Hævning af PH
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Hævning af PH
min ph ligger på 7.6 hvordan får jeg den hævet?
pt. har jeg prøvet salifers kh + ph, uden effekt
og jeg har prøvet at bage natron i 2 timer på 200 grader og tilsætte det. Igen ingen effekt.
Jeg har nogle ballinge salte liggende, er dernogle af dem der vil ku bruges? eller er der nogle der har forslag til hvordan jeg får min ph op ?
pt. har jeg prøvet salifers kh + ph, uden effekt
og jeg har prøvet at bage natron i 2 timer på 200 grader og tilsætte det. Igen ingen effekt.
Jeg har nogle ballinge salte liggende, er dernogle af dem der vil ku bruges? eller er der nogle der har forslag til hvordan jeg får min ph op ?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
måler dem lige når jeg kommer hjem. men sku mene de ligger hvor de skal (det gjorde de for en uge siden)..
har overvejet at gå over til balling metoden, for at få det hele mere stabilt. Men hvor får folk købt de der flasker til at blande i, og hvordan går man lettest over på metoden ? og vil det også gøre det letter at holde ph stabilt.?
har overvejet at gå over til balling metoden, for at få det hele mere stabilt. Men hvor får folk købt de der flasker til at blande i, og hvordan går man lettest over på metoden ? og vil det også gøre det letter at holde ph stabilt.?
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Dunke kan du for eksempel købe hos en campingforhandler, det har jeg gjort.
I modsætning til Jonas, så er min PH ALTID højest lige inden mit lys slukker og lavest lige inden det tænder. Så prøv evt. at måle på disse tidspunkter.
I modsætning til Jonas, så er min PH ALTID højest lige inden mit lys slukker og lavest lige inden det tænder. Så prøv evt. at måle på disse tidspunkter.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg laver lige nogle nye målinger på ca og kh og evt mg når jeg kommer hjem. måske kan det dog være mit nitrat filter, jeg har en af de typer uden koral grus i enden, så det vand der kommer ud har vel en lav ph ?
redox har jeg desvære ikke mulighed for at måle, men kan da få bestilt et testsæt når jeg bestiller nye pære her senere på ugen.
jeg var bare af den opfatelse at en ph på 7.6 var kritisk når man havde koraller?
redox har jeg desvære ikke mulighed for at måle, men kan da få bestilt et testsæt når jeg bestiller nye pære her senere på ugen.
jeg var bare af den opfatelse at en ph på 7.6 var kritisk når man havde koraller?
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
7.6 er bestemt også i den lave ende. 7.8 er så vidt jeg har læst mig til minimum, hvor man stadig er rimlig sikker.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
har lige været igang med at måle, og der er noget helt galt
mg og kh kan jeg ikke få noget udslag på.
og ca ligger på 460. Så mit gæt er kh ligger meget højt, og jeg derfør bør skifte noget vand.. eneste problem er så bare at jeg ikke kan lave andet end 10 litter osmose vand på 5 timer... og ja jeg har testet flere gange..
ph er pt på 7.7
forslag?
mg og kh kan jeg ikke få noget udslag på.
og ca ligger på 460. Så mit gæt er kh ligger meget højt, og jeg derfør bør skifte noget vand.. eneste problem er så bare at jeg ikke kan lave andet end 10 litter osmose vand på 5 timer... og ja jeg har testet flere gange..
ph er pt på 7.7
forslag?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Bruger du salifert ? (KH for så kan du bare køre en sprøjte mere)
Men vent, vandskift gør ikke noget godt i denne sammenhæng ! Lad tiden gå, så falder KH helt sikkert, i mellemtiden kan du så efterfylde med ren calcium (klorid) indtil værdierne er i balance igen - når det er tilfældet kan du vælge en ny metode til tilsætning.
Men husk, kik også på akvariet med dine øjne, du må ikke blive blind og gøre hasarderede handlinger baseret på målinger alene.
Men vent, vandskift gør ikke noget godt i denne sammenhæng ! Lad tiden gå, så falder KH helt sikkert, i mellemtiden kan du så efterfylde med ren calcium (klorid) indtil værdierne er i balance igen - når det er tilfældet kan du vælge en ny metode til tilsætning.
Men husk, kik også på akvariet med dine øjne, du må ikke blive blind og gøre hasarderede handlinger baseret på målinger alene.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6933 Kibæk
- Geografisk sted: kibæk
vores elektroniske ph måler kan vi kun bruge vejledene, vi havde også en anden test, begge viste for lav PH, men da vi begyndte at bruge Marine Lap var alle vores værdier fine og alt i akvariet ser rigtig fint ud, vores elektroniske er nu stilt efter dette. Vi kunne heller ikke forstå at vi ikke kunne få PH til at blive højere lige meget hvad vi gjorde.
Re: Hævning af PH
Hej Folkens.
Jeg døjer i mit lille akvarie med for lave PH.. den er om aftenen oppe at toppe på 7.8 (målt på min IKS enhed som jeg lige har kalibreret med helt nye ph 4 pg ph 7 væsker og der måler den nøjagtigt) om morgenen er den nede på 7.45!?
De andre vædier er:
Ca: 460 (skal sænkes en smule
Magnesium 1120 (skal jeg have hævet)
KH 7
salinitet 1.025
Hvordan hæver jeg min ph nemmest og bibeholder den?
Kom meget gerne med nogle forslag
På forhånd tak
MVh
Jeg døjer i mit lille akvarie med for lave PH.. den er om aftenen oppe at toppe på 7.8 (målt på min IKS enhed som jeg lige har kalibreret med helt nye ph 4 pg ph 7 væsker og der måler den nøjagtigt) om morgenen er den nede på 7.45!?
De andre vædier er:
Ca: 460 (skal sænkes en smule
Magnesium 1120 (skal jeg have hævet)
KH 7
salinitet 1.025
Hvordan hæver jeg min ph nemmest og bibeholder den?
Kom meget gerne med nogle forslag
På forhånd tak
MVh
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Her er lidt fra håndbogen fra hylden:
The pH should be maintained at or above 8.1 by regular partial water changes, minimal supplementary feedings, avoidance of liquified or suspension food supplements (despite commercial hyperbole), the regular addition of calcium hydroxide (kalk wasser) solution, or (in an emergency) the addition of sodium bicarbonate (baking soda), somd as pH "upward" buffer.
Håber
The pH should be maintained at or above 8.1 by regular partial water changes, minimal supplementary feedings, avoidance of liquified or suspension food supplements (despite commercial hyperbole), the regular addition of calcium hydroxide (kalk wasser) solution, or (in an emergency) the addition of sodium bicarbonate (baking soda), somd as pH "upward" buffer.
Håber
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
Hvad med kalkreaktor, er det noget du kører med, StarF ? For så kan din lave pH også skyldes for meget CO2 fra den. Bør lige tjekke CO2 boblerne osv.
Eller lav pH kan være fordi luften omkring dit akvarium (og sump!) ikke er optimal. Kan læse at du vist har prøvet at lufte ud. Men igen, det skulle kunne hjælpe lidt at åbne vinduerne eller føde skummeren med luft udefra. Lufter du også ud i din sump (åbne låger til skabet).
Kalkwasser og sodium carbonate skulle være meget effektivt.
Har du alger i refugium? Ellers kan disse også være med til at fjerne for meget CO2 i vandet og øge pH. Man kan linke en pH controller til lys over algerne, og på den måde få dem til at optage CO2 via fotosyntese.
Lav alkalinitet kan også medføre lav pH. MEN hvis alaliniteten er inden for der hvor den skal være, så hjælper det ikke noget at tilføre mere buffer i forsøget på at hæve den lave pH. Det vil kun forværrer det hele og måske få calsium til at falde.
Eller lav pH kan være fordi luften omkring dit akvarium (og sump!) ikke er optimal. Kan læse at du vist har prøvet at lufte ud. Men igen, det skulle kunne hjælpe lidt at åbne vinduerne eller føde skummeren med luft udefra. Lufter du også ud i din sump (åbne låger til skabet).
Kalkwasser og sodium carbonate skulle være meget effektivt.
Har du alger i refugium? Ellers kan disse også være med til at fjerne for meget CO2 i vandet og øge pH. Man kan linke en pH controller til lys over algerne, og på den måde få dem til at optage CO2 via fotosyntese.
Lav alkalinitet kan også medføre lav pH. MEN hvis alaliniteten er inden for der hvor den skal være, så hjælper det ikke noget at tilføre mere buffer i forsøget på at hæve den lave pH. Det vil kun forværrer det hele og måske få calsium til at falde.
Hej Olsen.Olsen skrev:Her er lidt fra håndbogen fra hylden:
Håber
Tak for svaret men hvordan dossere jeg det Bicarbonate og hvor får jeg fat i det? Hvor mange gram må man maks give om dagen ved du det?
Jeg har et spørgsmål som jeg ikk ved om du kan svare på? det er noget jeg læste på saltvandwiki!?
Her Dossere ham her både Natriumhydrogenkarbonat som sænker PH men Hæver KH
men samtidig tilfører han Natriumcarbonat som hæver både KH og PH ? hvorfor så ikk kun bruge Natriumcarbonat?
Hva er forskellen på Sodium Bicarbonate og Natriumcarbonat?
På forhånd tak
MVH
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Det kommer jo helt an på, hvor meget du vil ændre værdien - pH må ikke ændres alt for hurtigt. Gør det over en uges tid, så du ikke shocker dine dyr.Gino skrev: Tak for svaret men hvordan dossere jeg det Bicarbonate og hvor får jeg fat i det? Hvor mange gram må man maks give om dagen ved du det?
... og husk nu lige, at det også hæver KH !!!
Fordi pH så ender med at blive for høj. Ved en afbalanceret tilsætning af natriumkarbonat og natriumhydrogenkarbonat, kan pH-værdien holdes der, hvor det ønskes.Gino skrev: Jeg har et spørgsmål som jeg ikk ved om du kan svare på? det er noget jeg læste på saltvandwiki!?
men samtidig tilfører han Natriumcarbonat som hæver både KH og PH ? hvorfor så ikk kun bruge Natriumcarbonat?
Det er det samme.Gino skrev: Hva er forskellen på Sodium Bicarbonate og Natriumcarbonat?
/Kim
Ahh et perfekt svar:-)Nolan skrev:Det kommer jo helt an på, hvor meget du vil ændre værdien - pH må ikke ændres alt for hurtigt. Gør det over en uges tid, så du ikke shocker dine dyr.Gino skrev: Tak for svaret men hvordan dossere jeg det Bicarbonate og hvor får jeg fat i det? Hvor mange gram må man maks give om dagen ved du det?
... og husk nu lige, at det også hæver KH !!!
Fordi pH så ender med at blive for høj. Ved en afbalanceret tilsætning af natriumkarbonat og natriumhydrogenkarbonat, kan pH-værdien holdes der, hvor det ønskes.Gino skrev: Jeg har et spørgsmål som jeg ikk ved om du kan svare på? det er noget jeg læste på saltvandwiki!?
Det er det samme.Gino skrev: Hva er forskellen på Sodium Bicarbonate og Natriumcarbonat?
/Kim
Nu er jeg med på hesten igen:-)
Har du nogen ide om hvor mange gram jeg skal bruge? og evet dossere? hvordan regner jeg dossereingen ud mellem natriumkarbonat og natriumhydrogenkarbonat? Lader jeg bare min Natriumhydrogenkarbonat kører som den plejer eller skal den også justeres? hvis de begge hæver KH ender den vel med at blive ret høj til sidst?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Du kører Balling ?Gino skrev: Ahh et perfekt svar:-)
Har du nogen ide om hvor mange gram jeg skal bruge? og evet dossere? hvordan regner jeg dossereingen ud mellem natriumkarbonat og natriumhydrogenkarbonat? Lader jeg bare min Natriumhydrogenkarbonat kører som den plejer eller skal den også justeres? hvis de begge hæver KH ender den vel med at blive ret høj til sidst?
Du skal så justere mængden af natriumhydrogenkarbonat ned og tilsætte natriumkarbonat.
Mængderne afhænger af for mange faktorer til, at jeg vil komme med et kvalificeret bud.
Der er også muligheden for, at tilsætte kaustisk soda og dermed hæve pH.
Det er bare noget rigtigt heftigt stads, så der skal du være overordentlig forsigtig. Tag evt. en snak med Lars M herinde. Han doserer kaustisk soda, for at holde en høj pH på 8,6 i sin balje.
/Kim
Hej Nolan.Nolan skrev:Du kører Balling ?Gino skrev: Ahh et perfekt svar:-)
Du skal så justere mængden af natriumhydrogenkarbonat ned og tilsætte natriumkarbonat.
Mængderne afhænger af for mange faktorer til, at jeg vil komme med et kvalificeret bud.
Der er også muligheden for, at tilsætte kaustisk soda og dermed hæve pH.
Det er bare noget rigtigt heftigt stads, så der skal du være overordentlig forsigtig. Tag evt. en snak med Lars M herinde. Han doserer kaustisk soda, for at holde en høj pH på 8,6 i sin balje.
/Kim
JA jeg kører Balling:-)
Ok er der noget jeg kan måle og fortælle dig til at du kan komme med et gæt på ca hvor emget jeg skal nedsætte Natriumhydrogenkarbonat og hvor meget natriumkarbonat jeg skal prøve at tilfører i døgget? er helt på bar bund angåede dossering.
Kautisk Soda hæver det ikk også KH? eller?
Hvor køber jeg natriumkarbonat?
MVH
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg kan ikke rigtigt guide dig mht. dosering. Dertil har jeg for lidt erfaring med Balling. Prøv at spørge Lars M. Han er Balling-guru i min bog 
Kaustisk soda hæver kun pH - det hedder også natriumhydroxid og er den kraftigste base, der fås. Det bruges normalt som afløbsrens eller til at "afsyre" møbler med. Det er altså kraftige sager, som skal tilsættes meeeget forsigtigt.
Natriumkarbonat sælges under populærnavnet soda eller krystalsoda (og må ikke forveksles med kaustisk soda!!).
Du kan opvarme kalciumhydrogenkarbonat (natron) i ovnen v. 200 grader, da det derved spalter til soda.
/Kim

Kaustisk soda hæver kun pH - det hedder også natriumhydroxid og er den kraftigste base, der fås. Det bruges normalt som afløbsrens eller til at "afsyre" møbler med. Det er altså kraftige sager, som skal tilsættes meeeget forsigtigt.
Natriumkarbonat sælges under populærnavnet soda eller krystalsoda (og må ikke forveksles med kaustisk soda!!).
Du kan opvarme kalciumhydrogenkarbonat (natron) i ovnen v. 200 grader, da det derved spalter til soda.
/Kim
Ok bare iorden:-) ham må jeg have fa i:-)Nolan skrev:Jeg kan ikke rigtigt guide dig mht. dosering. Dertil har jeg for lidt erfaring med Balling. Prøv at spørge Lars M. Han er Balling-guru i min bog
/Kim
Kan man ikk købe Soda eller krystal soda? hvor lang tid skal det have i oven før det er Natriumkarbonat?
Jeg må hører lars af angående hvor meget jeg skal dossere af det soda der? men det smarte ved natriumhydroxid er jo at det ikk hæver kh så man behøver vel så ikk ændre sin natriumhydrogenkarbonat ved brug af hydroxid?
MVh