Opstart af akv. - forsinket pga læk..

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

Opstart af akv. - forsinket pga læk..

Indlæg af Raasdal »

Hej Alle,

har rodet hele dagen med at få mit nye akv. op og stå, men der gik lidt ged i PVC'en da det var et helvede at få returpumpen ordentligt på. Så det måtte laves om og der blev brugt godt med silikone.. Så der kommer først vand i imorgen..

Mit problem er lidt at nu har de levende sten stået snart 48 timer, og der ligger nu også levende sand i baljen.. Har fyldt en 5cm koldt ferskvand i baljen bare for at holde det hele lidt fugtigt.. Men går der helt ged i det nu, da jeg først kan fylde vand i og blande med salt imorgen?
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

er de købt levende eller døde?
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Hvordan ligger de levende sten?? Hvis der ikke er vand over ved dem, så dør de ting der er i dem. Og de dyr der er i det levende sand, de er også døde hvis vandet er koldt.
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

De er vist købt levende..

Okay, lyder surt.. :(

Skal jeg ud og have helt nye sten, eller vil de kunne live op igen?..
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Men havde hørt man skulle bruge koldt vand til at lave saltvand af - så skulle det blande bedre..?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Dine sten skal nok blive levende med tiden, no worries. Men "saltvandssten" og ferskvandet blandet sammen, er et no-go det er ihvertfald den sikre vej til at skabe død i stenene! Men som sagt, de skal nok komme sig - eller rettere, der skal nok komme nyt liv i dem igen. Der er jo folk som starter op med komplet indtørrede sten.

Om dit vand er koldt eller varmt er sgu lige meget. De skal nok blive opløst saltet alligevel.
Senest rettet af herzberg tors 14. feb 2008 22:35, rettet i alt 1 gang.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

Bland det så det har ca. 25grader, det er nemmest
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Skynd dig at tage en ny helt ren balje der kan være dine sten i dækket med vand.

Inden du gør noget så lav det saltvand når salten er opløst så lig dine sten derned med cirkulation og lidt varme eller bare stur temp. så har du mulighed for at rede noget af det / dem.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det var nok ikke de smarteste beslutning at fylde ferskvand på stenene.
Alle bakterier og andet større liv i stenene har du sendt til tælling, og hvis du er rigtig uheldig, så har du slået det meste af det i hjel.
Pengene er dog ikke spildte. For stenene kan genoplives, men det højere liv der var i stenene er væk. du skal købe et par kilo sten mere, og smide ned til de andre sten, når du har blandet saltvand til dem.
en skummer, noget cirkulation og en meget godt portion tålmodighed bliver stenene levende igen. Men når du får samlet det hele og indrettet akvariet, må du dog forvente en noget længere og kraftigere algeopblomstring.
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Tak for jeres hjælp alle sammen..

problemet er at pvc'en nede i sumpen stadig er lidt utæt et enkelt sted, som jeg har bakset meget med at få tætnet ordentligt..

De sten har nu ligget i ferskvand i 48 timer - så de er nok så døde at jeg ikke vil bekymre mig om dem før jeg har et akvarie der funker.. Tror min fejl var at jeg lagde sten i og hældte vand i baljen inden jeg var klar over om det i det hele taget var tæt!.. Dyre lærepenge.. Går det helt galt må jeg jo ud og skaffe nogle nye sten ..

By the way, hvis der er nogen garvede akvarister der har lyst til at slå et smut forbi og se på det - og give et godt råd med på vejen - så giver jeg gerne en kop kaffe.. Bor i 4330 Hvalsø .. :) (lokke lokke)
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Men troede desuden det var meningen man skulle hælde sand og sten i baljen. Så fylde den med vand, og så blande salt i under cirkulation? Så får man da også ferskvand på stenene - altså inden der bliver blandet salt i?
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Du skal først lave hele dit setup på akvariet, så komme ferskvand i det, blande salt i så det passer, først herefter kommer du de levende sten i saltvandet.

levende sten må aldrig tørre ud eller kommes i saltvand med mindre at du skal fjerne noget skidt som f.eks. glasroser, mantis, og andet uønsket.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lars S skrev:Du skal først lave hele dit setup på akvariet, så komme ferskvand i det, blande salt i så det passer, først herefter kommer du de levende sten i saltvandet.

levende sten må aldrig tørre ud eller kommes i saltvand med mindre at du skal fjerne noget skidt som f.eks. glasroser, mantis, og andet uønsket.
mon ikke det er ferskvand du mener :)
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Raasdal skrev:Tak for jeres hjælp alle sammen..

problemet er at pvc'en nede i sumpen stadig er lidt utæt et enkelt sted, som jeg har bakset meget med at få tætnet ordentligt..

De sten har nu ligget i ferskvand i 48 timer - så de er nok så døde at jeg ikke vil bekymre mig om dem før jeg har et akvarie der funker.. Tror min fejl var at jeg lagde sten i og hældte vand i baljen inden jeg var klar over om det i det hele taget var tæt!.. Dyre lærepenge.. Går det helt galt må jeg jo ud og skaffe nogle nye sten ..

By the way, hvis der er nogen garvede akvarister der har lyst til at slå et smut forbi og se på det - og give et godt råd med på vejen - så giver jeg gerne en kop kaffe.. Bor i 4330 Hvalsø .. :) (lokke lokke)
Hvis pvc først driller så er det noget biks, du bliver nødt til at skille det ad der hvor det ikke er tæt. Så renser du det godt med acetone, så der ikke sidder nogle rester af noget som helst, og så limer du det med noget marinesilikone, og lader det tørre helt, #%% F.... til arbejde men det holder her.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Nej Carsten jeg mener ferskvand ... for som jeg skrev :
så komme ferskvand i det, blande salt i så det passer

:y
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

Du skal først lave hele dit setup på akvariet, så komme ferskvand i det, blande salt i så det passer, først herefter kommer du de levende sten i saltvandet.

levende sten må aldrig tørre ud eller kommes i >>>saltvand<<< med mindre at du skal fjerne noget skidt som f.eks. glasroser, mantis, og andet uønsket.

Tror det er her Carsten mener ;)
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

ÅÅÅHHH , jeg skulle jo bare se om I var vågne endnu :oops:

Jo selvfølgelig Carsten og boner i har ret :-)
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Helena skrev:

Hvis pvc først driller så er det noget biks, du bliver nødt til at skille det ad der hvor det ikke er tæt. Så renser du det godt med acetone, så der ikke sidder nogle rester af noget som helst, og så limer du det med noget marinesilikone, og lader det tørre helt, #%% F.... til arbejde men det holder her.
nu kender jeg ikke navnet marinesilicone, men det giver mig tanker i retning af noget til både. Og som bekendt er meget maling og lign tilsat alt muligt lort for at alger og rurer ikke skal sætte sig. Kan det tænkes at det også sker med siliconen?

Det eneste rigtige at lime pvc rør med er tagrendelim, eller Tangit.
Samme vare blot andre navne og ikke mindst pris.
Men der er ikke mange sekunders fortrydelses ret med Tangit/tagrendelim
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Nu tør jeg sku ikke mere.. Pumpen hoppede af igår og gav en 20L vand ud på gulvet inden jeg fik trukket stikket.. :evil:

Har besluttet mig for at det skal laves af en professionel - har ikke lyst til at tage flere chancer og gider ikke gå og spekulere på om det nu er godt nok..

Udover Klovnfisken - hvem tilbyder så at komme ud og sætte sådan et system op?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nu ingen panik!!

Lad os vide lidt mere om hvad det er du forsøger at lave, og hvilke dimisioner osv..
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Okay - men er ikke sikker på hvad det er du mener..

Har en balje på 130x60x60 og et skab med en højde på 70. De helt perfekte mål til mig..

Vil have et akvarie hovedsageligt til fisk, men det skal også kunne have en nogle blødkoraller - og evt stenkorallerpå et senere tidspunkt. Af udstyr har jeg følgende:

1 stk. armatur m. 2 x 250W HQI og 2 x ??W lysstofrør.
Laguna powerjet 6000L/T returpumpe.
1 stk. Tunze turbelle 6000L/T (6060 eller 6080) powerhead
1 stk. overdimensioneret skummer der skal byttes til mindre
1 stk. aquabee 300oL/T pumpe til skummer.

Kan ikke lige komme i tanke om mere udstyr...

Har jo så alle stenene og sandet som ligger i baljen som der nu er blandet saltvand i. Men det eneste i baljen der kører er poweheaden - så ved ikke hvor godt det bliver blandet rundt.. Stenene er jo nok færdige, så enten tager jeg den ekstra ventetid på at genoplive dem eller også får jeg nogle nye..

Der hvor problemet ligger er hele opsætningen af sumpen, specielt ifht. pumper og PVC føringen.

Ved ikke om det var det du var ude efter?
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Bare smæk alt cirkulationen i baljen. Der skal også masser af skrald på under indkørselsfasen.
2 x 250 watt er godt nok meget så længe du kun skal have fisk og koraller. 2 x 150 watt er længe godt, så er der også sparet 200 watt på elregningen :)

Og skummeren skal du da ikke skifte til en mindre. En større skummer er altid godt :)

Lige så snart du kommer 1-2 nye levende sten i baljen, så skal der nok komme liv i de sten du har nu. Så bare rolig, pengene er ikke helt spildt :)
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Hehe, bliver nød til at få byttet skummeren.. Den kan ikke være i sumpen! .. Har kun 70cm at gøre godt med, og den her fylder ca. 80cm med koppen på!

Okay - så nogle friske sten vil kunne genoplive de andre? dejligt at høre :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det jeg tænkte på var ikke så meget selve akvariet, men det pvc arbejde du ikke kan få til at lykkes.
Den skummer kan den ikke stå udenfor akvariebordet??
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Carsten skrev:
Helena skrev:

nu kender jeg ikke navnet marinesilicone, men det giver mig tanker i retning af noget til både. Og som bekendt er meget maling og lign tilsat alt muligt lort for at alger og rurer ikke skal sætte sig. Kan det tænkes at det også sker med siliconen?

Det eneste rigtige at lime pvc rør med er tagrendelim, eller Tangit.
Samme vare blot andre navne og ikke mindst pris.
Men der er ikke mange sekunders fortrydelses ret med Tangit/tagrendelim
Der er ikke sket noget her tror i bund og grund at det er det samme produkt, men marine silikone er vist nok saltbestandigt, og så fåes det i en tube der er til at håndtere.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Kunne vel i princippet godt køre skummeren udenfor møblen midlertidigt..

Bør jeg egentlig sætte lyset til - eller vil det bare skabe unødvendigt mange alger..?

Tror ikk rigtig jeg kan forklare det arbejde jeg skal have lavet med PVC'en.. Kan stadig ikke forstå det ikke kan lykkedes, PVC er sku ikke det sværeste at arbejde med..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Raasdal skrev: Bør jeg egentlig sætte lyset til - eller vil det bare skabe unødvendigt mange alger..?

Tror ikk rigtig jeg kan forklare det arbejde jeg skal have lavet med PVC'en.. Kan stadig ikke forstå det ikke kan lykkedes, PVC er sku ikke det sværeste at arbejde med..
Jeg ville ikke tænde for lyset før end at det hele er koblet samen og køreklart.

Med hensyn til PVC så synes jeg da du har bevist at det er svært :D
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Men hvad er det der går galt for din pvc? Hvor lang tid efter du har limet det sætter du tryk på?
/martin
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Carsten: Hehe det kan du have ret i..

Ventede ca. 20 timer, da der jo også var brugt silikone de fleste steder..
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Ogås brugt silikone?
Dvs du har limet PVC med både pvclim og silikone?
/martin
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"