helt ny begynder hjælp:)
-
- Copepod
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
helt ny begynder hjælp:)
hej jeg har købt en peninsula 90 fra aqua medic 280 liter:)
jeg har sate livnesten og vand og salt og sand og det helle men har haft den i 5 dage nu og der sker igen ting med aliger hvad kan det være var min livnesten død??
og kan men brug vand fra have til sin salvandsakvarium?? hilsen alfsa1
jeg har sate livnesten og vand og salt og sand og det helle men har haft den i 5 dage nu og der sker igen ting med aliger hvad kan det være var min livnesten død??
og kan men brug vand fra have til sin salvandsakvarium?? hilsen alfsa1
- turbo-nick
- Pudsereje
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: silkeborg
- Kontakt:
hvor har du købt dine Levende sten ?? .. de kan ligge udenfor i et år og stadig være levende ..det hele kommer ikke på en gang nu har mit kørt i snart 4 måneder og jeg fik først et alge boom efter 2 måneder ca . men hvad mener du med om man kan bruge vand fra have. er det havet eller haven ??? for så vil jeg råde dig til ikke at gøre det ... du skal jo selv blande deet eller få fat i vand der er indkørt . og husk at måle nitrat og armonium den skal være på 0 inden du kan tænke på at putte noget i... TÅLMODIGHED ER DET DER SKAL TIL NÅR DET ER SALTVAND .. det er en meget langsom proces... men vent i 3 uger og se om der sker noget .. du kan ikke se at de levende sten bevæger sig eller noget .. kun om der begynder at "vokse" alger på dem .. og hvad med cirkulation .. det er også vigtig at du har nok af det ..
- foxtrot
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: esbjerg
man kan godt bruge vand fra havet, hvis man får vand langt udefra hvor der er godt dybt så mindsker man risikoen med diverse metaller osv. som ikk er godt for vores tropiske fisk.
jeg havde en chromis gående i en lille balje på ca. 20L hvor jeg havde hentet vand direkte fra stranden.
den gik i 5 dage hvorefter jeg satte den tilbage i akvariet igen uden problemer.
5 dage er ikk meget men havde det været skidt ville jeg ku se det ret hurtigt
jeg havde en chromis gående i en lille balje på ca. 20L hvor jeg havde hentet vand direkte fra stranden.
den gik i 5 dage hvorefter jeg satte den tilbage i akvariet igen uden problemer.
5 dage er ikk meget men havde det været skidt ville jeg ku se det ret hurtigt
- turbo-nick
- Pudsereje
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
det er i hvertfald en god ide .. det er jo ikk den nemmeste og billigste hobby .-) den kræver tålmodighed og lidt penge som man altid kan bruge på fisk og koraller
min tålmodighed plejer at være stærk men da jeg startede mit op 530 liter .. så kom den godt nok på prøve ... med en masse bande ord og sur muleri var jeg tæt på at lukke lortet ned flere gange .. brugte 3000 p fisk sammen lagt og de gik alle hen og døde ... og der var intet at spore i vandet af spor stoffer og min PH værdi var også helt perfekt og mit salt og min temp osv . men efter jeg så fik mere cirkulation i så levede stenene op nu "blomstrer" de i fuld flor med flotte bukketer alger osv . som er kommet frem af sig selv ... MEN IHVERTFALD ALT HELD OG LYKKE .. med det
skriv hvis du har nogle spørgsmål eller noget .. jeg er selv nybegynder inden for saltvand så jeg kender det godt men masser af læsestof og lytte til andre og finde sin egne veje frem er også en god ting ...
mvh Nick

min tålmodighed plejer at være stærk men da jeg startede mit op 530 liter .. så kom den godt nok på prøve ... med en masse bande ord og sur muleri var jeg tæt på at lukke lortet ned flere gange .. brugte 3000 p fisk sammen lagt og de gik alle hen og døde ... og der var intet at spore i vandet af spor stoffer og min PH værdi var også helt perfekt og mit salt og min temp osv . men efter jeg så fik mere cirkulation i så levede stenene op nu "blomstrer" de i fuld flor med flotte bukketer alger osv . som er kommet frem af sig selv ... MEN IHVERTFALD ALT HELD OG LYKKE .. med det

mvh Nick
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Hvidovre
Syntes det er en rigtig dårlig idé at bruge vand fra havet.........omkring Danmark er vandet fyldt med alle landmændenes beskidte restprodukter og alt mulig andet møj.
Brug vandet fra vandhanen evt gennem et RO anlæg, alt andet er fjollet
Brug vandet fra vandhanen evt gennem et RO anlæg, alt andet er fjollet

Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Det er da det værste sluder jeg inu har hørt, Det enste levende er en evt en regn orm.hvor har du købt dine Levende sten ?? .. de kan ligge udenfor i et år og stadig være levende
Stenen må ikke komme under 20c så dør de, og skal helt transpoteres våde.
Vand fra havet kan godt bruges, nu hvor temp er lave er risikoen ikke så stor for at få grimme alger osv med ind i baljen. Jeg vil dog anbefale osmosevand.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- turbo-nick
- Pudsereje
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Det er da det værste sluder jeg inu har hørt, Det enste levende er en evt en regn orm.
ang. lev . sten ligge udenfor ... ALT FOLADT HVAM det skulle ikke forståes bogstaveligt .. det var pointe med at stene ikke er aktive og blomstrer lige fra dag 1 af .... så undskyld mit sludder .da ... alt forladt .. upsa
ang. lev . sten ligge udenfor ... ALT FOLADT HVAM det skulle ikke forståes bogstaveligt .. det var pointe med at stene ikke er aktive og blomstrer lige fra dag 1 af .... så undskyld mit sludder .da ... alt forladt .. upsa