tilføjelse af døde "levende"sten i et etableret ak

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

tilføjelse af døde "levende"sten i et etableret ak

Indlæg af Brian C »

Da jeg ikke synes der er sten nok i mit akvarie, har jeg købt en dynge døde "levende"sten som det er planen at smide i akvariet...
men hvordan gør jeg det bedst uden at vælte systemet, skal de modnes andet sted først, skal de i lidt efter lidt, eller skal de bare skylles grundigt, eller noget helt syvende?

jeg har dem lige pt liggende i et andet akvarie uden noget levende, mest for at få alt støvet skyllet af dem
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

mener du udtørrede sten...?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Er det dem fra petsupply? Har faktisk overvejet at anskaffe nogen selv, da vi uden held har ledt efter levende i lang tid uden held, planen var så at rengøre dem grundigt, og så tilsætte dem lidt efter lidt. ( hvordan går det med sneglen)?
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil på ingen måde anbefale at du smider dem over i akvariet, før end om laang tid. Tag en enkelt levende sten og læg over til de andre, så noget cirkulation og en skummer på.
Efter en måneds tid eller mere, er de klare til at blive sat i akvariet.
Selvom stenene ser rene ud, så er der en masse skidt og møg der sidder inden i stenene, som skal omdannes inden stenene er klare.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Helena skrev:Er det dem fra petsupply? Har faktisk overvejet at anskaffe nogen selv, da vi uden held har ledt efter levende i lang tid uden held, planen var så at rengøre dem grundigt, og så tilsætte dem lidt efter lidt.

Jo det er dem fra Petsupply, har lige købt 24kg, jeg havde en ide om at de ikke bare lige var til at ploppe i akvariet, men min tanke var så at lade dem ligge i det andet akvarie i én til to uger med god cirkulation og skummer og så stille og roligt bygge op i det store akvarie så stenene kom i lidt efter lidt

Helena skrev:( hvordan går det med sneglen)?
den har det rigtig fint, og den har ikke væltet nogen endnu, men det har desværre lykkes for den at finde sig et gemmested hvor jeg ikke kan se den, og det gjorde mig lidt bekymret de første par dage, for den har en størrelse som helt klart vil give problemer hvis de dør og ikke bliver fjernet

hvad med de /%¤&/ ahrem søde små fisk herfra har de det godt
Mvh. Brian
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Dit akvarie har kørt i et par måneder, så du har nok ikke for meget liv/dyr i lige nu. Jeg ville komme de sten i du skal bruge, for uanset at de kommes i lidt eftr lidt, vil du risikere at du får en algecyklus hver gang du fylder en ny sten i.

Men det afhænger selvfølgelig af, hvor dit akvarium er nu, om det allerede kører godt.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Det snyder lidt omkring alderen på akvariet, for indholdet i mit 600 liters kommer fra et velfungerende 200 liters som jeg havde inden jeg opgraderede, det kører rigtig godt, med super vandværdier, og næsten ingen alger, så jeg er ikke så vild efter at få en ny algefase
Mvh. Brian
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det er ikke noget der hedder sådan,,det er aligevel en ny cyklus erlig med nyopstart...du har igen ignoreret mig på mit spørgsmål :evil:
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Jeg ville lade dem stå i en måned eller måske endda to i en balje saltvand med en levende sten fra dit akvarie, et powerhead og et varmeelement (med mindre de står i et rum der alligevel er opvarmet til over 20 grader).

Mål vandværdierne løbende, du burde kunne se en cyclus, og skift vandet når den er ved at være overstået. Jeg ville helt klart sørge for at de står i mørke.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Majaca skrev:
Helena skrev:Er det dem fra petsupply? Har faktisk overvejet at anskaffe nogen selv, da vi uden held har ledt efter levende i lang tid uden held, planen var så at rengøre dem grundigt, og så tilsætte dem lidt efter lidt.

Jo det er dem fra Petsupply, har lige købt 24kg, jeg havde en ide om at de ikke bare lige var til at ploppe i akvariet, men min tanke var så at lade dem ligge i det andet akvarie i én til to uger med god cirkulation og skummer og så stille og roligt bygge op i det store akvarie så stenene kom i lidt efter lidt

Helena skrev:( hvordan går det med sneglen)?
den har det rigtig fint, og den har ikke væltet nogen endnu, men det har desværre lykkes for den at finde sig et gemmested hvor jeg ikke kan se den, og det gjorde mig lidt bekymret de første par dage, for den har en størrelse som helt klart vil give problemer hvis de dør og ikke bliver fjernet

hvad med de /%¤&/ ahrem søde små fisk herfra har de det godt
Ja,de små chromiser har slået sig sammen med de 3 vi havde så nu er de en bande,tror at den månefisk har damp. Den er fremme hele tiden.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

ole. skrev:det er ikke noget der hedder sådan,,det er aligevel en ny cyklus erlig med nyopstart...du har igen ignoreret mig på mit spørgsmål :evil:
igen???
det er meget simpelt, jeg skrev at det er døde "levende sten" og de kommer fra petsupply, og det er hvad jeg ved om dem

Jeg er så ikke enig omkring det med den ny cyklus, iøvrigt noget jeg har kunne se på vandværdierne, akvariet og alger mm. jeg ville nærmere betragte det som et større vandskifte, men det kan vi så diskutere fra nu af og til evigheden uden at blive enige
Mvh. Brian
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

jeg tror osse jeg vil lade dem stå en måneds tid eller to, evt tilføre lidt levende sten for at pode dem
Mvh. Brian
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

købte engang noget ligende, der vaskede jeg dem bare godt og smed over i mit akvarie. Fik ikke de store problemer ud af det, hverken med værdier eller med alger eller andet...
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

Alger? Dit akvarie er en stor algekugle StarF :P
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

ikke dengang og ikke mere.. ;)

opfør dig ordenlig.. lobo... Mmmmmm
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)

Indlæg af Jesper B »

Har snakket med martin fra saltvandsbutikken idag om de tørre sten og han mente man bare skulle skylle og skruppe dem godt og hvis man ville, lade dem ligge i vand et par dage med cirkulation og så tilsætte en ny sten lidt efter lidt. De var rigtig flotte og porøse dem han havde til at ligge
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

det har jeg også hørt andet sted fra, men jeg lader dem i første omgang ligge i saltvand i et andet akvarie

de er nu osse ganske pæne og porøse dem jeg har fået
Mvh. Brian
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

Majaca skrev:
ole. skrev:det er ikke noget der hedder sådan,,det er aligevel en ny cyklus erlig med nyopstart...du har igen ignoreret mig på mit spørgsmål :evil:
igen???
det er meget simpelt, jeg skrev at det er døde "levende sten" og de kommer fra petsupply, og det er hvad jeg ved om dem

Jeg er så ikke enig omkring det med den ny cyklus, iøvrigt noget jeg har kunne se på vandværdierne, akvariet og alger mm. jeg ville nærmere betragte det som et større vandskifte, men det kan vi så diskutere fra nu af og til evigheden uden at blive enige
det er jo ikke til debat :wink: hvis du får alge udbrud som kvæler dine sten koreller ved du jo hvoffor hvis du da har nogle ellers er det jo bare 10 4 og så vidre deruda 8)
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Petsupply.dk
Reactions:

Indlæg af Petsupply.dk »

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... id=1266328

Her er lidt forskellige meninger om emnet.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Johnny skrev:
Majaca skrev:
igen???

det er jo ikke til debat :wink: hvis du får alge udbrud som kvæler dine sten koreller ved du jo hvoffor hvis du da har nogle ellers er det jo bare 10 4 og så vidre deruda 8)

det har du helt ret i, det var ikke en tråd om hvor vidt cyklussen starter forfra fordi men flytter indholdet fra et akvarie til et andet :wink:

men om hvordan man bedst indsætter sten af omtalte type
Mvh. Brian
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"