Hvor jeg hader...

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Hvor jeg hader...

Indlæg af herzberg »

.. når en fisk dør tilsyneladende uden grund. I går købte jeg en Acanthurus lineatus på 7-8 cm. Den var rigtig flot i god foderstand og ikke skyggen af pletter eller noget.

Hele dagen i går var det rigtig aktivt og græssede på stenene, min gule kirurg og palet var da interesserede i den, men ikke noget aggressivitet at se. Her til morgen var den noget mere "doven" og til aften var den så død. Der var ikke noget af se på den overhovedet.

Jeg ved godt, at det er "the name of the game", men hvor er det bare irriterende. Den var skide flot. Well så behøver jeg jo ikke tænker mere over, om den ville blive aggressiv :|
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Købte du den privat eller?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvordan har du tilvendt den ?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Nope, købt ved forhandler.

Den blev tilvænnet i posen over en times tid med tilsætning ca. hver 10. min. Sådan har jeg altid gjort.

Nu spørger jeg måske dumt, men kan tilvænningen have noget at skulle have sagt, når dødsfaldet indtræder +24 timer efter at den kom i?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det var trist at høre .....
jeg bruger at slukke lyset når jeg får fisk-
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Min Acanthurus lineatus døde osse efter et stykke tid i baljen. Lidt synd da den er rigtig flot. Hvad kostede den dig?
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Den kostede heldigvis kun 275 kr, så det var jo ellers en ganske god pris - de har 2 mere, men jeg gider sgu ikke prøve lykken en gang til...! Og ja, den er skide flot... Den var lidt trist i farverne hos forhandleren, men de har også kun hvide t8 rør. Da den kom hjem i HQI lyset kom der ret hurtigt rigtig flotte farver på den... Ny pynter den så i kloakken istedet, så jeg håber, at der bliver sat pris på den dernede.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Min kostede heldigvis kun 150 kr. Men alligevel virkelig nedtur. Better luck next time ;)
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er en super fed fisk som er meget aktiv i baljen. Men min bette på 7-8 cm kan sagtens styre hele baljen som ellers også indeholder en 18-20cm Naso !!

Så jo de er aggresive og de kræver plads - eller det vil sige de andre fisk kræver plads til at gemme sig :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
zimba
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Geografisk sted: jylland

Indlæg af zimba »

Hvordan ville en kombination af en Lineatus og en Zanthurus være de er jo lidt stride begge 2. Har i øjeblikket en Zanthurus i et 700 l. Er det tosset at overveje en Lineatus. Hvis det var miligt, regnede jeg med at den skulle være rimelig lille, min Zanthurus er en velvoksen fætter på 10-12 cm, ikke særlig aggresiv, faktisk lidt doven. Men det er den der bestemmer.
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af foxtrot »

jeg havde os en som jeg købte ved marty som kort tid efter døde :(
total træls
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Søgte lige lidt rundt, og der er flere på de udenlandske boards, som siger, at risikoen for at de kradser af når man introducerer dem er ret høj...! 4 i denne tråd, og 3 døde efter kort tid, det siger jo lidt.

Men alt er jo muligt, jeg var desværre bare ikke heldig ;( Sgu ærligt, det var klart den flotteste fisk...

Brian> Nu havde jeg jo kun min i kort tid, men jeg kunne da godt spotte, at den var en bestemt herre/dame. Jeg havde kun lige sluppet den ud i vandet før den lige skulle bakke lidt mod min gule kirurg og paletten. Det var dog kun de første 5 min. så var det roligt.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg fik en for et ½ år siden af mr mutzek.. lod posen ligge i vandet i 30 minuter og tog den så op i et net og smed i mit akvarie.-. den levede fint i mit akvarie i 2 mdr .. desvære fik jeg så problemer med den og min pallet fik pletter.. og efter at ha prøvet alt muligt opgav jeg go købte uv.. samme dag som uv kom i døde den... paletten har dog ikke haft skyggen af en plet siden..
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Je have en som altid følges med min palet kirug det så fed du desværer døde næsten hele fiske bestanden da der kom en syg kejser i :wink:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

jeg har nok haft omkring 10 stk lineatus og 15 stk naso i min karriere og har haft 2 ud af de 10 lineatus til at overleve i mere end et år og måske 3 af de 15 nasoér har inden for de sidste 3 uger haft 3 stk naso og ingen af dem har spist. tror desværre ikke der er nogen gylden vej til at få den slags fisk og ligeså hvidstrubet kirug til at overleve
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Boner> Det lyder da vildt - men du har da været vedholdende må man sige!!

Der er tilsyneladende en del held som spiller ind med denne art.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Det er bare %#¤%&&& irriterende når ellers friske fisk bare dør. Skal heller ikke have flere Lineatus selvom det er en dejlig fisk.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af boner »

ja jeg holder ud ;O) en naso og en lineatus det er toppen af poppen for mig så jeg bliver ved det skal så siges at dem jeg har haft held med kom fra Bonnie i viborg de har squ gode fisk deroppe. jeg har også en Japonicus som er over et år gammel det er også sjældent
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg har også mistet en der havde gået fint i næsten 14 dag, og så en morgen, var den mørk, er meget træt at se på, den døde senere på dagen :-( ellers en kanon flot fisk.

Nu har jeg en ret stor Zebrasoma xanthurum og lidt mindre Gul Kirug og har i sidste uge købet en palet på ca. 10 cm. de går rigtigt flot sammen i 530L.

Med tag ikke fejl af at den Zebrasoma xanthurum ser ud til at være ligeglad med alt, det er den der bestemmer her, den det er ellers en meget tolerant fisk.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
21
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Generelt er A. lineatus en svær fisk, og derfor bestemt ikke egnet for begyndere.
De kan være ekstremt svære at vænne til foderet, og det er (efter min mening) bedst kun at introducere små eksemplarer til et velatableret akvarium. I et veletableret akvarium vil der være en bestand af forskellige former for alger, som en lille kirurg kan leve af - forhåbentlig længe nok til at man kan vænne den til Nori e.l.
Ellers visner de væk af underernæring i løbet af få uger.

@Herzberg
Synes dog det lyder som om at det er noget helt andet der har spillet ind hos dig.
Når en tilsyneladende frisk fisk dør indenfor kort tid, så er det meget ofte fordi en eksisterende fisk tager livet af den.
Jeg har selv set en kirurg der under en kamp med en anden kirurg fik jokket "skalpellen" ind i siden. Det efterlod et ubetydeligt lille mærke, men 24 timer senere var den død.
Men skal selvfølgelig ikke kunne sige om det også er det der gjorde sig gældende hos dig. ;-)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Claus - Min lineatus er faktisk mest til OSI marine pille foder, så den med Noritang er ikke altid en gylden sikker regel. Og den har gået ved både Nooze og T1000 på samme kost og er i topform :)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
21
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Brian, derfor står der også nori e.l. ;-)

Hmm, muligvis lidt dumt formuleret af mig.
Det skal IKKE forstås sådan, at hvis man ikke får dem vænnet til nori, så dør de.
Men DERIMOD, at hvis man ikke får dem vænnet til at tage foder af enhver slags, så dør de
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lige præcis ;)
Mvh
Brian

Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Boner: Dør de så hurtigt???
"2 ud af 10 til at overleve imere end et år"!!!
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

Hvis man går ind på Liveaquaria.com kan man også se at de kun anbefaler Lineatus til experter, da det er en meget vanskelig fisk at have,
jeg tror også at der er mange der har fundet ud af at den hvidbrystede heller ikke er hel nem at have. Men mon ikke mange af disse uheldige/brandærgelige tilfælde kunne undgås, hvis man lavede lidt research inden man købte?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

FICK> Nej det tror jeg ikke at MANGE kunne...! Jeg ved ikke om jeg betragter mig selv som en ekspert, men jeg synes da efterhånden at jeg er rimlig vidende på området.

Jeg var godt klar over, at Lineatus var en vanskelig fisk, men vo intet vover intet vinder som bekendt. Hvorfor min fisk døde kan jeg ikke sige, men jeg kan da med rimlig sikkerhed sige, at det ikke er pga mit vand.

Og hvad definerer en ekspert? Er det en, som har mange år på bagen, eller en som har en perfekt vandkvalitet? De 2 ting hører ikke nødvendigvis sammen.
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

Nej, en expert er ikke nødvendigvis, der har haft akvarie i mange år. Det kan man da sagtens have uden at det nødvendigvis er med succes. For mange køber desværre, uden at have lavet research INDEN de køber. Så er man på mange måder da også selv uden om det.(Bare synd for det man har købt)
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af boner »

tror ikke det har noget at gøre om man er expert eller ej det er simpelt hen om at finde den rigtige fisk som vil spise tørfoder jeg tror det det eneste der har de vitaminer i sig til at holde de meget sarte fisk i live dem jeg har haft mere end et år har fået tetras granulat og har taget det i løbet af ca to dage første dag frostfoder næste dag frostfoder blandet med granulat og så spiste de ren granulat
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Jeg er bestemt ikke ekspert på saltvand, men lærer noget nyt hver dag, og en af de ting der er i orden her er vandet, vi havde en Lineatus der 1.Faldt til samme med de andre fisk med det samme. 2.Spiste 1 time efter den kom i og blev ved med det , den havde det faktisk strålende indtil skummmeren blev slukket i lidt for lang tid da et pumpeskift tog lidt længere tid end forventet, skal ikke kunne sige om det var det der tog livet af den, men samme dag døde vores ene kejser også. Vores eneste dødsfald indtil videre hidtil, men jeg kan ikke rigtig se andre årsager.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Jeg har haft en lineatus i snart fire måneder, det er min nummer 2 :? jeg ville bare have den fisk, den er bare så skide flot, og min spiser frost, og er begyndt at smage på tør foder :)
Men den er også lidt hårdfør, fik også en syg kejser i der ryttede 2/3 af mine fiskebestand, også selvom jeg havde ozon og UV på, var kedaf det i 14dage, det har jeg aldrig oplevet før og håber det ikke for min værste fjænde.... Nå men min lineatus overlevede alt den sygdom. Thank good.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"