artemia nauplier som er dem man taler om når de klækker mister næringsværdien efter kort tid, de opbruger den simpelthen selv. Voksne frosne artemia er noget andet. At offodre artemia, kan ikke betale sig medmindre at man er tvunget til det grundet særlige omstændigheder såsom fisk/dyr der ikke vil æde dødt foder. Og opfodring foregår ikke direkte i en klækkeflaske, der skal noget større til.
Jeg har købt noget artemiafoder med og noget specielt salt der skulle være næring i til dem i den første tid. Om det virker aner jeg ikke, men det var ikke ret dyrt.
Det kunne da være lidt sjovt af fodre en portion op og se om enkelte af dem kan klare en tur i baljen i længere tid....
Det er meget let at opfodre artemia. Hvis man gerne vil have mange kan man med fordel bruge et babybadekar eller endnu bedre et lile børne soppebassin. Jeg bruger saltvand, som jeg samler sammen fra diverse vandskift. Det bliver for dyrt i længden, hvis man også skal give artemiaerne friskt saltvand. Så et bassin med stor overflade og en luftsten, lidt lys og et varmelegeme er alt hvad man behøver.
Derefter er der fodret. Det er helt rigtigt at artemia er hvad de spiser især i opfodringsperioden, der kan man "loade" dem med alle mulige stoffer, som man mener, at de fisk eller dyr, der skal spise dem, behøver. Tørær er jo OK til opfodring, men planktonalger (phytoplankton) er det rigtige og det der ineholder de vigtige fedtsyrer. Man kan således vælge at have en phytoplanktonkultur kørende ved siden af eller man kan købe tørret phytoplankton beregnet til artemia opfodring. Jeg har gode erfaringer med begge dele. Om sommren kan man stille bassinet i haven (hvis man har sådan en), hhvor der kommer noget sol og tilsætte lidt naturligt havand, så skulle der snart være phytoplankton i vandet. Virker det ikke, kan man købe noget DT phytoplankton og give vandet et skvæt 14 dg inen man sætter nauplierne i vandet og det bliver så helt grønt.
Jeg har prøvet den anden, det er noget lort, den gir' ikke ret mange artemia, ikke andet end en snack, det er som sådan ikke noget man ( jeg ) kunne bruge til noget
Jeg mener at Marty fra Bording engang solgte 1 L til rimelige små penge i forhold til de priser som her er skrevet, men er usikker på om det var ham.
Jeg har en Zinn reaktor (den Mikkel linker til) til Brachionus plicatilis, men fik en del artemia med i startkulturen af Brachionus og de formerede sig i et rygende tempo, det var næsten et problem i forhold til Brachionusserne. Reaktoren er ikke særligt dyr og er meget veligennemtænkt, snes jeg.
HansR skrev:Jeg har en Zinn reaktor (den Mikkel linker til) til Brachionus plicatilis, men fik en del artemia med i startkulturen af Brachionus og de formerede sig i et rygende tempo, det var næsten et problem i forhold til Brachionusserne. Reaktoren er ikke særligt dyr og er meget veligennemtænkt, snes jeg.
HansR skrev:Jeg har en Zinn reaktor (den Mikkel linker til) til Brachionus plicatilis, men fik en del artemia med i startkulturen af Brachionus og de formerede sig i et rygende tempo, det var næsten et problem i forhold til Brachionusserne. Reaktoren er ikke særligt dyr og er meget veligennemtænkt, snes jeg.
Jeg skal se at få taget nogle billeder af den. Jeg tænkte det samme, som du; at det er sikkert en god idé som DIY. Men med mindre, at man vil have noget specielt eller synes, at det er sindsvagt sjovt at lave det selv også selv om det bliver dyrere, så tror jeg ike, at det kan betale sig - jeg gider i hvert fald ikke have besvær med det. Man skal nemlig ud og købe 60 eller 100 um planktonnet og da man ikke skal bruge ret meget bliver alene den post ret dyr (det kommer selvfølgeligt an på om man vil lave en reaktor på 500 l, så kan det måske nok betale sig at lave selv). Hos Mrutzek koster reaktoren 77 € + forsendelse og det er så inkl. start op alge og Brachionus kultur.
Anyhow, jeg skal se at få taget nogle billeder af den og lægge her på forum.
Reaktoren er inddelt i 2 rum adskildt af en PVC plade med 4 x ca. 50 mm huller i. Hullerne er lukket med 100 eller 60 um planktonnet. rummene er ikke lige store, det ene er ca. 3/4 af volumen og det andet 1/4. På rumadskillelsen, der adskiller de 2 rum, sidder et stigrør, der suger i det store rum og udmunder over kanten på rumadskillelsen. Der er desuden en lille PVC kasse monteret i det en øvre hjørne af det store rum. I bunden af denne PVC kasse er der også et planktonnnetdækket 50 mm hul. På denne kasse er der også monteret et stigrør, der suger i det store rum og udmunder i kassen. I kassen lægger man også noget filtervat. Man behøver nu 2 små luftpumper og lys for at få det hele til at virke. Princippet er nu, at man dyrker sine alger i det store rum og 2 - 4 gange i døgnet sætter man den luftpumpe, der virker på stigrøret over rumadskillelsen, igang. Herved pumpes alger over i det lille kammer, hvor dyreplanktonet lever. Vandet uden dyreplankton men med en del alger løber tilbage gennem hullerne i rumadskillelsen. Den lille kasse er der ike nogen forklaring på, men meningen med den er, at andet bliver cirkuleret, iltet og filtreret. Filtrationen er nødvendig for tage eventuelle dyr, der er blevet tabt med i det store kammer, derfor planktonennettet, luftpumpen til dette stigrør kører derfor hele tiden. Jeg er imponeret af systemet og man kan holde en meget høj koncentration af Brachionus.
Jeg håber, at ovenstående besvarer de fleste spørgsmål, men svare gerne på uklarheder.
Mange tak for beskrivelsen, Hans...
Jeg havde fat i mange af principperne men kunne ikke rigtigt gennemskue idéen med hhv. filtrene i skillevæggen - den forklarede du - og den lille kasse i hjørnet - du aner så heller ikke, hvad den skal gøre godt for
Hvordan "fodres" phyto-kulturen ?
Jeg går ud fra, at der skal tilsættes noget næring af en art ?
Kunne man forestille sig, at rotifer-kulturen kunne doseres direkte til akvariet ? Jeg forestiller mig lidt henad det phyto-system Grotech har konstrueret, hvor man trækker vand fra akvariet til kulturen og dermed lader kulturen løbe over til baljen. Der skal vel et rotifer-filter imellem, så man ikke forurener phyto-kulturen med dyr/pods fra akvariet ?
Hvordan med næring fra kulturen ? Der må være en del uønskede ting i, som bør filtreres fra ?
altså uden at det er blevet oplyst nogle steder, så er min forståelse af den lille kasse altså at det er en form for filter der fordi det kører hele tiden, statistisk vil få fat i eventuele dyr, der af den ene eller den anden årsag er havnet i det store kammer, hvorved, at hele ideen med at have to kamre jo går fløjten. Desuden forestiller jeg mig, at det er godt med lidt cirkulation og selv om der bliver fanget en del phytoplankton i filtervattet og planktonenettet i kassen, såløber de fleste igenem.
Phytokulturen findes der sikkert noget meget dyrt man kan fodre med, men jeg brugte altså bare noget gammelt Substral, jeg må have haft stående i 20 år. Det mærke findes ikke mere, men i første omgang er det ligegyldigt, for alt muligt plantegødning kan bruges. Jeg er sikker på, at hvis man vil have bestemte arter phytoplankton etc. så skal man bruge specifikke blandinger - dyrknning af phytoplankton er både lidt af en videnskab og en kunst. Men i første omgang gik jeg altså lidt pragmatisk til værks og det har da virket fint.
Faktisk lavede jeg en phytokultur i en 1 1/2 l sodavandsflaske med lufttilførsel blot ved at tage et skævt DT plankton og hælde i noget gammelt saltvand med lidt substral og stille det i vidueskarmen - 14 dage så var vandet mørkegrønt.
Doseringen direkte til akvariet er også mit største problem, for jeg er jo ikke interesseret i at få oceaner af substral derned. Derfor har jeg skaffet mig noget planktonnet og filtrerer rotifererne igenem det og tilsætter dem fra nettet, men det er jo altså en lidt besværlig løsning.
Jeg er også helt sikker på, at du har ret, at hvis man kører akvarievand fra op i phytokulturen så har man tonsvis af glade copepoder i phytokulturen på meget kort tid.
Jeg har ikke set Grotechs system, men vil meget gerne se det. Det er jo også muligt, at det volumen plankton man tilsætter er så lille, at det er meget lidt ekstra næring man tilsætter akvariet i forhold til det man vi tilsæter, så det ikke betyder noget - det skal jeg lige vende i hovedet. Det er jo i hvert fald klart, at jo tættere rotiferkultur man har jo mindre behøver man at tilsætte og jo mindre ekstra næring fra phytokulturen kommer med over. Hvis der er nogle, der har ideer viden og erfaringer er jeg i hvert fald "all ears".
@Hans:
Lækkert med lidt sparring omkring dette - det virker som om du har lidt erfaring jeg kan trække på. (.. og nu fattede jeg den med den lille filterkasse)
Jeg havde godt nok hørt den med Substral men det lød næsten for sært til at være sandt. Jeg har også lidt svært ved at acceptere, at eventuelle rester ender i baljen til sidst men som du skriver, er det ikke sikkert det betyder det vilde ? Der er vel bare alligevel grænser for, hvor stor tæthed man kan opnå i kulturen ?
Mht. opstart af kulturen, så er der vist startkulturer med fra Mrutzek. Så er der da et problem mindre at sloges med.
Jeg forestiller mig lidt, at man på den måde kan lave en uendelig sløjfe, der konstant tilfører phyto og rotiferer til bajlen i én eller anden fast, daglig mængde.
Jeg har kigget lidt mere på det der med at sætte tingene direkte til akvariet. Så vidt jeg kan se er det pt ikke muligt, at undgå at fører næringsstoffer over, hvis man ikke bruger en form for opkoncentrering. Men rotiferkulturerne kan lave meget meget tætte og hvis man så ikke pumper så meget phytoplankton ind (ud over, hvad der skal bruges) og så kun pumper phytoplankton ind 1 - 2 gange i døgnet i stedet for 4 så vil rotifererne og phytoerne måske have opbrugt en stor del af den næring, der kommer med over med phytoerne. Dette system kræver dog, at der ikke er kontakt mellem phyto- og zooplanktonkammer.
Det er rigtigt, at Mrutzek sebder startkulturer med.
Det der Grotech anlæg serellers lækkert ud - men det er prisen sikkert også!
Ja problemet er jo, at den næring der er i phyto-kulturen også er der i zoo-kulturen grundet "hullerne" i skillepladen.
Det må nu også være muligt at køre uden disse huller, når der tilføres friskt vand hele tiden. Så skal tapning af rotiferer bare times, så alt næring fra phyto-kulturen er opbrugt.
Jeg så engang en opfodringsdims til artemia, hvor der var lavet noget overløb/hævert, der mere eller mindre automatisk overførte plankton til Artemia-kulturen og til sidst til akvariet..... Jeg kan ikke lige finde linket igen.
Spændene diskussion i har gang i. Jeg har længe tænkt på at købe Zinn planton-reaktoren, så lækkert med lidt erfaringer.
Hans, tilsætter du både plankton til dit hovedakvarie og så til opfodring af artemia?
Hvor tit skifter du kulturen ud?
Jeg har faktisk ikke brugt zooplanktonet til hovedakvariet, men til nogle forsøg med rejeopdræt, som jeg har haft gang i. De er pt. ikke igang fordi jeg har været på nogle længerevarende ekspeditioner, men der kommer gang i dem igen inden længe. Jeg har nu også tænkt mig at bruge Brachionuskulturen til hovedakvariet. Der findes også en anden metode til Brachionus, som bruges af Dnmarks Fiskeriundersøgelser. Den skal jeg nok beskrive når jeg har lidt flere erfaringer med den. til opfodring af artemia ville jeg enten bruge den samme planktonreaktor (dog ikke sikker på om man så faktisk ikke er nødt til at have en meget større reaktor) eller også ville jeg lave en phytokultur i nogle 2 eller 1,5 l flasker og så fodre artemiaerne i et stort kar. Jeg synes, at pladsen til artemia er for lille til opfodring i Zinnreaktoren, men som det ses af hjemmesiden, kan man bestille dem større.
jimmi skrev:Hvilken type æg skal man købe? Der er jo en enorm prisforkel som afhænger af klægnings procenten, men er det merprisen værd?
Kan man klægge dem der er skalfri? Min dyrehandler siger man kan, men det er ikke lige lykkedes!
Jeg så lige, at der havde været en discussio om skalfri æg og at der er mange, der mener at de skalfri ikke kan klække. Det erkun rigtigt for så vidt, at man køber de tørre skalfri i poser. man kan sagtens klække afskalede Artemia cyster (det er egentligt ikke æg), men så skal man købe dem, der er beregnet til det eller lave dem selv. Hvis man køber dem, der er beregnet til det får man dem i en meget stærk saltopløsning og så hælder man noget af det i sit udklækningskammer. Man får herved ikke alle de irriterende skaller. man skal dog ikke, som jeg har prøvet hælde noget direkte i akvariet, det kan få kedelige følger - taler af erfaring.
Skallerne er normalt ikke det store problem, men hvis man ikke får dem frasorteret ordentligt kan de give dyrene forstoppelse, da de er stort set ufordøjelige for de fleste af dyrene.
Jeg ved godt det ikke lige var det tråden startede med men alligevel
Hvordan går det for jer som har plakton reaktorer kørende? Kører jeres kulturer stadig og bruger I fintmaskede net til at undgå at få næringsstofferne fra phytoplanktonet med over i akvariet når I fodre?