Hvor Købes Dyreplankton (Zooplankton) ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions: 0
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Hvor Købes Dyreplankton (Zooplankton) ?

Indlæg af JayArcher »

Hej Alle,

Jeg har fået startet en Phytoplankton reaktor op. Er der nogen af Jer der ved hvor man kan købe Zooplankton? Jeg har lige skimmet de forskellige butikker igennem og synes ikke jeg så nogen der solgte det.

Mvh
Jesper Jensen
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

akvarieudstyr plejer at få noget i ny og næ ... Ring til dem..
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
HansR
Foxface
Foxface
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Du kan købe hjuldyr (rotiferer) (Brachionus plicatilis) på følgende adresse:
http://www.shop-meeresaquaristik.de/adv ... on&x=0&y=0

Det har jeg selv gjort. Jeg fik en masse artemia med i købet, hvilke også trivedes fint i min planktonreaktor. Man kan også godt fjerne artemiaerne, hvis man ikke vil have dem, men det er jo afhængigt af hvad man skal bruge plankton til.

/Hans
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

beklager så kun at du havde skrevt phytoplankton reaktor :oops:
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
18

Indlæg af JayArcher »

Perfekt, det var lige hvad jeg ledte efter. Vil prøve at bestille noget asap.

Er der nogen her som har erfaring med hvor meget Phytoplankton man skal dosere i beljen. Og om der evt. er problemer forbundet med at overdosere ?

Mvh
Jesper Jensen
HansR
Foxface
Foxface
18

Indlæg af HansR »

Jeg køber DT´s phytoplankton af og til og giver den et ordentligt skvæt i ny og næ. Hvis man skulle dosere, som de skriver på flasen vile akvariet være det eneste, der fik mad i det her hjem. Jeg tror således, at det er svært at overdosere phytoplankton, men pas på med de næringsstoffer, der følger med over når du tilsætter, der kan godt følge phosphat med og det er der jo ingen, der er interesseret i.
Jeg bruger iøvrigt noget gammelt substral jeg havde stående, som gødning for phytoplanktonet, når jeg laver det selv.

/Hans
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

JayArcher skrev:Perfekt, det var lige hvad jeg ledte efter. Vil prøve at bestille noget asap.

Er der nogen her som har erfaring med hvor meget Phytoplankton man skal dosere i beljen. Og om der evt. er problemer forbundet med at overdosere ?

Mvh
Jesper Jensen
Er ikke helt sikker hvad du mener med baljen? akvariet? for jeg vil ikke anbefale dig at komme phytoplankton i akvaiet. Men hvis det er i din reaktor, så skal vandet være lysegrønt, og når det bliver klart igen, skal det have en portion mere.
Køb en plankton si, så du ikke får vandet med i akvariet, for så begynder du hurtigt at få problemmer med alger.
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
18

Indlæg af JayArcher »

Hej Carsten,

Jeg mener akvariet. Som jeg læser det på akvarieudstyrs hjemmeside, se evt. linket ovenfor, står der at det er supert for korallerne med phytoplankton da det indgår som en del af deres fødekæde.. Men måske har jeg misforstået det....
Endvidere, som der står, kan man også avle zooplankton. Dertil behøves sien. Er det ikke korrekt ?

Mvh
Jesper
360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
18

Indlæg af JayArcher »

Hej Hans,

Jeg har brugt de normal starter /feeder sæt man kan købe i næsten alle shoppene. Hvad er substral ? Kunne være fedt at spare udgiften til feederen væk :-)

Mvh
Jesper
360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Substral er almindeligt plantegødning.
Det er korrekt at phytoplankton indgår i deres føde, men det gør det gyllevand du avler det i ikke. Derfor skal det sies, og du kan få planktonsier til det også, men nok ikke hos akvarieudstyr.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Mig bekendt er koraller carnivores og lever ikke af grønsager :-)
:whistle: 200x60x60 = 720L
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
18

Indlæg af JayArcher »

Hej Carsten,

Plankton sier fåes kun ned til 54 µm som svarer til den størrelse der skal til for at si zooplankton. Phytoplankton er, går jeg ud fra, væsentligt mindre i størrelsen. Det bruges jo som foder til zooplankton. Findes der overhovedet sier til at si phytoplankton fra?
Det er vel heller ikke gyllevand, jeg har brugt osmosevand og kun tilsat den mængde substrat der skal til for at holde væksten ved lige.. Det er vel meget værre med vandet fra zooplankton.

Hvis du kender et sted hvor man kan få en si til phytoplankton må du meget gerne linke det.

Mvh
Jesper
HansR
Foxface
Foxface
18

Indlæg af HansR »

Der findes planktonnet ned til 10 um, men det er herredyrt. Prøv nogle af skoleudstyrsforhandlerne. Der er en, der hedder Gundlach, som ligger i Brabrand. Søg dem på nettet. Hvis ikke de har hvad du søger, så drop en pb, så skal jeg finde dem vi normlt køber planktonnet af på RUC.

joekill: De fleste koraler er carnivorer, men en del tager også phytoplankton, man er ikke rigtigt klar over, hvordan det hænger samen pt. Mange rørboende børsteorme ser også ud til at være glade for phytoplankton.

/Hans
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

JayArcher skrev:Hej Carsten,

Plankton sier fåes kun ned til 54 µm som svarer til den størrelse der skal til for at si zooplankton. Phytoplankton er, går jeg ud fra, væsentligt mindre i størrelsen. Det bruges jo som foder til zooplankton. Findes der overhovedet sier til at si phytoplankton fra?
Det er vel heller ikke gyllevand, jeg har brugt osmosevand og kun tilsat den mængde substrat der skal til for at holde væksten ved lige.. Det er vel meget værre med vandet fra zooplankton.

Hvis du kender et sted hvor man kan få en si til phytoplankton må du meget gerne linke det.

Mvh
Jesper

Har du målt på nitrat og fosfat i det vand?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"