Lige et par spørgsmål...
- solberg
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8410 Rønde
- Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )
Lige et par spørgsmål...
Så har jeg igen lige et par spørgsmål:
1. Jeg har købt en ny anemone. En Heteractis crispa, tror jeg. (Se billede). Men jeg er lidt i tvivl med fodring. Mener at jeg har læst både for og imod at fodre anemoner. Mener sågar jeg har læst at de bruger mere energi på at fordøje en reje end de får ud af den. Skal den fodres ? Har idag, ca. en uge efter jeg har købt den, fodret den med en halv reje.
2. Mine to klovnfisk har i noget tid været i bajlen uden anemone. Men nu er de begyndt at gnubbe sig op ad mine polypper. Tror i at jeg skal have polypperne op inden de vil gå i anemonen ?
3. Jeg har i lidt tid haft lidt skidt der svæver rundt i akvariet. Jeg har derfor smidt noget fint filtermateriale i sumpen i håb om at det kunne tage det. Men jeg syntes stadig der er noget tilbage som filteret ikke tager. Jeg rensede lige filteret idag og der var faktisk rimeligt meget snask i det. Men er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg kan slippe af med det sidste ???
4. Hvad er det på første billede.? Flyttede en sten den anden dag. Nedenunder hang den har fast. Det ligner lidt bagsiden af en musling uden skal på. (Ved godt det er et dårligt billede...)
1. Jeg har købt en ny anemone. En Heteractis crispa, tror jeg. (Se billede). Men jeg er lidt i tvivl med fodring. Mener at jeg har læst både for og imod at fodre anemoner. Mener sågar jeg har læst at de bruger mere energi på at fordøje en reje end de får ud af den. Skal den fodres ? Har idag, ca. en uge efter jeg har købt den, fodret den med en halv reje.
2. Mine to klovnfisk har i noget tid været i bajlen uden anemone. Men nu er de begyndt at gnubbe sig op ad mine polypper. Tror i at jeg skal have polypperne op inden de vil gå i anemonen ?
3. Jeg har i lidt tid haft lidt skidt der svæver rundt i akvariet. Jeg har derfor smidt noget fint filtermateriale i sumpen i håb om at det kunne tage det. Men jeg syntes stadig der er noget tilbage som filteret ikke tager. Jeg rensede lige filteret idag og der var faktisk rimeligt meget snask i det. Men er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg kan slippe af med det sidste ???
4. Hvad er det på første billede.? Flyttede en sten den anden dag. Nedenunder hang den har fast. Det ligner lidt bagsiden af en musling uden skal på. (Ved godt det er et dårligt billede...)
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0913 (Medium).jpg (78.24 KiB) Vist 993 gange
-
- IMG_0935 (Medium).jpg (70.03 KiB) Vist 998 gange
Hilsen Martin Solberg
215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

215 L. med 45 L. sump

- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Der kan godt gå flere månder før klovnen flytter i anemonen, jeg har selv haft en af de hvide der og der gik ca 3 månder før klovende tog den til sig.
Jeg solgte den da den voksede sig alt for stor ca ø 40 cm. Jeg fodret ikke.
Jeg solgte den da den voksede sig alt for stor ca ø 40 cm. Jeg fodret ikke.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Meget flot anemone du har fået der, vores klovne flyttede ind i anemonen, den dag der kom en fisk der var større end dem selv, men der er som sagt ingen garantier. Ang. dit skidt i vandet så kommmer det et sted fra??? Vi har kæmpet med det men en lille hævning af vandstanden og indstilling af pumper, har hjulpet.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Andreas S
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Geografisk sted: 2600 Glostrup
Jeg havde den samme anemone.. Præcis samme farve som din.. Min klovn gik også i den..
Jeg fodrede også min anemone, men jeg tror måske at pga. jeg fodrede den, så voksede den hurtigt.. Dermed mistede den farven og gik fra flot hvid til kedelig brun.. Så ville ikke fodre den, hvis jeg var dig..
Piece of an advice - take it or not..
Jeg fodrede også min anemone, men jeg tror måske at pga. jeg fodrede den, så voksede den hurtigt.. Dermed mistede den farven og gik fra flot hvid til kedelig brun.. Så ville ikke fodre den, hvis jeg var dig..

Anden
Saltvandspausen er startet
Saltvandspausen er startet
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Hvid til brun er så fordi at den er blevet sund
Hvid er en unaturlig tilstand for en anemone, da det indikerer, at den har smidt sine zooxanteller. Den brune farve, er fordi den har fået dem igen, så den mistede ikke farven (selvom hvid jo faktisk ikke er en farve), men genvandt sin naturlige farve...
Kedeligt, men sandt!
Så i det lys, bør du faktisk fodre din anemone f.eks. 1 gang om ugen, således at den kan genvinde sit helbred. Det skal måske siges, at Heteractis crispa faktisk naturligt kommer i en forholdsvis lys udgave (creme farvet), men helt HVID er ikke naturligt. Det er svært at vurdere ud fra et billede den nøjagtige farve på din anemone.

Kedeligt, men sandt!
Så i det lys, bør du faktisk fodre din anemone f.eks. 1 gang om ugen, således at den kan genvinde sit helbred. Det skal måske siges, at Heteractis crispa faktisk naturligt kommer i en forholdsvis lys udgave (creme farvet), men helt HVID er ikke naturligt. Det er svært at vurdere ud fra et billede den nøjagtige farve på din anemone.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Der var en her inde der fangede sinde klovnfisk og holdt dem ned til anemonen i nettet så de var nød til at svømme "igennem" anemonen for at komme ud. På den måde fik han dem til at gå i anemonen. Man kan osse være at klovnfiskene ikke er van til anemones gift, så de bliver brændt når de sommer ud.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Sådan noget lugter lidt af dyremishandling synes jeg. Det vil jeg absoult mene er en dum ide. Hvorfor så holde levende dyr.?Der var en her inde der fangede sinde klovnfisk og holdt dem ned til anemonen i nettet så de var nød til at svømme "igennem" anemonen for at komme ud. På den måde fik han dem til at gå i anemonen. Man kan osse være at klovnfiskene ikke er van til anemones gift, så de bliver brændt når de sommer ud.
(Ved godt det ikke er dig Hvidtfeldt)
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
- solberg
- Rev Rokke
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8410 Rønde
- Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )
Den historie med nettet har jeg læst og jeg kan sige med det samme at det er ikke en mulighed jeg vil bruge og derfor ikke nogen grund til diskution om den metode... Jeg er så heldig at have to prægtfulde klovnfisk der er meget nysgerrige og tamme når jeg smider labberne ned i baljen. det ønsker jeg ikke at ødelægge ved at indfange dem og tvinge dem igennem i brændende anemone.
christiantt: Anemonen er købt i plantorama til en rimlig giftig pris. Men jeg syntes at den er rigtig flot og det var den sidste de havde, så der var ingen tvivl. Jeg måtte bare have den.
Helene: Du kan have ret i at det kommer et sted fra... Men hvor ? Med hensyn til klovnene har jeg smidt en lille kejser i bajlen, godt nok inden jeg fik anemonen, men den er så fredelig så det har ikke rigtig hjulpet.
Jeg har læst et sted at så længe de er trygge har de ikke et behov for at hoppe i anemonen men nu må vi jo se. Tålmodighed er en svær egenskab.
Herzberg: Så er min anemone åbenbart ikke sund da den er helt hvid(pånær de flotte spidser). Tror bare jeg fodre den lidt efter, hvordan jeg nu syntes. Den er nemlig rimlig stor i forvejen...
Hvad med det første billede.. Er der ikke nogen der har et bud...
christiantt: Anemonen er købt i plantorama til en rimlig giftig pris. Men jeg syntes at den er rigtig flot og det var den sidste de havde, så der var ingen tvivl. Jeg måtte bare have den.
Helene: Du kan have ret i at det kommer et sted fra... Men hvor ? Med hensyn til klovnene har jeg smidt en lille kejser i bajlen, godt nok inden jeg fik anemonen, men den er så fredelig så det har ikke rigtig hjulpet.
Jeg har læst et sted at så længe de er trygge har de ikke et behov for at hoppe i anemonen men nu må vi jo se. Tålmodighed er en svær egenskab.
Herzberg: Så er min anemone åbenbart ikke sund da den er helt hvid(pånær de flotte spidser). Tror bare jeg fodre den lidt efter, hvordan jeg nu syntes. Den er nemlig rimlig stor i forvejen...
Hvad med det første billede.. Er der ikke nogen der har et bud...
Hilsen Martin Solberg
215 L. med 45 L. sump

215 L. med 45 L. sump