Interessen & Opstart :
Mit akvarium er opstartet for ca. 1 år siden. Min interesse for saltvandsakvarier har dog været der i nogle år, da min bror (Danner) startede op med et 120 L og jeg fulgte processen hos ham. Udover jeg selvfølgelig også har haft ferskvand tidligere. Men saltvands akvarier syntes jeg nu er mest spændende og efter at have købt hus syntes jeg drømmen at skulle virkeliggøres så jeg fandt et 400 L hjørneakvarium som jeg købte brugt med nogle fisk, koraller sten og udstyr. Udstyret er dog løbende blevet udskiftet og selvfølgelig er der også kommet nogle nye fisk til siden jeg opstartede.
Jeg må sige at det har været rart med en backup til hjælp i opstarten, men selvfølgelig har jeg også lavet en del fejl som heldigvis ikke har medført store tab.
Ca. 100 Kg sten
15 kg fint aragonite sand
1 stk. Kola kirug
1 stk. Sort klovnefisk
1 stk. Orange klovnefisk
1 stk. Six line Gylte
1 stk. Pincetfisk
Andre Dyr:
1 stk. Anemone som lever i symbiose med klovnefiskene
1 stk. Sandanomone
1 stk .Small blå Tricdacna musling
2 stk. Dannebrogsrejer
1 stk. Sanddollar
1 stk Sandstjerne
3 stk Navacus snegle
1 stk Blå Søstjerne
1 stk. Søpindsvin
Koraller & Anemoner:
1 stk. Grøn digitata
1 stk. Grøn Hammer koral
1 stk. Orangerød montipora (fragment)
1 stk. Seriatopora sp. brun
1 stk. Gul skive koral kender ikke navnet.
1 stk. Orange Solkoral
1 stk. Grøn montipora (fragment)
1 stk Blue tip acropora (fragment)
1 stk. Brun Acorpora
1 stk. Grøn Hjernekoral
1 stk. Lilla Gonipora som nok er død, men den skal have chancen.
Forskellige læder koraller
Pumping Xenia
Brune Polytora polypper
Skiveanemoner lilla, grønne og røde samt en større Grøn/Brun Ricodora
Grønt Star Pollyp ”græs”
1 stk. Grøn/sort smashing mantis reje som jeg bare vil have ud !
En Del Majano anemoner som skal samme vej !
Vedligehold:
Jeg har indtil nu dosseret Kh, Ca og MG manuelt men har nu købt en doserings maskine så mine udsving skulle blive mindre.
Jeg tilsætter ligeså Grotech Coral A+B+C manuelt.
Skifter 50 L osmosevand hver 14 dag og bruger Tropic Marin salt til blandningen
Jeg fodre normalt hver dag men springer nogle gange 1 dag over. Dette er mest frosent artmia og frisk noritang i en chips.
Tekniske specifikationer:
Akvariet er opbygget med 1 kraftig pumpe (Red dragon 8200L/t) som både laver cirkulation i akvariet med 2 indblæsnings studser samt som retur til sumpen. Derud over har jeg sat en tunze 6000 l/t stream ind imellem mine sten kun til at holde bagvæg og sten rene.
Af skummer bruger jeg en Deltec Ap 600 modificeret med en 1000 l/t aquabee fødepumpe.
En sander 50 Mg ozonisator som altid står på 20 Mg da jeg ikke har en redox controller.
Lys er Gisemann 250 W Hqi 13000 K samt 2x9 W blåt Pl rør
Indimellem bruger jeg et svovlbaseret nitrat filter hvis nitrat værdierne bliver for høje.
Har en ventilator i skab samt i vandoverfladen til køling til overflade køling bruger jeg en elv termostat.
Til forsyning at fordampet vand bruger jeg en Deltec osmulator og en tunze 400l/t pumpe
Hvis jeg skulle få problemer med fiskene har jeg et de barry Uv lys liggende som jeg brugte i hele opstarten.
Et hjørne akvarie syntes selv er et flot akvarium at have stående i ens stue da det ikke virker som en stor klods at have stående.
På grund af dybden man rimelig nemt kan lave noget sjovt med stenopsætningen, men jeg må sige at det kan være meget svært at komme til feks. Bunden af overløbet.
Ellers har jeg nogle principper om ikke at have søagurker, pølser m.m da jeg ikke vil løbe den risiko for at de skulle ryge i en pumpe og forgifte det hele. De eneste levende ting som jeg har der kan gøre dette er selvfølgelig mine anemoner. Men har valgt det fordi jeg virkelig godt kan lide anemoner og klovnefisk sammen. Samt at dette var en af grundende til at jeg ville starte et saltvandsakvarium op.
Har altid brugt osmose anlæg med et silikat filter monteret. Da jeg bor på landet med egen boring tør jeg ikke at bruge vandet direkte fra hanen. Da jeg ikke ved om vandkvaliteten (Phosfat, silikat m.m) svinger efter årstiden.
Når jeg ellers har fået styr på det balling, vil jeg til at gå lidt mere efter stenkoraller.
Specielt plade Montipora og Gonipora er virkelig flotte koraller. Ellers har jeg tænkt på at købe 5 antias 4 hunner og 1 han. Da jeg syntes de hører til på et rev.
Og med tiden måske et andet akvarium På ca. 800 L. ala det Deltec som stubbe har.
Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at lave et Rev haj akvarium. Men det bliver nok for dyrt samt pladsen..men hvem ved måske en dag

Mvh
Torben Dan Andersen
Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd