sump design

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

sump design

Indlæg af henrikp »

hej jeg er ved at designe en sump i syrefast rustfri målene bliver L=450mm B=450mm H=400mm kan man lave nedløbet til sumpen uden at bore huller i akvariet, tænkte på at lave hævert effekt med pvc rør fra mit overløb ned til sumpen?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Syrefast rustfrit stål holder sig ikke rustfrit gennem længere tid i saltvand. Der skal titanium til!

Du kan jo ikke bare lige lave en hævert direkte ned i sumpen, for hvordan vil du så sikre, at der ikke kommere mere vand den ene vej i forhold til den anden? Du kan dog godt fuske noget sammen, som fungerer efter samme princip som de udvendige/hænge overløbskasser der findes fra bl.a. AquaMedic og tunze. Men hvorfor ikke bare lige bore et hul?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

det er til et akvarie der allerde er oppe og køre så vilvære træt af at skulle tømme det ved godt jeg skulle ha gjort det fra starten :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Hvis overløbet er helt tæt, kan du - hvis du er modig - bare tømme dét og bore i bunden til gennemføringerne.
Resten af vandet kan bare blive i baljen, så du slipper for at tømme den helt.

/Kim
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Eller bare tømme en tredjedel eller lignende af og så bore hullet i siden af akvariet, hvis dette lader sig gøre.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Vil heller ikke anbefale at lave det i rustfrit stål til saltvand !

Jeg har bord samt ramme i syrefast rustfri stål og der kan trods dette dannes "rust" pletter på det, som dog nemt tørres af, men vil ikke vide hvad der udskilles i vandet !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Hvordan med målene på en sump... Er det bedst at have et langt lavt akvarie til det eller et højt kort?? Eller er det lige meget??
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

christiantt skrev:Hvordan med målene på en sump... Er det bedst at have et langt lavt akvarie til det eller et højt kort?? Eller er det lige meget??
Det kommer jo helt an på, hvad du vil have i det. Skal du have en indvenig luftstensskummer som eksempelvis AquaMedic midiflotor, skal denne have en bestemt vandstand, ønsker man et refugium, skal dette også gerne have noget højde, så algerne kan vokse. Det er dog også rart, at der er plads over akvariet til at rode, når der eksempelvis skal renses skummerkop. Og det aller vigtigste er nok, at vandstanden er så lav, at alt overløbsvandet kan være i sumpen i tilfælde af strømsvigt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg skal have en BM 200 eller en Deltec APF600 i min sump.
Jeg har tænkt på om jeg bare kunne bruge det Akvastabil 180 liters akvarie som jeg har nu til sump (mål: L:100, D:40, H:45). Så ville jeg lave 3 rum, og så have en dunk ved siden af med osmosevand.
Burde det ikke være muligt?? Eller er det for højt i forhold til hvor dybt og langt det er??
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"