Koraller købt ved klovnefisken
Koraller købt ved klovnefisken
Købte disse to koraller ved klovnefisken og vil gerne høre om nogen kan give mig de latinske navne. Tror måske den ene er en Alcyonium sp., men ved ikke hvilken den anden er. Under transporten tog den røde koral skade. Der sad bla en masse knupper på den, men det var som om disse var blevet opløst pga. turen til nordjylland. Den grønne koral (den er lettere grøn men svært at se på billedet) var også gået en lille smule i opløsning (der er en slags ham der falder af den). Den har 2 meget mærkelig munde som trækker sig sammen når jeg rører ved den (tyder jo på den ikke er helt død). Derimod syntes jeg den ser lidt træt ud og hænger lidt. Derfor:
1. Kan nogen ID disse to koraller
2. Tror I de er døde/er ved at dø eller kommer sig?
1. Kan nogen ID disse to koraller
2. Tror I de er døde/er ved at dø eller kommer sig?
- Vedhæftede filer
-
- Koral 1
- IMG_0062.JPG (83.65 KiB) Vist 5104 gange
-
- Koral 2
- IMG_0065.JPG (74.78 KiB) Vist 5104 gange
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Den sidste skal nok komme sig
det er en Sinularia sp.
Den første kan værer en Scleronephthya eller Dendronephthya den er meget svær at holde live i og skal have foder og micro-plankton. Men det fik du vel at vide i klovnefisken!
Du kan læse om den her: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pCatId=644

Den første kan værer en Scleronephthya eller Dendronephthya den er meget svær at holde live i og skal have foder og micro-plankton. Men det fik du vel at vide i klovnefisken!
Du kan læse om den her: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pCatId=644
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Der ved pilen er nok en musling!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Tror du har ret i at det er en Scleronephthya. Skal jeg købe korallens tilbud på phytoPlan, ZooPlankton og MarineSnow Plankton Diet? Skal de fodres med pipette eller smider man bare plankton i vandet eller gør man som ham her: http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/fo ... ?ID=177888 ?
Ved du hvad en første er for en? SYnes ikke den ligner en Sinularia når jeg googler men det kan godt være. Har desværre ikke så meget forstand på det....ENDNU!
Ved du hvad en første er for en? SYnes ikke den ligner en Sinularia når jeg googler men det kan godt være. Har desværre ikke så meget forstand på det....ENDNU!
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg ved ikke om det er nok men marin snow er ret godt!
Sinularia er der mange forskælige af prøv at se denne her http://www.reeflex.dk/dk/83/1564/Sinularia/sp.%2001.htm
Sinularia er der mange forskælige af prøv at se denne her http://www.reeflex.dk/dk/83/1564/Sinularia/sp.%2001.htm
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ta ned og smid den i hovet på dem
igen og sig tak for den gode vejledning!

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Grunden til at de skal fodres med pippette er at alt det meste foder som du blot hælder i vandet, lander ganske hurtigt i skummeren.
Ved at bruge en pipette, fodrer du lige præcist der hvor der er behov for foderet. Det er besværligt men nødvendigt.
Solkoraller er bestemt ikke umulige at holde. Kender en som endda fik dem til at yngle med æg og det hele.
Ved at bruge en pipette, fodrer du lige præcist der hvor der er behov for foderet. Det er besværligt men nødvendigt.
Solkoraller er bestemt ikke umulige at holde. Kender en som endda fik dem til at yngle med æg og det hele.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Gode vejledning ???Hvam skrev:Ta ned og smid den i hovet på demigen og sig tak for den gode vejledning!
Skal de sige at den må han ikke købe? Hvis jeg peger på en koral siger den vil jeg have, så forventer jeg ikke at de siger at det skal jeg ikke.
Hvor går så grænsen, hvem skal bestemme hvad jeg må købe

hvornår skal de sige hvad der er svært og hvornår skal de ikke gøre det?
Hvis jeg derimod spørger om hvordan den er at holde, så forventer jeg selvfølgelig et ærligt svar. Og det syntes jeg, at jeg har fået derinde, for jeg har spurgt om den og der blev sagt at den er meget pæn, men du skal ikke forvente at den er der i lang tid, for den er meget svær at holde.
Det syntes jeg er god vejledning.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jeg mener godt man kan forvente at saltvandsbutikkerne gør opmærksom på hvis en koral eller fisk kræver ekstra pasning eller vilkær. Jeg føler nu også at gutterne i klovnfisken er ok til at gøre det. Men hvis de blev købt lørdag aften så har jeg sku fuld forståelse for at det ikke lige var tidspunktet at give vejledninger til folk!
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg syntes det er et general problem med at saltvandsbutikke sælger koraller som stort set er umulie at holde for den almindlige saltvandsakvarist uden at gører opmærksom på problemet, travlhed er heller ikke en undskyldning det kan men hurtig fortælle det tager ikke 10 sek.
Nu er det jo også sådan at butikkerne reklamere med god vejledning i modtræk til medimporter!
Det var bare min mening
Nu er det jo også sådan at butikkerne reklamere med god vejledning i modtræk til medimporter!
Det var bare min mening

- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Det lyder også fint nok, men så skulle en sælger så spørge kunden for hvert et køb om akvariets tilstand? lys, værdier, fisk, størrelse mm. Hvis det er tilfældet, så kan jeg godt forestille mig at nogle af de mere rutineret saltvandsakvarister bliver lidt irreteret over de 5 min. forhørelse, samt alle de andre der venter i køen.
Jeg altid et standard spørgsmål når jeg køber en koral jeg ikke kender eller ved meget om: "Er den svær at passe og hvad med placering og lys" og så forventer jeg et ærligt svar, hvilket jeg også syntes at få hos Klovnfisken. Hvis jeg derimod gik hen til sælgeren og pegede på en koral og sagde jeg skal have den, så forventer jeg da ikke at sælgeren stopper op og siger at jeg lige skal udfylde dette spørgeskema før jeg må købe den
Ok nu ved jeg godt at det er meget sort på hvidt, men jeg syntes bare ikke at det er retfærdigt at stemple en sælger/butik for dårlig vejledning på grund af det. Jeg syntes at det ikke er dårlig vejledning hvis man ikke siger det er en svær koral at holde, men at det vil være en super vejledning hvis man sagde det.
Jeg altid et standard spørgsmål når jeg køber en koral jeg ikke kender eller ved meget om: "Er den svær at passe og hvad med placering og lys" og så forventer jeg et ærligt svar, hvilket jeg også syntes at få hos Klovnfisken. Hvis jeg derimod gik hen til sælgeren og pegede på en koral og sagde jeg skal have den, så forventer jeg da ikke at sælgeren stopper op og siger at jeg lige skal udfylde dette spørgeskema før jeg må købe den

Ok nu ved jeg godt at det er meget sort på hvidt, men jeg syntes bare ikke at det er retfærdigt at stemple en sælger/butik for dårlig vejledning på grund af det. Jeg syntes at det ikke er dårlig vejledning hvis man ikke siger det er en svær koral at holde, men at det vil være en super vejledning hvis man sagde det.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det kræver et minium af indsats at orientere sig selv, om hvad der er muligt at holde og hvad man skal holde fingerne fra.
Men derfor synes jeg nu også at butikkerne kan give et lille vink til kunden om at det er en svær koral at holde, især hvis det er en ukendt kunde.
Og jeg skal indrømme at jeg ikke forstår at butikkerne bliver ved med at importere noget som næsten alle incl. dem selv ved er umulige at holde.
Men derfor synes jeg nu også at butikkerne kan give et lille vink til kunden om at det er en svær koral at holde, især hvis det er en ukendt kunde.
Og jeg skal indrømme at jeg ikke forstår at butikkerne bliver ved med at importere noget som næsten alle incl. dem selv ved er umulige at holde.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Fordi de vil have dine penge, så simpel er det! Dog mener jeg de skyder sig selv i foden! men hvor skulle de ellers gå hen og købe koraller Akvarieudstyr? er rådgivningen bedere der!!!Og jeg skal indrømme at jeg ikke forstår at butikkerne bliver ved med at importere noget som næsten alle incl. dem selv ved er umulige at holde.
Nååååå ja MEDIMPORT Der er da ingen rådgivning men man betaler sku heller ikke for det

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Vi er helt enige om at de skyder sig selv i foden, ved ikke at fortælle hvad det er folk er ved at købe.
Hvis folk blot gad sætte sig en lille bitte smule ind i hvad de skal undgå at købe, så ville ballet nok hurtigt stoppe. Hvis butikerne ikke kna komme af med det, importerer de det nok heller ikke.
Hvis folk blot gad sætte sig en lille bitte smule ind i hvad de skal undgå at købe, så ville ballet nok hurtigt stoppe. Hvis butikerne ikke kna komme af med det, importerer de det nok heller ikke.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Helt enig Carsten men det er svært for ny, hvis de først skal se hvad butikkerne har, derfter hjem og google og så ned i butikken igen for at finde ud af korallen er solgt til en anden.Hvis folk blot gad sætte sig en lille bitte smule ind i hvad de skal undgå at købe, så ville ballet nok hurtigt stoppe. Hvis butikerne ikke kna komme af med det, importerer de det nok heller ikke.
Men det er vigtig at spøre ind til hvilken krav de forskælige koraller har og så hænge sælgeren op det! men desværer her jeg hørt en masse histoerier fra de danske saltvandssælger som ikke passer!