkert prøves
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Genopdagede lige over denne "gamle" tråd og kom til at se at der er stor foreskel på tykkelsen af lydisolerende plader afhængig af hvilke man vælger:

15mm lyddæmpende plader fra thansen

4mm resonansplader fra thansen

30mm æggeskumplade fra ARTEQ

18-70mm Æggeskumplader fra CARSound

Umiddelbart burde det vel være bedre med tykkere plader, men jeg har ikke kunne finde nogle sammenligninger på nettet. Er der nogle som nu har prøvet flere varianter og har noget erfaring med hvilke som virker bedst?

/Magnus
Jannick
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Geografisk sted: Lyngby

Indlæg af Jannick »

Altså jeg har skydelåger i mit skab så der duer de tykke ikke !
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=83277 den som thansen til under halv pris 30-100kr. Der er vand afvisne, de sidder monteret orginal i mit motorrum i båden og tager meget lyd.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Hvam skrev:http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=83277 den som thansen til under halv pris 30-100kr. Der er vand afvisne, de sidder monteret orginal i mit motorrum i båden og tager meget lyd.
De ligner ellers de plader som også er i vores gamle bil og de suger ellers vand (utæt bil) :(

Hvor tykke er dem som er i din båd?

/Magnus
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

ved jeg ikke helt ca 3 cm
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Geografisk sted: 9610 Nørager

Indlæg af Zigge »

Hej Puffer.

Jeg vil lige give mit input til det der med lyddæmpning/isolering.

Når du har en pumpe der larmer, skyldes det at den vibrere og sætter luften i bevægelse, eller at den får noget den røre ved til at vibrere og sætte luften i bevægelse...

Den støj den direkte laver ved at få luften til at vibrere, kan du enten isolere inde i kabinettet eller absorbere, så den ikke kommer ud fra skabet. Isolering er principielt ret enkelt, du skal bare gøre skabet lufttæt, så kan lyden ikke komme ud... Absorption er at få noget til at dæmpe luftens vibrationer, uden at reflektere dem. Det kan man gøre ved at bruge lette materialer, der let sættes i bevægelse og derefter omsætter vibrationerne til varme i materialet. Det kan f.eks. være fibre af forskellige slags, eller specielle skummaterialer.
Det er ikke praktisk at lave skabet lufttæt, så der er sådan set kun absorption tilbage.
Jeg har set mange bud på lyddæmpning igennem årene, alt lige fra liggeunderlag til æggebakker, der ikke virker. For at et materiale skal kunne absorbere lyden, skal lyden kunne sætte materialet i bevægelse. En god lyddæmper, vil så hurtigt falde til ro pga. indre "modstand" og have fjernet lyden. Fjedrende materialer, er altså ikke ret gode absorbere, da de reflektere lyden... F.eks. glas eller hård plast, reflektere næsten 100%.

Noget jeg selv har brugt mange steder, er gulvtæppe. Det er svinebilligt at få en rest hos tæppehandleren, og nemt at klippe til. Det bedste jf. ovenfor, er de mere bløde, tykke og langhårede typer. Masser af fibre til at absorbere lyden.
Gulvtæppe er nemt at klistre fast med enten tæppetape, eller kontaktlim.

Hvis din pumpes vibrationer sætter noget andet i bevægelse, f.eks. en plade, vil pladen virke ligesom en højtaler og få luften til at vibrere. Er det f.eks. en del af skabet, der vibrere er det altså fuldstændigt ligegyldigt hvor mange ruller gulvtæppe du har mokket ind i det, for ydersiden vibrere og udsender larmen direkte.

Lette materialer er nemme at få til at vibrere, tunge svære. Ligesom det er nemt at ryste en tom dunk og vanskeligere at ryste en fuld...
Man kan købe flere forskellige ting til at gøre plader tungere med, f.eks. blygummiplader. De er ret effektive til formålet. En anden mulighed for at dæmpe en plade, er at gøre den stivere, med lister eller afstivning. Det gør at pladen giver mere modstand mod at blive flyttet af pumpen eller luften inde i skabet. Kombiløsningen er naturligvis at lime en plade mere inden i skabet, det gør både skabets plade stivere og tungere.

Mere optimalt, i tilfældet med pumpen er det dog at placere pumpen så den ikke kan transmittere lyden over i andre ting i skabet. Det kan du gøre ved at placere den på bløde fødder, f.eks. skumgummifirkanter, eller hænge den i elastiske stropper. Husk at pvc-rør er stive og vil transmittere lyden på upåklagelig vis til alt de er sat fast i. Her er det en fordel at forbinde den med så fleksible rør som muligt til resten af rørsystemet.
F.eks. nitrilslager som dem der bruges i vaskemaskiner, er ultra bløde og nemme at have med at gøre. Eller scilikoneslanger. Patgummi er en tredje mulighed...

Man kan selvfølgeligt også jf. analogien med dunken, gøre pumpen tungere, så den vil vibrere mindre. Skru den fast til noget tungt f.eks. en lille haveflise virker godt.

Så mit forslag er altså: Kør en lille scilikonefuge rundt langs alle samlinger, så skabet er så lufttæt som muligt. Brug tætningsbånd ved låger. Er bagpladen af tynd masonitplade, så udskift den med en af spånplade, eller MDF. Beklæd alle flader hvor det er praktisk med gulvtæppe. Skal du have huller i skabet, så lav dem så små som muligt. Rørgennemføringer skal tætnes mellem plade og rør. Dæmp de transmitterede vibrationer fra pumpen, ved at afkoble den fra omgivelserne med bløde forbindelser, skru den evt, fast på noget tungt der er blødt understøttet.

Mvh
Zigge
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Har lige fået mit nye 1000l op og køre, og skal have bygget en gibs væg, havde regnet med at jeg skulle beklæde indvendig side med ca.20mm flamingo plader. Er der nogen der har noget erfaring med det??

Synes 198 per 0.8m2 er en noget hamper pris, for det i thanses. skal bruge ca. 7m2

Der kommer luftcirkulation der inde så der bliver ikke indelukket:-)
Mvh Michael
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af puffer »

Hej Zigge

Tak for de gode råd. Jeg har dog solgt mit akvarie. Men i morgen ankommer mit nye 800 liters akvarie fra Aquarien Geis, så vil jeg prøve dit "gulvtæppe råd". Teknikken i mit nye akvarie skulle gerne være mere støjsvag end den gamle. Skummer bliver Bubbleking og returpumpe fra Red Dragon, så nu må vi se om det holder.

Mvh

Christian
/Christian og Anna

Billede
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Zigge det er sku godt skrevet. Så blev jeg sku lidt klogere.

:beer:
Senest rettet af Sir-DeltA ons 20. feb 2008 21:09, rettet i alt 1 gang.
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Superhval
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Geografisk sted: København Nv
Kontakt:

Indlæg af Superhval »

jeg bruger flamingo plader til at lydisolere min sump og det virker opåklageligt, men har ikke prøvet de andre ting så har ikke noget at sammenligne med.
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

så var der også lige Biltema di har bare alt som kan bruges både i lyddæmping's plader - slanger -rør + div...... kannon butik og så med svenske priser :TH
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Ang. flamingo...

Det er et fint varmeisolerende materiale, så længe man ikke sætter ild til det! :HA

Som lydisolering/absorber er jeg blank, jeg har prøvet at slå værdierne op, men forgæves.
Hvis du vil have noget at sammenligne med, så regner man total refleksion til 0 og total absorbering til 1:
Gibsvæg: 0,03-0,05
Tykt tæppe på betongulv: 0,4-0,65
Tæppe på filtunderlang på beton: 0,69-0,73
krydsfiner: ~0,15
Melamine/polyuretane "æggebakke" skum 2,5cm 0,3-0,6
Melamine/polyuretane "æggebakke" skum 10 cm 0,6-1

Intervallet angiver at der er forskel på hvilke frekvenser materialet absorbere. Intervallet her er fra 125Hz-4kHz.

Så valget afhænger altså også af hvad det er man vil lægge en dæmper på.
Æggebakkeskummet er f.eks. ret ringe til at opsuge dybe brummetoner, men fint til høje toner ved en tynd plade og noget bedre hele spekteret i en tyk plade.

Jeg vil lige nævne en speciel skumplade man kan få (blegdyr), der består af en skumplade med en tung resonansplade sanwitched inde i midten. De giver det bedste af alle verdener, men er ret pebrede.

Jeg må indrømme at jeg stadig vil hælde i retning af at gulvtæppe har det bedste pris/ydelses-forhold.

For at komme med et eksempel og forklaringen på hvor jeg har en del af min erfaring fra, så har jeg dæmpet de fleste PC'er jeg har og har haft tidligere. Her er man udsat for alle tænkelige problemer med støj. Blæserne generere hvid støj i hele spektret og harddiskene vibrere og sætter hele kabinettet i svingninger.
Det er relativt enkelt at dæmpe en PC til den er praktisk talt uhørlig.
Jeg starter med at lukke alle huller og sprækker i kabinettet med gaffatape og scilikonefug. Der skal kun være huller til blæsernes udstødning og et indsugningshul i fronten. Har man et grafikkort med passiv køler, skal der også være åbent for luft i siden af kabinettet.
Derefter flytter jeg harddisken fra sin fastskruede plads til en 51/4" plads, hvor jeg hænger den imellem et par lastelastikker (blæksprutte). Når det er gjort klæber jeg tæppe på alle flader i kabinettet.
Nu er det eneste man hører fra PC'en blæserne, det skyldes at bladene og luften støjer pga. lufthastigheden. Løsningen er at undgå forhindringer/gitre foran blæserne, og at sænke propellens hastighed, enten ved at sænke spændingen til blæseren eller montere en større langsommere blæser.
Hvorfor - fordi jeg ikke syntes at det er fedt at have ofret adskillige kilokroner på lyd og højtalere og så sidde og høre på en blæser!
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

helt sikkert, tak for det zigge
Mvh Michael
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Hold da op jeg skal love for at der kom gang i denne gamle tråd igen :shock:

Angående pumpe-larm har jeg haft stor succes med at sætte pumpen (under vand) på en af de der blå firkantede svampe, det virker betydeligt bedre end gummi-dupper, sugekopper og flamingo (min erfaring). Angående lydisolerende materialer har jeg desværre ikke rigtigt nogen erfaring så tak Zigge :)

Desuden kan det undre at det kun er http://www.thansen.dk/product.asp?c=777 ... 1226678724 som angiver absorptionsværdi så man ved hvad man har at gøre med.

Absorptionsværdi:
Ved 250 Hz 50%
Ved 500 Hz 75%
Ved 750 Hz 85%
Ved 1000 Hz 65%

Så er det bare at lure i hvilket spectra der kommer mest støj. Fra mit akvarium ville jeg sige de dybe brumme-lyde er mest irriterende, men jeg er nok også noget sart med støj fra akvariet :wink:

/Magnus
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Faldt lige over denne side :)
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Jeg skal lige analysere nogle lyde, så vender jeg tilbage med resultaterne senere
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)

Indlæg af Jesper B »

Men nu er der jo lige det med gulvtæppe og høj luftfugtighed, det går jo ikke rigtig i spænd sammen
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Hvorfor ikke Jesper?
Senest rettet af Zigge tors 21. feb 2008 17:25, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Her er henholdsvis en analyse af rindende vand og en 200W akvariepumpe.
Som det ses ligger støjen fra pumpen fra 500Hz og nedefter, hvor støj fra rindende vand er "hvid" støj spredt over hele spektret.
Lydende jeg har brugt er snuppet fra nettet og jeg kan derfor ikke sige hvor god kvaliteten er, eller kompensere for optagelsen - de lyder nu ok optaget...
Man kan dog spekulere over om toppen på grafen fra pumpen omkring 2, 4 og 8 kHz ikke er harmoniske overtoner fra resonans i noget pumpen har kontakt med? Jeg syntes også at grafen er mistænksom i den dybe ende, her tror jeg at mikrofonen er gået i mætning og støjen i virkeligheden vokser nedefter...
(Nogen der ved hvordan man lægger en lydfil op her?)
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Zigge skrev:Nogen der ved hvordan man lægger en lydfil op her?
Desværre ikke, men ellers godt arbejde :)

Så mangler du bare at beklæde en kasse med forskellige materialer, lade en pumpe køre inde i kassen og så lave tilsvarende måling for at se hvilket materiale som kan absorbere mest støj :mrgreen:

/Magnus
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

:T Det kan du selv gøre :lol:

For at finde ud af hvor meget der dæmpes trækker man den pågældende procentdel fra i henhold til frekvensen og absorbsionskoefficienten... ca.

Hvis din pumpe f.eks. afgiver 60dB og du dæmper den med 50% vil den afgive ca. 57dB ~ ca halvt så meget støj...

Hvis din pumpe f.eks. afgiver 60dB og du dæmper den med 75% vil den afgive ca. 54dB ~ ca en fjerdedel så meget støj...

Men det er lidt mere kompliceret end som så, da øret høre de lave frekvenser bedre end de højere end ca 500Hz... i det hele taget noget rod

Jeg masserede lige dataene for pumpen igen, og det her giver nok et mere intuitivt billede af støjen. Jeg har også markeret et par interessante steder. Nemlig ved 120Hz og 240Hz - Det er brummestøjen fra pumpen og kommer altså af at pumpen køre på 60Hz strøm ~ en amerikansk pumpe.
I DK vil støjen komme ved 100Hz, 200Hz osv.
Vedhæftede filer
pump.jpg
pump.jpg (79.48 KiB) Vist 2253 gange
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Zigge skrev::T Det kan du selv gøre :lol:
Nåår ja det var da et forsøg værd :)
Bass
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 4550 Asnæs
Saltvand siden?: 1995
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Bass »

Jeg vil lige give mit besyv med. Jeg har en del erfaring med lydisolering og akustikregulering dels af øvelokaler og lytterum til HIFI.

Til MiksBiks
Hvis du vil lydisolere en gipsvæg er der flere ting du skal gøre.
1. Byg med stålskelet for at opnå den største isoleringsgrad.
2. Brug en blanding af alm. rockwool og terrenbats. terrenbats mod stuen.
3. Brug 2 lag gips på hver side, husk at bruge vådrumsgips inde hvor akvariet står og monter plast der hvor akvariet går igennem så fugten ikke spredes uhensigtsmæssigt.
4. Sørg for at få fuget ordentligt.
5. Få afkoblet akvariet så det ikke rør ved væggen og forplanter resonanser.

Hvis man er meget følsom eller har noget i sit underskab der virklig larmer kan man jo altid gå lidt drastisk til værks. Da jeg var studerende og ikke havde så mange penge brugte jeg tre membranpumper til skummeren og de larmede som en i h...... . Løsningen var en kasse inde i en kasse og sand imellem samt en lille ventil i toppen til luft. Det virkede fantastisk og var i praksis lydløst. Jeg har lavet noget tilsvarende i stor skala. Jeg byggede for mange år siden et øvelokale op mod en væg, hvor der på den anden side er sovende vuggestuebørn. Her bar vi 1½-2 tons ovntørret sand op på første sal til gulv og loft. Det virker og står stadig efter 20 år :mrgreen:

Til akvariebrug har jeg haft stor glæde af tunze lyddæmpere til pumperne. Jeg tror ikke de laver dem længere, men de bestod af to almindelige trekantede holdere med sugekop og tre stk siliconeslange imellem
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Hej bass

Jeg har fået lavet vægen:-) har dog ikke fået det isoleret endnu, men jeg vil få fat i nogle terrenbats.
Vægen har dog stort set taget alt larmen fra akvariet men har også sørget for, jeg har stille alle mine pumper på flamingo, og mellem vægen og akvariet har jeg lagt en skumgummi strimmel så resonansen ikke går i vægen.

men ellers super mange tak for råddende bass, taget til efterretning
Mvh Michael
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af Zigge »

Hvis man er virkelig fanatiker kan man jo kikke lidt på Rockfon's hjemmeside: http://www.rockfon.dk
Jeg har selv brugt deres støjbats med stor effekt.
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Et lille tip kan også være at købe støjdæmpnende kits til sine pumper!

ex. laver flere scilicone ender/ophæng til roteren.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"